1964 – האירוויזיון האבוד

קופנהגן, דנמרק. אחת השנים המיוחדות בתחרות לטעמי וכל כך חבל שאין אותה בוידאו. אבל חוש השמיעה מתחדד ואתה מעריך יותר את התזמורת הדנית, שלטעמי היא אחת התזמורות היותר טובות שהיו בתחרות. בסקירה קודמת, התחרות הגיעה למקום הראשון שלי מבחינת היצע השירים
התחרות נפתחת במה שנראה כתזמורת צבאית. בתמונות האולם נראה מאד קטן. הבמה מסורתית, עם גרם מדרגת וזרי פרחים מכל עבר, קצת מזכיר לי את הבמה האוסטרית שנתיים לאחר מכן.
המנחה פותחת בדנית ומתרגמת לאנגלית וצרפתית. ללא שהות עוברים לשיר הראשון. המנחה עולה לפני כל שיר ומציגה אותו.

שלב ההצבעה:
שיטת הניקוד היא כזו: בכל צוות שיפוט 10 שופטים וכל אחד מהם מחלק 3 נקודות לפי ראותו, לשיר אחד, שניים או שלושה. מחברים את כל הנקודות וכך כל מדינה נותנת 1, 3 ו-5 נקודות לטופ 3 שלה. במידה וכל השופטים של מדינה מסוימת מצביעים לשיר אחד בלבד, הוא מקבל את כל 9 הנקודות. אם לשני שירים בלבד, הראשון מקבל 6 נקודות והשני 3. הפער כנראה כדי להימנע משוויון אפשרי, ואכן היינו רחוקים שנות אור משוויון, אבל גם מדרמה אפשרית בשלב הניקוד. הניקוד ניתן בסדר עולה.
איטליה מובילה מההתחלה ללא הפרעה ומסיימת בניקוד שהוא יותר מפי 3 מהמקום השני. הסקנדינביות מפרגנות זו לזו, מונקו מקבלת נקודות רק מהמדינות הפרקופיניות + יוגוסלביה. מונקו וצרפת מחליפות 5 נקודות זו עם זו

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. portugal פורטוגל – יצירת מופת של אחת המדינות האהובות עליי בתחרות. בכורה לפורטוגל ביצירה דרמטית, שאנסונית-קודרת ומצמררת. נשמה ותשוקה פורטוגלית אמיתית. לשמוע ולמות. התזמורת יצאה מגדרה!

02. luxembourg לוקסמבורג – השיר הפותח את התחרות. שיר נפלא המשלב שאנסון בקול צרוד עם מוטיבים של מוזיקת מאריאצ'י מקסיקנית. זה מיוחד, זה שונה בנוף האירוויזיוני. התזמורת הופכת את הפזמון לנימוח ועוזרת לשדרג את המודולציה לקראת הסוף. עיבוד עשיר בלייב. מצוין.

03. germany גרמניה – מתחיל כמו בלדת בכי ומיד עובר לשיר היסטרי וקצבי. שיר מטורף שהתזמורת הופכת ליותר מטורף. זה מאד קברטי ותפור לאירוויזיון, בצורה שרק הגרמנים יכולים לעשות ולהיכשל. מסוג הדברים שאתה מבין שנכשלו כי ניסו חזק מידי. אני מת על זה.

04. spain ספרד – הלהקה היחידה בתחרות. אין לי מושג מה שמעתי, אבל זה לא היה דומה למה שהלך בסטודיו. השיר עצמו נשמע שיר אמריקאי מהפיפטיז, מאד טיפוסי ולא מעניין. אבל אז התזמורת מעלה הילוך ומשדרגת את הבלדה הסבירה הזו למשהו אחר לגמרי. סיום הולם לערב, הופעה ווקלית מצוינת.

05. yugoslavia יוגוסלביה – בלדה בלקנית נפלאה, דרמטית וקודרת. נראה שזה הדבר היחיד שהיוגוסלבים יודעים להפיק באותה עת, ואני מאד אוהב את זה. "החיים הגיעו לסגירת מעגל". איפה אתה שומע היום שמות שירים כאלה? נציג בוסני ראשון בתחרות.

06. finland פינלנד – אני אוהב את זה. זה כל כך מוזר, משהו שרק פינלנד בייחודיות המוזיקלית שלה מסוגלת להנפיק. יש משהו מגושם ועצלני באופן שבו הזמר שר את השיר, וזה חמוד לאללה.

07. belgium1 בלגיה – אני מאד אוהב את השאנסון הקלאסי, הלא-להיטי, לא אמריקאי הזה. פחות אוהב את החלקים השלאגריסטיים של הפזמון. זה פזמון בכלל? אני לא יודע מה זה. כשזה קטן, זה מקסים, נוגה וצנוע.

