1973 – הקלות הבלתי נסבלת של הקיטש

לוקסמבורג, לוקסמבורג. התחרות שזכורה לכולנו על רקע הופעת הבכורה של ישראל בתחרות עם סיום מכובד מאד. שירה של ויקי ליאנדרוס מתנגן על רקע נופי לוקסמבורג, אנו זוכים לצפות במספר מתמודדים מתכוננים לאירוע. סרטון הפתיחה מסתיים בשוטים של הפקת האירוויזיון. ויקי ליאנדרוס ומלחין השיר הזוכה בקהל וסביבם כסאות רקים. התפאורה היא אחת הכעורות שנראו עד כה בתחרות. שמרני ולבן, נראה כמו גן אירועים בראשון לציון. התזמורת ברקע. המנחה מקשקשת באנגלית, צרפתית וגרמנית. לפני כל שיר אנו רואים צילום של הזמר בהופעה בחזרה הגנרלית (כך אני מניח), עם שם הזמר ומדינתו. עם תחילת כל שיר מופיע גם שם השיר. תצלומי תקריב רבים חושפים בעיות דנטליות מרובות בקרב המבצעים.

שלב ההצבעה:
בזמן הקראת הנקודות הזמרים לא יושבים בגרין רום, אלא במקום שהוצקה להם בקהל. אילנית יושבת ליד הזמר הפורטוגלי אם זה מעניין מישהו. שיטת הניקוד היא כמו בשנתיים האחרונות: לכל מדינה 2 שופטים, אחד בין הגילאים 16-25 ואחד בין הגילאים 26-55. השופטים נמצאים באולפן ונצפים על המסך באולם, הם מנקדים כל שיר לאחר הופעתו, אך הניקוד שנתנו נחשף רק בשלב הניקוד. והם מנקדים כל שיר מ-1 עד 5 כראות עיניהם. מכאן שכל מדינה יכולה להעניק בין 2 ל-10 נקודות מקסימום. אין מכסה שצריך לעמוד בה. המנחה פונה לשופטים. כל שופט מרים את הניקוד שהוא נתן לכל שיר. לוח הניקוד עדיין מיושן, בצבעי פסטל. לאחר ההצבעה של פינלנד, בלגיה ופורטוגל – בריטניה מובילה עם 21, ספרד ולוקסמבורג שניות עם 20 נקודות, נורבגיה רביעית וישראל חמישית. לאחר ההצבעה של גרמניה, נורבגיה ומונקו – בריטניה מובילה עם 43 נקודות, ספרד ולוקסמבורג שניות עם 42, ישראל רביעית ושבדיה חמישית. לאחר ההצבעה של ספרד, שוויץ ויוגוסלביה – לוקסמבורג עולה להובלה עם 67 נקודות, בריטניה שנייה עם 63, ספרד שלישית עם 59, שבדיה רביעית וישראל חמישית. לאחר הצבעת איטליה, לוקסמבורג ושבדיה – בריטניה מובילה עם 87, לוקסמבורג וספרד במקום השני עם 84, ישראל רביעית ושבדיה חמישית. לאחר הצבעת הולנד, אירלנד ובריטניה – לוקסמבורג חוזרת להוביל עם 111 נקודות, ספרד שנייה עם 108, בריטניה שלישית עם 106, ישראל רביעית ושבדיה חמישית. הצבעת צרפת וישראל לא משנות את המיקומים הללו. חץ קטן מסמן את ניצחונה של לוקסמבורג ואן מארי דוד עולה לבמה לקול צעקותיה של המנחה. נראה כי המנחה מתרגשת לא פחות ממנה. ויקי ליאנדרוס מגישה לאן מרי פרחים שקטפה עכשיו בחוץ בנייר צלופן מקומט ומדליה. תודה לך באמת. אן מארי דוד מתעקשת להמשיך לשיר גם אחרי ההופעה השנייה שלה במקום לתת לתזמורת רק לנגן כמו שהתכוונה

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. yugoslavia יוגוסלביה – מדהים! מסטרפיס יוגוסלבי! זדרבקו קוליץ' הוא אגדה בסרביה ובבוסניה והרצגובינה, עם פיסת הפרוגרסיב רוק המצוינת הזו. זה אנרגטי, דרמטי. ההופעה הווקלית מושלמת והתזמורת מותאמת לשיר כמו כפפה ליד. השופטים השמרנים צריכים להיצלב על מה שעשו לשיר הזה. לא ניתן לשתף את ההופעה החיה לצערי, לכן מציג לפניכם את הקליפ הרשמי של השיר במקום

02. portugal פורטוגל – מצוין. מותאם לזמן, ייחודי, שיר עם מסר חזק נגד המשטר הפאשיסטי ונגד תרבות החומר. כמו תמיד עם פורטוגל, זה נשמע מאד מקומי ולא מתחנף, גם אם מעט רפטטיבי. פרננדו זמר נהדר.

