1963 – מאפיה סקנדינבית

לונדון, בריטניה. צרפת מחליטה, עקב בעיות תקציביות, לוותר על האירוח. בריטניה מתנדבת לארח את התחרות וכך אנו זוכים לראשונה באירוויזיון ייחודי שכולו בתוך אולפן, ולא באולם קונצרטים. התלבטתי האם לכתוב שזו שנת מפנה באירוויזיון, ולבסוף החלטתי שזו לא באמת שנת מפנה. נכון, יש כמה להיטים ששרדו את מבחן הזמן, יש המון דרמה ופאתוס ברבים מהשירים כמו באירוויזיון שאנו מכירים עד היום, יש התגבשות הגוש הסקנדינבי והאשמה בהטיית הצבעות, יש כמה כוכבים גדולים, אבל ברמה המוזיקלית אין בשורות חדשות לטעמי, לפחות לא כאלו ששינו את פני התחרות
הערב נפתח בדגל הכוכבים הידוע, שבמרכזו מופיעות בזו אחר זו שמות המדינות בשפתן המקומית. קייטי בויל חוזרת להנחות ומציגה את המשתתפים, אשר עולים לבמה בזה אחר זה, יורדים במדרגות וקדים לאחר קריאת בשמם. התזמורת לא עושה חסד עם הזמרים ובעיקר מוסיפה outros דרמטיים למספר שירים. מעבר לזה ובצר לנו, היא לא משדרגת את השירים כמו שהיא אמורה לעשות. הזמרים ללא מקרופונים, יש בום של אולפנים במקום…

שלב ההצבעה:
שיטת הניקוד משתנה. כל מדינה נותנת 1-5 נקודות לטופ 5 שלהן. בכל מדינה 20 שופטים, המספר הגדול ביותר של שופטים עד כה. כל שופט מדרג את 5 השירים הפייבוריטים שלו בניקוד 1-5. מחברים את הנקודות של כל שופטי המדינה כדי להגיע לניקוד 1-5 ל-5 מדינות בלבד. השיטה החדשה לא מונעת את אותה כמות של מדינות מאופסות. זהו שלב הניסויים עבור איגוד השידור האירופי, ושוב שיטה זו נזנחת אחרי פעם אחת בלבד. לראשונה המדינות מנקדות לפי סדר הופעתן. הראשונה להופיע היא גם הראשונה לנקד. הניקוד ניתן לפי סדר ההופעה ולא לפי גובה הניקוד.
שוויץ מובילה לאחר ההצבעה הראשונה, בהצבעה השנייה דנמרק לוקחת את ההובלה וברביעית ההובלה חוזרת לשוויץ. אבל אז מגיעה נורבגיה וההצבעה השערורייתית. השדר הנורבגי מבלבל את מספרי השירים ומחלק נקודות לפי גובה הנקודות. כשמתבקש לחזור על הניקוד, הוא מבקש שיחזרו אליהם לאחר מכן להצבעה. הבעיה היא שההצבעה הנורבגית לא נמחקת באותו הרגע ויש בלאגן בניקוד. פינלנד מביאה לשיוויון בין שתי המדינות, דנמרק מחזירה את ההובלה לשוויץ. ההצבעה של שוויץ מביאה את דנמרק לנקודה אחריה במקום השני. שבדיה נותנת לדנמרק את מירב הנקודות ולשוויץ רק נקודה אחת ומחזירה את הפער לנקודה אחת בודדה בהובלת שוויץ. ההצבעה גורמת לאנחה להישמע מפיה של קת'רין בויל. ההצבעה הבלגית מעלה את דנמרק להובלה בנקודה בודדה. מונקו מתבלבלת ונותנת פעמיים נקודה אחת, אבל אף אחד עדיין לא שם לב.
חוזרים לנורבגיה עם הצבעה שלפתע משתנה והופכת את הקערה על פיה. דנמרק מנצחת? קת'רין מקבלת טלפון בהול ומבקשת לעלות בחזרה את צוות השיפוט ממונקו שנתן נקודה אחת יותר מידי. הלחץ ניכר בפניה ובדבריה. מונקו מצביעה והטלפון מצלצל שוב, מודיע לקת'רין שהתוצאה על לוח התוצאות היא התוצאה הסופית.
אדון BBC עולה לבמה להענקת הפרס. הזוכים עולים לקבל את הפרס, כותבי השיר נקראים לבמה, אך הם לא בנמצא. אדון BBC מתחיל לאכול את הראש, כאילו נותן את נאום מצב האומה של נשיא ארהב, נאום מלא פאתוס בשבחי הטכנולוגיה והטלוויזיה הבריטית.
לאחר הדרן השיר הזוכה, מופיעות שקופיות עם תמונות סטילס של המנחה וכל הזמרים לפי סדר ההופעות

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. sweden שבדיה – פעם, לפני השלאגרים, שבדיה שלחה שירים. מוניקה היא ג'אזיסטית בהשכלתה, והשיר הוא ממתק ג'אז לא מתחנף. אין מודולציה, אין דרמה מיותרת, ואפילו אין סקסופונים כך שהשיר לא הופך למופע מועדון לילה זול. כל כך שונה מכל השירים הדרמטיים שנשלחו באותה שנה. עדין, מכשף, מסטרפיס.

02. yugoslavia יוגוסלביה – עלה אצלי כמה מקומות. בלדה קודרת ודרמטית של ויצה הקרואטי. הרבה רגש, שיר עם הרבה אופי, אבל כנראה סלבי מידי עבור מערב אירופה. ויצה יודע לשחק יפה עם המצלמה.

03. france צרפת – קלאסיקה, בלדה רומנטית שקצבה טיפה עולה בחי, מודה שבגרסת הסטודיו זה נשמע יותר טוב. עדיין, שיר מרגש, מצליח להיות קליט ומלודי ועם זאת מורכב מוזיקלית.

04. monaco מונקו – בלדת פופ מודרנית, בלי הרבה דרמה. פרנסואה יפהפייה בתפקיד מלכת הקרח. שיר מרשים בעדכניותו, לעומת מדינות אחרות.

05. denmark דנמרק – אינטרו ואאוטרו מדהימים. שיר מלודי וזורם, הופעה סוחפת, שמצליחה לראשונה להעביר את השפה הדנית ולהפוך אותה קליטה עבור המוני השופטים. השיר לוקח למחוזות הריקודים הסלוניים, אבל העיבוד המקסים משדרג אותו.

06. germany גרמניה – פעם מקום אחרון שלי. שיר היסטרי וקליט. קצב אחר מהשאר, המון צבע, כיף והרבה שמח.

07. norway נורבגיה – בלדת שיר ערש לא זכירה במיוחד. אני מעדיף את הביצוע הגברי מהקדם הנורבגי שהיה מעט קודר. אניטה הופכת את השיר למעט מתקתק מידי.

08. finland פינלנד – גם כן שיר ערש, שלא מצליח לשחזר את הבכורה הפינית מ-61. נעדר אותנטיות לטעמי, אך עדיין נעים לאוזן במידה.

09. switzerland שווייץ – אני מודה שאני לא מחסידי השיר. שאנסון טיפוסי ובכייני. אסתר מדהימה ומשדרגת את השיר כמו שרק היא יודעת

10. belgium1 בלגיה – הפלמים מצליחים לראשונה להפוך את השפה הפלמית לנסבלת. בלדה דרמטית שאינה שונה בהרבה משאר השירים בתחרות, אך מרשימה ברמתה הגבוהה.

11. austria אוסטריה – שיר חנפני, מעט מוזיקת מעליות. מוזיקה למל"מית בקצב וואלסי משהו, שלא נועדה לחדש או לאתגר אף אחד
12. luxembourg לוקסמבורג – אני לא מבין את הדרמה הזו. שוב שאנסון טיפוסי עם המון דרמה וחצוצרות. המילים מטופשות וקיטשיות. ננה הרבה יותר טובה מזה
13. united_kingdom בריטניה – רוני קרול הבלתי נסבל בבלדת פיפטיז ריאקציונרית. זה כל כך גנרי שלא בא לי לשמוע את זה עוד פעם
14. italy איטליה – לא מתפעל מהגברבר האיטלקי שמחליף בחורות כמו גרבים ומתגאה בזה. שיר קצבי ומציק. יותר מידי פאסון מצ'ואיסטי על מעט מידי שיר
15. netherlands הולנד – מביך לצפייה. הולנד לוקחת חופש מהתקופה האינפנטילית שלה בשביל הבלדה הארכאית הזו. ההולנדית נשמעת נורא בשיר הזה
16. spain ספרד – מנותק מכל הקשר אירוויזיוני. המון דרמה, אבל לא זוכרים איך השיר הלך. זה מצליח להיות קיטשי ומביך, ובו בעת להיות בלתי זכיר ולא קליט

המנחה:
קת'רין בויל – מגיעה להנחות בפעם השנייה את התחרות אחרי 1960. כבר פחות צנועה, מעט מתנשאת, אך מאד מקצועית. מעורבת רגשית במהלך ההצבעה

Interval act:
Ola & Barbro – צמד שבדי, שעושים מופע קרקסי לוהט. לא באמת, זה מתיש

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* דנמרק – "Amiga mia" של Bjørn Tidmand. ממתק מקסיקני. "Harlekin og Colombine" של Melody Mixers. שיר קטן, מלודי וחנפני.
* שבדיה – "Hong-Kong-song" במספר ביצועים. שיר עם אווירה סינית מעניינת.
* בקדם הדני – Dario Campeotto נציג 1961 מנסה שוב את מזלו ומסיים במקום החמישי, כמו גם Birthe Wilke הבלתי נלאית (1957,1959), שמגיעה רק מקום שלישי. למקום השני מגיע Bjørn Tidmand שייצג את דנמרק בשנה הבאה. רביעית מגיעה Gitte, שתישלח עבור גרמניה בעוד עשור.
* בקדם הפיני – Lasse Mårtenson מגיע מקום שני ויישלח בשנה הבאה. Laila Halme מגיעה למקום השלישי, אך לבסוף נבחרת להישלח לאירוויזיון עם השיר שהגיע למקום הראשון בקדם.
* בקדם האיטלקי – בפסטיבל סן רמו מגיע Claudio Villa למקום השני והשביעי. הוא היה נציג איטליה ב-1962 ויישלח שוב ב-1967. למקום השישי מגיעה Tonina Torrielli, אחת מנציגות 1956.
* בקדם הנורבגי – Nora Brockstedt זוכה בפעם השלישית, אך טוענת שיש לה מחויבויות אחרות ולא יכולה לנסוע ללונדון. על פי השמועות, זה היה תירוץ, והיא פשוט חשבה שהשיר בינוני מידי ופחדה שהוא ייפגע לה במוניטין. השיר ניתן ל-Anita Thallaug לבצע בלונדון. אניטה עצמה סיימה בקדם במקומות הרביעי והחמישי (האחרונים).
* בקדם השוייצרי – בין המתמודדים ניתן למצוא את נציגת 1960, Anita Traversi. היא תישלח שוב בשנה הבאה.
* בקדם הצרפתי – נוסחה מנצחת לא מחליפים. הצרפתים עורכים בחירה פנימית. לישורת האחרונה מגיעים בין היתר Isabelle Aubret, זוכת אירוויזיון 1962 ונציגת צרפת העתידית ב-1968, ו-Nana Mouskouri, שתישלח השנה מטעם לוקסמבורג, אך עם שיר אחר.
* בקדם הספרדי – ישנה טענה כי הטלוויזיה הספרדית התכוונה להשתמש ב-1962 Festival de la Canción Mediterránea כקדם המקומי. בתחרות זוכה José Guardiola עם השיר "Nubes de colores". יום לאחר התחרות התוצאות מוכרזות כבטלות, מאחר ומתגלה זיוף הצבעות לאחר ספירת הקולות. לקהל באולם נמכרו פתקי  הצבעה, אך לאחר ספירת כל ההצבעות הסתבר שהיו יותר פתקים ממה שנמכר. חוזה נשלח לאירוויזיון עם שיר אחר, אך אין הוכחה שיש קשר בין התחרות המקומית להחלטה זו.
* בקדם הבלגי – Lize Marke מפציעה ותישלח שנתיים לאחר מכן. מיותרת כבר אז. מסיימת במקומות השני והרביעי.
* הקדם ההולנדי לא שודר עקב שביתה של נגני התזמורת. צוות שופטים בחרו את הזוכה, אשר שמו שונה פעמיים משום מה לפני האירוויזיון. השיר עצמו נשאר אותו דבר.
* קדמים פרטיים בגרמניה ובהולנד.

פרטי טריוויה:
* התחרות אורכת כשעה וחצי, כמו לפני שנתיים. מניח שבוזבזו שלוש דקות על צוותי השיפוט מנורבגיה ומונקו
* זהו האירוויזיון הראשון והאחרון המתקיים בתוך אולפן
* רוני קרול חוזר לייצג את בריטניה בפעם השנייה ברציפות
* שתי ישראליות מייצגות מדינות שונות בתחרות: כרמלה קורן מרימה את אוסטריה מהקרשים ואסתר עופרים כמעט משיגה ניצחון לשוויצרים
* לוקסמבורג מייבאת גם היא זמרת – ננה מושקורי היווניה
* שערוריית הניקוד הנורבגית חושפת לראשונה את הגוש הסקנדינבי השנוא, גוש שעד היום מואשם בהצבעה מוטה. למזלם, מזרח אירופה מגיעה בשנות התשעים לתחרות and put the Scandinavian mafia to shame….
* שוב 4 מדינות מקבלות 0 נקודות: שבדיה, נורבגיה, פינלנד והולנד
* הולנד מקבלת 0 נקודות שנה שנייה ברציפות
* כל נותני הנקודות נשמעים בבירור, ברור מידי. מה שגורם לחובבי קונספירציות לגבש תיאוריה שכל צוותי השיפוט למעשה יושבים במקום אחד והתוצאות מכורות מראש.

ניתן לצפות בתחרות המלאה כאן:

מודעות פרסומת