08. netherlands הולנד – הולנד חוזרת לשירים אינפנטיליים תודה לאל. השיר מאד חמוד וחייכני. הזמרת מצוינת וכריזמטית. לראשונה, יש לנו מתמודד לא אירופאי-לבן. אנקה ההולנדית נולדה באינדונזיה. אלוהים, התזמורת עושה מזה מטעמים.

09. norway נורבגיה – שיר חמוד וקופצני, טיפל'ה מיושן לטעמי, אבל בהחלט עובר.

10. france צרפת – שילוב בין שאנסון צרפתי לבין בלדות פיפטיז. טיפה מונוטוני לטעמי, אבל חביב

11 switzerland שוויץ – בלדת ג'אז חביבה, לא קומפטטיבית בעליל, לא קליטה, לא זכירה. הייתי מוותר על הדרמה של התזמורת
12. united_kingdom בריטניה – דוגמה לשיר שעובר יותר בסטודיו מאשר בלייב. בריטניה מבינה את השטיק ושולחת שיר פופ אנרגטי, שכופה את עצמו על האוזן. קליט וחנפני, לא מאתגר כלום. נכנס כמו שזה יוצא, לא דורש התעמקות. הבריטים ימשיכו בקו הזה עד שנות התשעים, עם הפסקות פה ושם. מקום שני שלא לצורך
13. italy איטליה – אני מצטער, אבל זה נשמע לי כמו בלדת שלאגר טיפוסית. האיטלקים הביאו שילוב של ילדה מתוקה בת 16, בלדת סן רמו פופית, מוזיקה פומפוזית וקישוטים מוזיקליים להעצמת הדרמה. זה רחוק מלהיות רע, אבל אני לא יכול לראות את כל מה שהזכרתי ולהעריך את זה יותר מידי. אחרי השיר התשואות, כמו שלא נשמעו מעולם
14. denmark דנמרק – הזמר חמוד מאד, אבל בזה זה נגמר. השיר לא זכיר, שאריות מחוממות מהפיפטיז. זה לא רע, אבל זה גם לא טוב. מיושן. התזמורת נותנת לזה בוסט בתו הסיום וזה נשמע מעט מגוחך
15. austria אוסטריה – אני לא מבין את ההצלחה של אודו יורגנס בתחרות. זתומרת, אני מבין, אבל לא שותף להתלהבות של השופטים. בלדת שלאגר מיושנת של דודות. זה דרמטי, בכייני ומשתפך, לא אוהב. פורט על הרגשות בצורה אגרסיבית מידי. בסיום, התזמורת עושה לשיר שדרוג יפה
16. monaco מונקו – רומולד בהופעת בכורה מתוך שלוש. בלדה שהייתי מצפה לשמוע ב-1960, וגם אז זה היה מתמקם אצלי איפשהו באמצע. נוט הסיום של התזמורת מקסים, אבל אולי סתם אני שמח שהשיר נגמר

המנחה:
לוטה ויבר – חמודה. השפה הדנית נשמעת נהדרת בפיה

Interval act:
Ballet-harlequinade – לראשונה מופע בלט כתכנית אמנותית. אין לי מושג אם זה טוב או לא, כי לא ראיתי. וגם אם הייתי רואה, לא יודע להעריך בלט כראוי. לפי תמונות הסטילס זה נראה שהמשתתפים עומדים על גרם המדרגות וצופים במופע האמנותי (?)

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* דנמרק – "Der er en forskel" של Vivian & Berit נותן לנו הצצה לסגנון שיאפיין את דנמרק אחרי הקאמבק בשנות השמונים. פופ סיסקטיזי ילדותי
* פינלנד – מכירים את זה שלמדינות כושלות מסוימות יש קונספציה של מה הולך באירוויזיון והם שולפים את נשק יום הדין כשהם בלחץ (למשל ישראל ושירי שלום)? אז "Bzzz bzzz bzzz" של Pirkko Mannola והקונספציה של קולות שחיות עושות….
עוד מומלץ בפינלנד "Satelliitti kahdelle" של Kai Lind מגניב, משוחרר, עדכני
* נורבגיה – "La meg være ung" של Wenche Myhre הוא שיר ווינרי לכל דבר, פופ קליט וקופצני. ממתק! אילו רק זה היה נשלח.