03. netherlands הולנד – בניסיון לשחזר את ההצלחה של הולנד בשנים האחרונות, המדינה שולחת את בן קריימר ונכשלת שלא בצדק. שיר נוסטלגי שנשמע מעולה עם התזמורת והאקורדיון על במה, קרקסי, הולנדי קלאסי. תחשבו על שילוב של לני קור עם סינאקה. זה נגמר בפייד אאוט שזה נקודה לחיוב

04. sweden שבדיה – בלדת פולק חמודה מאד, אווירת וודסטוק באיחור של כמה שנים, אבל זה נסלח. שיר מאד לא שבדי. מרשים, מתקדם מבחינה מוזיקלית ונראה מאד טוב על הבמה. המלוות עושות עבודה מצוינת בפזמון.

05. spain ספרד – המלודיה חזקה להפליא. השיר מתחיל בהוק מאד חזק ומתגבר עם השירה של הסולנית. מוסדדס לא מצטיינים בהופעה ווקלית ובהרמוניות הקוליות שלהם. ההופעה משדרת אותנטיות. השיר המנוני, עדכני, טוב מאד. אני מניח שחוקית זה לא באמת נחשב פלגיאט של יוגוסלביה 1966 על אף הדמיון.

06. united_kingdom בריטניה – מעדיף את השיר עשרות מונים על שיר האירוויזיון שלו מ-1968. אינטרו אקוסטי מלווה רק בתוף בונגו (?) שיר באווירה היפית פינת מוזיקת קאנטרי עם קצת גיטרה חשמלית, במובן הזה הוא מאד עדכני ומתכתב עם מה שקורה בסצינת המוזיקה האמריקאית. קליף נראה מגוחך, שיער, תלבושת ותנועות גוף שעדיף לא להביט.

07. israel ישראל – זה טוב יותר בלייב מאשר בסטודיו לטעמי. ועדיין, השיר נורא מתאמץ לשלב בין שאנסון לבין פופ ישראלי, לטעמי השיר לא עובר את מבחן הזמן ובשנה טובה הוא לא היה נכנס אצלי לטופ 10. אילנית מצוינת ווקלית, ההופעה בוטחת, השמלה הבדואית אחת מהשמלות היפות שנראו על בימת התחרות. הופעת בכורה מרשימה וראויה.

08. monaco מונקו – מארי בחליפת (ותספורת) בר מצווה, המלוות בשמלות מהממות. כמו השיר הגרמני, גם השיר הזה שקט בבתים ופורץ בפזמון. הבתים חזקים מהפזמון לדעתי והשיר הוא שיר קדמים קלאסי, חסר לו ה-Oomph כדי לדחוף אותו קדימה. הביצוע הקולי פוגע לי בעור התוף.

09. ireland אירלנד – פופ מידטמפו חביב ועדכני. מקסי לא מרוצה ורואים זאת על הבמה. שיר שמסובך להעביר את הקצב שלו עם התזמורת. זה מאד שונה ממה שאירלנד שלחה עד כה ואני מודה שזה שיש לשיר חלקים מאד טובים וחלקים גנריים להחריד.

10. italy איטליה – בלדת סן רמו בינונית. זה בדיוק כמו שזה נשמע. הקסם האישי של מסימו לא מספיק כדי להרים את השיר, שמרוב שהוא מנסה להיות לא איטלקי ונגיש, הוא פשוט נורא נורא נשכח. זה נשמע מיושן ומראה הפרנק סינטרה של הזמר לא עוזר.

11. germany גרמניה – שלאגר חצי אפוי. הבתים הם בלדה דרמטית והפזמון נבנה בהדרגה. שימוש חכם בחצוצרות, שנותנות את ה-signature hook לשיר. עלייה של חצי טון כדי לסחוט נקודות. אני רוצה את השמלה של גיטה בתור כיסוי למיטה
12. luxembourg לוקסמבורג – לא יכול לסבול את הקיטש המשתפך הזה. פרצופי העצירות ותנועות האפליפסיה של אן מארי דויד לא עושים לי את זה, כמו גם השיר עצמו שהוא חיקוי חיוור לשאנסון צרפתי אמיתי. שמאלצי ודרמטי יתר על המידה
13. norway נורבגיה – זה מעניין כי כבר 4 שנים יש בקדמים הנורבגים שירים נורא דומים וסוף סוף הדרעק הזה זכה ונשלח לתחרות. פופ-ג'אזי לאונג'י שמזכיר הופעות בלובי של בית מלון. חנפנות בדמות שימוש במספר שפות. לא ברור לי על איזה משחק הם מדברים. ההרמוניות הקוליות מצוינות
14. finland פינלנד – התדרדרות מוחלטת ממה שפינלנד הרגילה אותנו. שיר חנפני ונורא פשוט, שמתאים לפסטיבל שירי ילדים. המילים לא הגיוניות. יחד עם זאת, מריון מקסימה וכריזמטית. ראויה לשיר טוב יותר
15. belgium1 בלגיה – זה משהו להפחיד את הילדים שלכם איתו אם הם לא מוכנים לסיים את ארוחת הערב. ניקול והוגו נראו כאילו נמלטו מהמוסד הסגור, בחליפות סן טרופז בסגול ומזעזע, כוריאוגרפיה של אתי פולישוק ושלאגר זול זול זול
16. switzerland שווייץ – מחריד. הזמר מטופח נורא עם שכבת מייקאפ שלא הייתה מביישת את ירדנה ארזי. מעבר לפניו הנאות לכאורה אין לו מה להציע כזמר. השיר קברטי, מציק, רפטטיבי, שני אקורדים
17. france צרפת – זה שיר נורא שבא לי להקיא ממנו עם הישמע התו הראשון. זה מנסה בכוח לחקות את שני הזוכים של השנים האחרונות. הזמרת חסרת כל חן או כריזמה, עם קסם של גופה מרקיבה כמו השיר שלה, גונחת ונאנחת על הבמה (ובסטודיו) ללא סיבה ממשית, כי אתה יוצר מהשיר הזה חסר סיפוק

המנחה:
Helga Guitton – חיוך מהלך, קול נשי וחושני. רובוטית, לא טבעית. מעבר לזה לא בולטת בשום פרמטר כמנחה

הגלוית:
סטילס של הזמר/ת מהחזרה הגנרלית

Interval act:
Charlie Rivel – צריך לראות כדי להבין. ליצן המופיע בבגדי אישה. זה כנראה האינטרבלאקט הגרוע עד כה וזה נמשך כשמונה דקות

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* בלגיה – "Ga met me mee" של Rita Deneve זה שאנסוני ונחמד, אבל הפלמית לא עוברת יפה. בכל מקרה זה עדיף על מה שנבחר.
* פינלנד – "Galileo Galilei" של Danny פופ קקפוני וקיקיוני כמו שרק פינלנד מסוגלת. זה מצליח להעלות חיוך.
* גרמניה – "Sebastian" של Tonia הוא שיר פופ חמוד מאד.
* אירלנד – "An phairc" של Clannad בבלדה קלטית מיוחדת, המקדמת את נושא איכות הסביבה:

* פורטוגל – "Menina de luto" של Mini-Pop הוא פופ פרה-דיסקו מצוין. "Gente" של Duarte Mendes הוא פופ מחויך וקייצי. "Apenas o meu povo" של Simone de Oliveira מעולה:

* שבדיה – "Oh, vilken härlig dag" של Ted Gärdestad ראוי לציון כפופ היפי חמוד ומלודי. "En frusen ros" של Inga-Lill Nilsson פאנקי וטוב. "Ring ring" של Björn, Benny, Agnetha & Annifrid להיט, ברור שלהיט, למרות שלא לטעמי. "I våran värld" של Ann-Kristin Hedmark הוא פופ-סול חמוד, רק חמוד. "En liten sång som alla andra" של The Glenmarks מתחיל כמו ישראל 1979…וממשיך באווירה דומה. זה לא רע.
* יוגוסלביה – "Etida" של Korni Grupa הסרבים, רוק ישן וטוב:

* בקדם הפיני – הצמד Koivistolaiset שהשתתף בתחרות של 1971 ו-Lasse Mårtenson נציג 1964 מנסים את מזלם שוב.
* בקדם הבלגי – Ann Christy מנסה כמו בכל שנה, אך תישלח רק שנתיים מאוחר יותר.
* בקדם הפורטוגלי – Duarte Mendes שיישלח רק שנתיים מאוחר יותר מגיע למקום השלישי, Paulo de Carvalho מגיע למקום הרביעי ויישלח בשנה הבאה, Simone de Oliveira נציגת 1965 ו-1969 מגיעה למקום השמיני, Tonicha מ-1971 יפהפייה מתמיד, מגיעה רק למקום התשיעי.
* בקדם הגרמני – Cindy & Bert מנסים שוב ויישלחו רק בשנה הבאה.
* בקדם השוויצרי – Peter, Sue & Marc נציגי 1971 מגיעים רק למשום השלישי, אך יישלחו ב-1976, 1979 ו-1981. "Henri Dès" נציג 1970 נמצא אף הוא בתיקו במקום השלישי.
* בקדם היוגוסלבי – Korni Grupa הסרבים מגיעים למקום השלישי ויישלחו בשנה הבאה, Krunoslav Slabinac הקרואטי נציג 1971 מגיע למקום הרביעי, Ambasadori הבוסנים נשארים בחצי הגמר, אך יישלחו ב-1976.
* בקדם השבדי – Claes-Göran Hederström נציג 1968 מנסה את מזלו, כמו גם Lill-Babs נציגת 1961, Lars Berghagen מנסה ויישלח שנתיים לאחר מכן, Ted Gärdestad מנסה ויישלח רק 6 שנים לאחר מכן. למקום השלישי במלודי מגיעים Björn, Benny, Agnetha & Annifrid עם השיר "Ring ring". הם יישלחו בשנה הבאה ויזכו באירוויזיון תחת שמם החדש ABBA.
* בקדם האירי – Geraldine Branagan מופיעה כחלק מלהקת The Branagans והיא תישלח שנתיים אחרי לאירוויזיון כנציגת לוקסמבורג.
* בקדם הצרפתי – Anne-Marie Godart נציגת מונקו מהשנה שעברה מנסה את מזלה.
* קדמים פרטיים בהולנד ובבריטניה.

פרטי טריוויה:
* ישראל מצטרפת לתחרות!
* אוסטריה ומלטה פורשות.
* חוק השפה מבוטל לאחר שהוחל ב-1966. פינלנד, נורבגיה ושבדיה בוחרות לשיר באנגלית
* לראשונה עברית נשמעת על בימת התחרות ולראשונה אישה בתפקיד מנצחת, אך בניגוד לדעת רבים לא הייתה זו ישראל הראשונה לעשות את שני אלה. שבדיה שהוגרלה לשיר במקום ה-12 הביאה מנצחת על התזמורת. כך שנורית הירש הייתה המנצחת השנייה על בימת התחרות. הלהקה הנורבגית שרה מילה אחת בעברית "יקירי", ומאחר והם הוגרלו לשיר מספר 5, הם לקחו מאילנית את הזכות להיות הראשונה לשיר בעברית באירוויזיון.
* התחרות אורכת כ-1:40 שעות.
* להקת Malta השבדית משנה את שמה ל-Nova בין המלודי לאירוויזיון עצמו, כנראה כדי לא לבלבל עם המדינה (מלטה).
* מלטה הוגרלה לשיר שישית, אך המדינה פרשה לפני שהספיקה לבחור שיר.
* Marion Rung חוזרת לייצג את פינלנד בפעם השנייה, Massimo Ranieri מייצג בפעם השנייה את איטליה ו-Cliff Richard מייצג בפעם השנייה את בריטניה.
* לאחר שנתן את ה-commentaty ברדיו הבריטי, לראשונה טרי ווגן ממונה לתת את ה-commentaty שלו בטלוויזיה הבריטית והשאר היסטוריה.
* השיר הספרדי מואשם או הואשם שהוא פלגיאט לשיר היוגוסלבי מ-1966.
* למקסי האירית היה ויכוח חריף עם המשלחת האירית לגבי איך שההופעה צריכה להיות. נראה כי היא עומדת לפרוש והוחלט להטיס את טינה ריינולדס מאירלנד להופיע במקומה. לבסוף מקסי הופיעה וטינה טסה לחינם, אך תישלח שנה לאחר מכן כפרס ניחומים.
* היה חשש לאירוע טרור עקב הפיגוע באולימפיאדת מינכן, וכי ינסו לפגוע במשלחת הישראלית. עקב כך הייתה אבטחה כבדה באירוע שלא הייתה בתחרות עד כה. טרי ווגן מספר כי האורחים באולם התבקשו למחוא כפיים בישיבה על מנת לא להסתכן בכך שצלפים יירו בהם אם יעמדו….
* בניגוד לאגדה האורבנית, אילנית לא לבשה אפוד מגן מתחת לשמלה.
* במהלך הקראת הניקוד, השופט השוויצרי חושב שהוא ליצן ומנסה לגנוב את ההצגה בתנועות ידיים משונות ואפיל כללי של ליצן חצר.
* לוקסמבורג זוכה בפעם השנייה ברצף, מה שהצליחה לעשות עד כה רק ספרד. בניגוד לספרד, לוקסמבורג עושה זאת בלי לחלוק את הניצחון עם מדינות אחרות.
* לוקסמבורג קיבלה את אחוז הנקודות הגבוה בהיסטוריה – 81% מסך הניקוד שיכלה לקבל, שזו חכמה קטנה בהתחשב ששיטת הניקוד הנוכחית מכרחיה את כל המדינות לנקד את כל השירים, ועדיין…הישג.
* אירוויזיון 1973 נחשב עד ליום זה לנצפה ביותר בבריטניה.

ניתן לצפות בתחרות המלאה כאן:

מודעות פרסומת