* פורטוגל – "Lindo par" של Guilherme Kjolner. קצת פולקלור קצבי מפורטוגל, שאינו פאדו.
* ספרד – "La niña del espejo" של Alfredo Garrido. שיר קצבי שמגיע למקום השני, מדבק. במקום השלישי "Torero" של Lolita Sevilla. מלא תשוקה ודרמה
* בריטניה – "Choose" מגיע למקום הרביעי בקדם הפרטי. גירסה בריטית מהוגנת ל-Power Ballad
* יוגוסלביה – "Tragom zvezda" של Lola Novakovic – בלדה דרמטית, שאמנם לא הייתה זוכה, אבל לא הייתה מסיימת עם 0 נקודות כמו הנציג שנבחר
* בקדם הנורבגי – השתתפו Wenche Myhre (מקום שני ושלישי) ו-Odd Børre (מקום שלישי לצד הרכב). שניהם ייפגשו בתחרות 4 שנים לאחר מכן. הוא ייצג את נורבגיה, היא את גרמניה. Inger Jacobsen נציגת 1962 מנסה את מזלה ומסיימת במקומות הרביעי והחמישי (המקומות האחרונים).
* בקדם הדני – שוב ניסיונות מצד נציג 1960 Dario Campeotto, שמגיע רק למקום השלישי. Raquel Rastenni, נציגת 1958 עם היומן, מנסה גם כן. Gustav Winckle נציג 1957 לא מוותר אף הוא, ומביא מישהי לדואט המחשבה שזה יביא לו את הכרטיס המיוחל לאירוויזיון כמו ב-57'.
* בקדם הצרפתי – נערכת שוב בחירה פנימית. בין המתמודדים Hugues Auffray, שנבחר לייצג את לוקסמבורג באותה שנה ו-Marjorie Noël שתישלח מטעם צרפת לבסוף ב-1967.
* בקדם הבריטי – מתחילה מסורת של בחירת זמר אחד ששר מספר שירים בקדם. דהיינו קדם פרטי.
* בקדם הספרדי – 10 שירים, כאשר לכל שיר 2 מבצעים שונים. לבסוף, מוחלט לשלוח לתחרות את השיר המנצח בביצוע להקה מיובאת מאיטליה-אורוגוואי – Los TNT.
* בקדם הפורטוגלי – השתתפו Simone de Oliveira (מקום שלישי ושמיני), שנשלחה לבסוף שנה לאחר מכן וב-1969 ו-Madalena Iglésias, שתישלח ב-1966 (מקום חמישי ועשירי).
* בקדם האיטלקי – בין מתמודדי פסטיבל סן רמו ניתן למצוא את Domenico Modugno, נציג 1958 ו-1959. הוא יישלח שוב ב-1966. באותה שנה הוחלט כי כל שיר יושר פעם אחת על ידי אמן איטלקי ופעם נוספת על ידי אמן בינלאומי. עד אותה עת היה נהוג שכל שיר יושר פעמיים על ידי אמנים איטלקיים. בין הכוכבים הבינלאומיים המשתתפים היה גם Paul Anka. ראוי לציין כי הם על תקן אורחים בלבד ולא מתמודדים על ייצוג איטליה באירוויזיון. בין אלו שלא עברו את שלב חצי הגמר ניתן למצוא את Claudio Villa, נציג 1962 שישלח שוב ב-1967, ו-Frida Boccara הצרפתייה-מרוקאית-יהודיה ממוצא איטלקי… שתייצג את צרפת ב-1969 ותעשה היסטוריה.
* בקדם היוגוסלבי – Lola Novakovic, נציגת 1962 מנסה את כוחה. הערב מסתיים בתיקו בין Sabahudin Kurt ל-Marjana Derzaj. מאחר והראשון קיבל ניקוד מקסימלי יותר פעמים הוא נשלח לתחרות.
* קדמים פרטיים בהולנד ובריטניה.

שירים במצעדים:
איטליה – מקום 1 בפלנדריה וצרפת, מקום 2 בהולנד, מקום 3 בגרמניה ונורבגיה, מקום 17 בבריטניה.
לוקסמבורג – מקום 3 בצרפת

פרטי טריוויה:
* פורטוגל מצטרפת
* שבדיה פורשת בעקבות מחאת זמרים מקומית (לא קשור לפורטוגל). בכל זאת, שבדיה שידרה את התחרות
* הולנד היא המדינה הראשונה ששולחת זמרת ממוצא שאינו אירופאי
* ספרד היא הראשונה לשלוח שלישיה לאירוויזיון
* אחרי ההופעה האיטלקית יש תשואות בקהל שלא נשמעו עד כה. עד כדי כל אהב הקהל את השיר, שג'יגליאולה הורשתה לחזור לבמה לקידה נוספת. זה רגע מיוחד בתחרות וחבל שלא ניתן לצפות בו
* לאחר ההופעה הצרפתית, קפץ אדם לבמה עם שלט "החרימו את פרנקו וסלאזר", השליטים הפאשיסטים של ספרד ופורטוגל בהתאמה. המצלמות חתכו ללוח הניקוד והקהל בבית לא היה ער לדרמה בזמן אמת
*אניטה טרברסי, שייצגה את שוויץ ב-1960, חוזרת לייצג את המדינה בפעם השנייה
* מתחילים במסורת של שימוש בסופרוייזר מטעם איגוד השידור – Miroslav Vilček היוגוסלבי הוא הנושא בתפקיד
* שוב 4 מדינות מסיימות עם 0 נקודות: גרמניה, פורטוגל, יוגוסלביה ושוויץ
* פורטוגל המדינה הראשונה בתחרות שבבכורה שלה מסיימת עם 0 נקודות.

ניתן להאזין לתחרות המלאה כאן: