1988 – דיוות, דיוות בכל מקום

דאבלין, אירלנד. התחרות מקבלת תפנית בפן החזותי. אירלנד תנחה עוד 4 אירוויזיונים בשנות התשעים ותקבע את הסטנדרט לאיך אירוויזיון צריך להראות, אך אנו מקבלים הקדמה יפה לזה עכשיו. RTE משדרגת את הפן החזותי של התחרות כדי למשוך קהל יעד צעיר יותר במה שהפך במשך העשור לתחרות לזקנים. שירותיו של Declan Lowney, במאי קליפים ותכניות נוער, נשכרים על מנת לספק את אותו השדרוג. התחרות נפתחת בנופיה של אירלנד על רקע מוזיקה קלטית קצבית. השמש שוקעת וג'וני לוגן פותח את התחרות בשיר הזוכה של השנה שעברה. זה קורה לראשונה שהזמר הזוכה עושה זאת. הבמה נראית עצומה (!), קרה מאד, הייטיקית. במה חשוכה, רקע חשוך, רצפה שחורה עם ריבועים שחורים כאשר הקווים כחול-ניאון או ורוד-ניאון. בשירים הקצביים מאירים את הרקע בצבעי ניאון או בנורות קטנות שמדמות נרות או אורות של עיר, אבל זה עדיין מאד חשוך. בצד, מסך וידאו גדול אשר בסיום כל שיר יציג את הזמר בתמונת freeze. המנחה (מישל) עולה לבמה ומציגה את לוגן לכל תשואות הקהל. המנחה (פט) עומד בצד ופותח בדברים באירית. מישל מצטרפת אליו, מתרגמת לצרפתית והוא ממשיך באנגלית. פט מציין כי דאבלין חוגגת 1000 השנה, והדבר יועלה שוב במהלך הערב. עברו 8.5 דקות ואנו עוברים לראות סרטון של המתמודדים נהנים ברחבי דאבלין, מתיירים, שותים, רואים הופעה של ג'וני לוגן ועוד. מיד לאחר מכן מתחילים בתחרות כאשר המנחים מציגים כל שיר בנפרד, פעם היא ופעם הוא. הם גם זורקים כמה מילים על ההופעה שהרגע הסתיימה כולל שם המנצח, וכך נוצר לו רצף נחמד בתחרות וכל מדינה מקבלת תשומת לב. בסוף ובתחילת כל שיר לראשונה מופיע באנר עם דגל המדינה ושם השיר ופרטים על המבצע ויוצרי השיר. לפני ההצבעה השופטים מציגים את פרנק נף ומציינים שהוא מציין 10 שנים כמפקח על האירוויזיון מטעם איגוד השידור האירופי. התזמורת מנגנת "יום הולדת שמח" ולאחר מכן ראיון קצר עם פרנק.

שלב ההצבעה:
לוח הניקוד משתנה שוב! במקום לוח הניקוד המסורתי אנו מקבלים מסכי וידאו, הכל ממוחשב. זה נראה כמו משהו שהיום עושים בפאוור פוינט. לצד המדינה המצביעה יש אייקון של טלפון. ומידי פעם המנחים עוצרים את ההצבעה וניתן לראות רואים לצד המדינות את המיקום שלהן. לאחר כל הצבעה ניקוד המדינה המובילה יהבהב. ההצבעה האיסלנדית ממקמת במקום הראשון את יוגוסלביה, שכבר מתרגלת שנה שנייה ברציפות להתחיל חזק ואז לרדת לאט לאט. פט די אונס את הקהל לתת מחיאות כפיים להצבעה האיסלנדית…ההצבעה השבדית מעלה את שווייץ להובלה. ההצבעה הפינית מעלה את לוקסמבורג לראש הטבלה. שוויץ שנייה ונורבגיה שלישית. ההצבעה הבריטית מחזירה את שווייץ לראש, כאשר לוקסמבורג במרחק נקודה ממנה ונורבגיה במרחק שתי נקודות. ההצבעה הטורקית מקפיצה את בריטניה שדשדשה עד עכשיו למקום החמישי. לראשונה חותכים כדי לראות את הטופ 5 על לוח ניקוד קטן בצורה מרוכזת. זה חדשני ומשהו שיהיה מאד שימושי וחכם לעשות עד ללוח הניקוד ה"חכם" ב-2003. ההצבעה הספרדית מתעלמת מיוגוסלביה, לוקסמבורג ונורבגיה שמתחילות לאבד גובה. בריטניה לעומת זאת קופצת למקום השני. שווייץ מובילה בגדול עם 52 נקודות לעומת בריטניה עם 38. ההצבעה ההולנדית מתעלמת מבריטניה, מגדילה את הפער בין שווייץ לנורבגיה במקום השני ונותנת דחיפה קטנה לדנמרק. הפדיחה הישראלית חייבת לקרות: יצחק שמעוני מעניק 3 נקודות ראשונות לפינלנד, הקהל מריע, מישל ממתינה לסיום התשואות כדי לחזור בצרפתית על הניקוד, אבל הוא לא שומע אותה וממשיך לחלק נקודות. פרנק מתערב ומבקש לחזור על ההצבעה, שמעוני לא שומע וממשיך עד 7 נקודות לקול צחוק הקהל…גאווה ישראלית. לבסוף הוא מתעשת וחוזר על הניקוד. ההצבעה הישראלית מקפיצה את בריטניה חזרה למקום השני ומתחילה מסורת מוזרה: משנה זו ישראל נותנת 3 פעמים ברצף 12 נקודות ליוגוסלביה. מיד לאחר מכן ב-1991 ו-1992 יוגוסלביה "תחזיר" לנו טובה ותעניק לנו פעמיים 12 נקודות. לאחר מכן יוגוסלביה מתפרקת ואם סגרנו עסקה עמה לא היינו חכמים מספיק כדי לחזות שזה יקרה לפני שהם יספיקו לפרוע את החוב. ההצבעה השווייצרית מצמצמת את הפער ל-13 נקודות בין שווייץ לבריטניה ומחזירה את לוקסמבורג למקום השלישי. ההצבעה האירית מעלה את לוקסמבורג למקום השני במרחק 14 נקודות משווייץ. שווייץ-לוקסמבורג-בריטניה נראה כמו ראש החץ של הערב. ההצבעה הגרמנית מתעלמת מלוקסמבורג ויוגוסלביה ומגדילה את הפער של שווייץ ובריטניה מהשאר. ההצבעות האוסטרית והדנית מתעלמות משווייץ ואחריהן בריטניה עולה למקום הראשון עם 2 נקודות הפרש משווייץ. יוגוסלביה הרחק במקום השלישי. מאותה נקודה יש מאבק על המקום השלישי, שכן הטופ 2 חזק עם הפרשי ניקוד גדולים מהשאר. ההצבעה היוונית מעלה בחזרה את שווייץ למקום הראשון כשבריטניה במרחק 2 נקודות ממנה. ההצבעה הנורבגית מעניקה 12 נקודות לשבדיה, והקהל פורץ בצחוק כשפט רומז להצבעת שכנים…ההצבעה הבלגית מחזירה את בריטניה למקום הראשון במרחק 3 נקודות משווייץ. המצלמה חותכת למשלחת הבריטית ולסקוט פיצג'רלד המאד מרוצה. ההצבעה האיטלקית מגדילה את הפער בין בריטניה לשווייץ, 15 נקודות ביניהן. טרי ווגן חוגג והבריטים כבר מתכננים את התחרות של השנה הבאה בלונדון. ההצבעה הצרפתית מרימה את בלגיה מ-0 ל-5 נקודות ומשאירה את אוסטריה לבדה עם 0 נקודות, וכך גם תסיים את הערב. ההצבעה הצרפתית מוזרה במיוחד ומנקדת הרבה מדינות בתחתית הטבלה, לשווייץ היא נותנת רק נקודה אחת ולבריטניה 0 עגול! נשארו רק שתי הצבעות ובריטניה מובילה ב-13 נקודות. צריך לקרות הרבה כדי שבריטניה לא תזכה…ההצבעה הפורטוגלית טורפת את הקלפים ומצמצמת את הפער ל-5 נקודות בלבד בין בריטניה לשווייץ. ההצבעה היוגוסלבית הופכת את הקערה על פיה. היא מעניקה לשווייץ 6 נקודות מה שאומר ששווייץ מובילה בנקודה אחת על בריטניה. הקהל בהלם. כל נקודה שבריטניה מקבלת מעכשיו מעניק לה את הניצחון. סלין דיון יושבת בגרין רום ונראית מובסת. היא רואה את הניצחון מתרחק ממנה. 10 נקודות לנורבגיה דוחפים אותה לטופ 5 ומעיפים את יוגוסלביה למקום השישי. הקהל עוצר את נשמתו כשהוא מבין שהכל עוד פתוח עד לשנייה האחרנה. ו-12 נקודות הולכות ל…צרפת. הקהל שואג. המשלחת השוויצרית משתוללת, סלין דיון בוכה. המנחה מבקש מנותנת הניקוד היוגוסלבי לחזור על ה-12 נקודות עבור הפרוטוקול. שווייץ זוכה, בריטניה שנייה, דנמרק שלישית, לוקסמבורג ונורבגיה חותמות את הטופ 5. סלין הדומעת עולה לבמה לקבל את הפרס המנחה פונה אליה בתור סלין דילון. ג'וני לוגן מעניק לכותבת המילים את הפרס והיא נותנת אותו לסלין. ג'וני אומר לה שזה בשבילה והיא חוטפת את הפרס בחזרה

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. turkey טורקיה – פופ אתני מודרני מטורקיה. האינטרו וה-C part משגעים והקישוטים הטורקיים של השיר נפלאים, התזמורת נוהגת כהלכה בשיר. בניגוד לחליפות ש-MFO לבשו ב-1985, הפעם הם נראים כמו קבצנים/סוחרי מכוניות. אני מת על זה, זה מודרני, קליט, זה נורא טורקי. נכון שהיה אפשר לביים את זה טוב יותר על הבמה והלהקה לא בדיוק עוברת מסך, אבל גם סלין דיון לא.

02. yugoslavia יוגוסלביה – Srebrna krila הקרואטים. סוף כל סוף פופ מודרני קצבי מיוגוסלביה שהוא לא שעתוק של שירי פיפטיז, אלא של….פאולה עבדול. המיקרופונים לא עבדו כמו שצריך ללהקה וקצת חירבו את הלייב בפזמון, אחרת הם היו טופ 3 לטעמי. סולנית עם המון כריזמה, ששיפרה פלאים את יכולת הריקוד שלה מהקדם היוגוסלבי.

03. italy איטליה – מקסים וכל כך איטלקי. שום דבר כאן לא אירוויזיוני. ללוקה וללהקה אין שום מושג שהם הגיעו לאירוויזיון. שיר בלי מודולציה ורגעי שיא. אני מת על זה, זה אמיתי, זה אייטיז לפנים. אלוהים, זה אפילו מסתיים בפייד אאוט, באירוויזיון (!) , מי היה מאמין?

04. israel ישראל – האישה, הדיווה, הקול, הבגדים הצועניים והאייליינר. לטעמי אחד השירים היפים שישראל שלחה לתחרות. פופ-פולק עם נגיעות צועניות-מזרח אירופאיות. מתחיל מידטפמו ובסוף השיר מתגבר לקצב קטטוני. בנוי בצורה מאד חכמה, קצת כמו "אדון עולם". שיר מאד מהודק, עשוי עד לפרט האחרון. מתאים לאירוויזיון, אבל גם כלהיט רדיו, מבוצע על ידי ירדנה ולהקת הליווי בצורה נפלאה.

05. sweden שבדיה – בלדה סקנדינבית מלודית, אייטיזית ועשויה היטב. טומי עושה את המירב שהוא יכול, בהתחשב בעובדה שהוא היה חולה כשעלה להופיע. מכובד מאד, אבל יחד זאת גם מבוגר מאד, שיר סיום של מחזמר. זמר חד פעמי.

06. luxembourg לוקסמבורג – אינטרו של כלי נשיפה וכבר שומעים שזה שיר ברמה אחרת. לארה היפהפייה עומדת על הבמה עם סטנד, בלי יותר מידי משחקים, תנועות או איזושהי הפקה בימתית. חברי הלהקה מאחוריה מוחשכים. היא מחזיקה את הבמה בצורה מרשימה בבלדה צרפתית שמזמן לא היה לנו כמוה. זו בלדת פופ מודרנית יחסית ולא נראה לי שאפשר היה לבחור מבצעת טובה יותר עבור השיר הזה.

07. finland פינלנד – ביצוע לא טוב של שיר פופ טוב מאד, קצבי, שמח. מה שנורבגיה, דנמרק ושבדיה יודעים לעשות על הבמה, איסלנד ופינלנד עוד לא למדו. מלודיות טובות וקליטות, אבל הופעות בלי חשיבה מאחוריהן. הפזמון הראשון נחרב לחלוטין על ידי הלהקה שמעפילה על הזמר. ה-C part מבוצע בצורה נפלאה על ידי התזמורת וזה מפצה על הפדיחות שהיו עד עכשיו. שיר חמוד מאד.

08. ireland אירלנד – בלדת רוק טובה מאירלנד, ואחד השירים הטובים שאירלנד שלחה לתחרות. ספק שיר על רעות, ספק על קרוזינג של הומואים. מודה שהיה אפשר לחשוב על זמר עם יכולות קוליות טוב יותר מהפסנתרן. הגיטריסט כבר נשמע יותר טוב עם פאתוס שהיה חסר עד כה. צלילי גיטרה חשמלית שלא שומעים לרוב בתחרות. זה קצת אמצע הדרך, אבל בשביל האירוויזיון זה Good enough.

09. austria אוסטריה – המדינה שמתעקשת לשלוח בלדות חסרות כריזמה כבר שנה שלישית ברציפות. הפעם זמר חסר כל קסם אישי שצועק בגרמנית, די היה ברור שזה לא ייגמר טוב. יש לי סימפתיה מסוימת לשיר הזה, דווקא משום שהוא אנדרדוגי ובהחלט לא הגיע לו לסיים אחרון עם 0 נקודות. השיר נשמע נורא עם התזמורת והוא מאד לא מלודי. זה לא הופך אותו לרע. המנצח נראה מגוחך, אבל חמוד.

10. iceland איסלנד – פופ סינג אלונג שכזה. כל כך הרבה ניים דרופינג, שכבר הפסקתי לספור. שיר עם הרבה פוטנציאל אבל עם הופעה שכונה של זמר שלא יודע להסתכל למצלמה ולהרים הופעה. לא אחיד וחובבני.

11. norway נורבגיה – יציאה לא טיפוסית למדינה זו, שמתארת יותר את מצבה כיום ממצבה אז, מעין חתול שחור במטריקס. בלדה מודרנית, עשויה בצורה חכמה, זמרת יפהפייה עם קול נוגה, המנגנת על הפסנתר שעליו פמוט עם נרות דולקים. אניטה סקורגן הלחינה את בלדת הפופ האקולוגית הזו. קרולין לא מחזיקה את השיר כמו שסלין ולארה עשו, אבל להקת הליווי המצוינת מחפה על זה. זה מריח מחוסר אותנטיות ומעט קיטש, אך מוזיקלית זה לא רע בכלל.
12. spain ספרד – פופ עדכני שחשוב לו נורא להיות מגניב. הזמר נותן מבטים מזוגגים למצלמה. הבנות לבושות בשמלות פלמנקו מקוצרות ומניפות, אחד הבנים לבוש בחליפת כמו-מטאדור. זה מסוג השירים שלא נשמעים טוב עם חלוף השנים, משהו שנשמע כמו רעיון טוב בזמנו, אבל מזדקן לא בחן. שיר ללא פואנטה, אך גם לא מזיק.
13. denmark דנמרק – שלאגר דני טיפוסי, אנרגטי, כרגיל באווירת רטרו. קריסטין ההריונית בחליפת ליצן עצומה, שתי זמרות ליווי, סורן, זמר ליווי נוסף ורקדנית, לכולם גיטרות מפלסטיק, מתנועעים על הבמה עד לסוף המיוחל שבו הרקדנית זורקת את הגיטרה וזו נשברת בכאילו על ראשו של המנצח. זה קליט ומדבק בצורה מרגיזה, אבל גם עשוי כלהיט.
14. portugal פורטוגל – חיקוי עייף של בריטניה 1976 בבתים ופזמון שמתרומם כדי לסיים נמוך. דורה צורחת את עצמה לדעת ונראית כמו בודי בילדר בשמלה. אני חושב שיכלו למצוא זמרי ליווי טובים יותר לשיר ובימוי חזק יותר.
15. france צרפת – בלדה שגירדו אותה מהשאריות של אירוויזיון 1978. אחרי שנים של מקומות מאכזבים, צרפת מבטלת את הקדם ומחליטה ללכת על בחירה פנימית. על הבמה זה מקבל בוסט נוסף לקראת הסוף מהתזמורת ומסיים שונה מאיך שהשיר בסטודיו. וז'ראר מביא הרבה כריזמה. שיר ראוי למי שמעדיף את האירוויזיון שלו מיושן.
16. united_kingdom בריטניה – בלדת contemporary adult (יעני שיר מיושן, אך מקורי המיועד לקהל ה-40+) שמשודרגת על ידי התזמורת. לסקוט קול מעושן, כתפיים רחבות, שיער בלונדיני שופע ו-Bedroom eyes, שזו הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב שהוא קיבל כל כך הרבה נקודות והיה במרחק נקודה אחת מניצחון. השיר בנוי בצורה חכמה ועוקף את כל השטיקים במה שנראה לכאורה כבלדה ראויה, אבל בעצם מאד גנרית.
17. belgium1 בלגיה – בלדה שהייתה צריכה לשמש כפילר באלבום של זמר זניח ממדינה אירופית קטנה…איכשהו זה הגיע לאירוויזיון. זה לא מלודי בשום צורה. חסר כל אטרקטיביות, ממצה את עצמו אחרי 40 שניות. הממוצע של הבינוניות. יש רגעים מתים על הבמה, שזה ביג נו נו באירוויזיון. צדי צרפתי היה רוצח על זה.
18. netherlands הולנד – פופ קצבי דרמטי עם אינטרו ואאוטרו שהם סוחטי קולות, אך השיר הוא פחות מסך חלקיו. נשמע מאד נוסחתי. חרארד ווקליסט טוב ויודע למכור את השיר, אבל זה שיר ללא נשמה, כזה שנועד כדי ללקט נקודות ומסיים כהמנון של מועדוני קריוקי. הרבה שטיקים יש בשיר הזה, וזה מרגיז.
19. switzerland שווייץ – קיטש שנוטף מכל פינה של השיר הזה, מוזיקה מנותקת, פומפוזית, דרמטית. סלין דיון מוכרת את השיר עם הכריזמה והקול הגדול שלה, שלא נשמע כמותו בתחרות (לפחות מאז קורין הרמס). מה שכן השיר מופק בצורה חכמה ביותר, התזמורת מסיימת את השיר בבום גדול ומשמשת רקע לתו הגדול של סלין שישים את הדובדבן על הניצחון השווייצרי.
20. germany גרמניה – ראלף זיגל חוזר והפעם מעלה כקורבן אם ובת. בלדת פסנתר מיושנת ועבשה, שלאגריסטית וחסרת מעוף. המילים דביקות להחריד, בעוד ההופעה לא רעה, זה עדיין נשמע יותר מכל דבר כמו פארודיה על האירוויזיון.
21. greece יוון – שיר כל כך דבילי, חסר מורכבות או מחשבה מאחוריו, חובבני, נשמע כמו שאריות של גרמניה 1969 עם נורבגיה 1969 באיזשהו שלב בהופעה כולם עוצרים על הבמה והתזמורת ממשיכה לנגן כשלבמה פורצת ליצנית עלובה, זה כל כך מביך ומגוחך.

המנחים:
Pat Kenny ו-Michelle Rocca – לראשונה מאד 1979 זוג מנחים, גבר ואישה. חנונים בצורה בלתי רגילה. הוא עם בדיחות קשר, היא צוחקת עם נחירות. רואים שהיא מתה עליו.

הגלויות:
המתמודדים מסתובבים ברחבי אירלנד וחווים את העיר. כל מתמודד מציג חוויה מקומית אחרת. הכי סתם בעולם.

Interval act:
"Hothouse Flowers performing "Don't Go – אני נמצא באיזה בר אפלולי שומע פסנתרן קלישאתי שר שיר עולב? לא, אני צופה בחלק האומנותי של אירוויזיון 1988….מה אתה מנופף בשיער שלך, אידיוט? נורא קל לצחוק על זה. הקליפ של הלהקה צולם ב-11 מדינות אירופאיות שונות והיה הקליפ היקר ביותר שהופק באירלנד עד אותה עת.

שירים במצעדים:
שווייץ – מקום 12 בפלנדריה.

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* דנמרק – "Tid til lidt kærlighed" של Snapshot הוא שלאגר מיושן, אבל חמוד. מגיע למקום השני.
* פינלנד – "Svart och vitt" של Helena Miller הוא להיט אייטיזי נחמד, נדמה לי שבשבדית. מקום שני. "Uuteen elämään" של Tauski Peltonen מגיע למקום השמיני, אך הוא רוק טוב מאד עם נגיעות שלאגר. מקום שמיני. "Mayday, mayday" של Timo Tervo & Jonna & Beat מגיע למקום הרביעי, מזכיר מאד את פינלנד 1984 ואת טורקיה 1991 לפרקים…
* גרמניה – "Und leben will ich auch" של Cindy Berger הוא להיט פופ שמגיע רק למקום השני. "Weil er dich liebt" של Ute Geller הוא עוד פופ קליט חמוד שלא עבר את חצי הגמר.
* יוון – "Hic" של Aggeliki Bazigou הוא שיר על שיהוקים. פאנקי-רוק-פסיכדלי מעניין.
* איסלנד – "Í tangó" של Björgvin Halldórsson & Edda Borg Ólafsdóttir יה יכול לעשות קסמים בדאבלין, אך מגיע רק למקום החמישי.
* ישראל – קדם מהמם. אני אוהב את כל השירים: "היא רוקדת" הצועני הסוחף, "קרוב לים" הבלדה הכל-ישראלית, "כמו בהתחלה" היא בלדה עם נגיעות ים תיכוניות. אף אחד לא היה מבי לירדנה מקום גבוה יותר ממה שנסע לבסוף.
* הולנד – קדם מלא שטיקים. "Heel verliefd" של Gerard Joling שמגיע למקום השני הוא השיר היחידי שחיבבתי. בלדה סוחפת.
* נורבגיה – "Glasnost" של Jahn Teigen עם שלישיית ילדים הוא שיר על המדיניות של גורבצ'וב בברה"מ. גם רונלד רייגן מוזכר שם…"Jeg vil elske deg" של Lise Haavik היא בלדת שלאגר מפוצצת, שלא עולה מהחצי גמר. הזייה. "Jeg lever i en boks" של Mannen i Boksen הוא עוד שיר שלא עולה לגמר וחבל. מוזיקת New wave, לא מלודי ושונה בעליל.
* פורטוגל – "Quando a noite se faz certa" של Luís Duarte היא בלדת בוסה נובה חביבה. "Amazónia" של Midus מגיע למקום השני בחצי הגמר, כאשר לגמר עלה רק הזוכה. סינתפופ. בשנה הבאה פורטוגל תישלח משהו דומה.
* שבדיה – "Dansa med vindarna" של All of a sudden הוא מידטמפו שלאגר נעים לאוזן. מקום חמישי. למקום השישי מגיע "I en ding ding värld" של Annica Burman שהוא כבר שלאגר-סינתפופ שאני מתפלא שלא הצליח יותר, להיט. למקום השלישי מגיע "100%" של Lotta Engberg + Triple & Touch שהוא שלאגר טיפוסי שנתפר לתחרות במיוחד, עם פזמון שתופס אותך.
* טורקיה – "Fazla vaktim yok" של Grup 88 הוא שיר טורקי טיפוסי מתקופה הזו, אבל עם מלודיה מיוחדת לטעמי. "Camdam bir ev" של Grup Efekt הוא השיר הכי מגניב שמתחיל בקולות חושניים של הזמרת וממשיך בצלילי סבנטיז. "Zig zag" של Grup Tema עושה שימוש בסינתפופ ונשמע עדכני יחסית. "Diskotek" של Grup Vizyon הוא להיט היסטרי, מת על זה. "Bulutlar" של Sevingül Bahadir היא בלדה מיוחדת ומצוינת. "Sokak kedisi" של Kayahan Acar היא טורקיה האותנטית שאני אוהב, פופ מקומי.
* יוגוסלביה – קדם מאד חלש יחסית למדינה הזו. "Voljecu te" של Zerina Cokoja & Narcis Vucina הוא בלדה יגוסלבית טיפוסית. הם יישלחו משהו דומה בשנה האחרונה להשתתפותם.
* בקדם האיסלנדי – "Þú og þeir" זוכה, אך כותרת השיר תשונה ל-"Sókrates" עבור האירוויזיון. Pálmi Gunnarsson שייצג את איסלנד כחלק מהלהקה שנשלחה ב-1986 מגיע למקום העשירי. Eyjólfur Kristjánsson מגיע למקום השני והשלישי ויישלח ב-1991. Stefán Hilmarsson שהוא חלק מהצמד הזוכה מגיע גם למקום הרביעי בסולו. Björgvin Halldórsson מגיע חמישי ויישלח ב-1995. Grétar Örvarsson מגיע למקום השביעי ויישלח ב-1990.
* בקדם השבדי – טומי קורברג זוכה בפער ניכר מלנה פיליפסון כאשר הוא מקביל את מירב הניקוד מ-9 מתוך 11 צוותי שיפוט. Lena Philipsson מגיעה למקום השני ותישלח ב-2004. Lotta Engberg נציגת השנה שעברה מגיעה למקום השלישי. עוד מנסה את מזלה – Siw Malmkvist נציגת 1960 ונציגת גרמניה 1969.
* בקדם הפיני – Ami Aspelund נציגת 1983 במקום השלישי. Sonja Lumme נציגת 1985 במקום העשירי.
* בקדם הטורקי – שיוויון במקום הראשון בין "Sufi" לבין "Onikiden" שמוכרע בניצחון השיר הראשון מאחר והוא היה המועדף על יו"ר צוות השיפוט. Sevingül Bahadir, שהייתה חלק מהלהקה שנשלחה ב-1986, מנסה את מזלה. Arzu Ece משתתפת כחלק מהצמד Grup Tema ותישלח לבסוף ב-1995.
* בקדם השווייצרי – Furbaz מגיעים למקום השני ויישלחו בשנה הבאה.
* בקדם האירי – Liam Reilly מגיע למקום השני ויישלח ב-1990.
* בקדם הגרמני – Cindy Berger נציגת 1974 מגיעה למקום השני.
* בקדם הדני – צמד Snapshot מגיע למקום השני. חצי הצמד היא Lotte Nilsson, שתישלח כחלק מצמד אחר ב-1992.
* בקדם היווני – Yiannis Dimitras נציג 1981 מנסה את מזלו, כמו גם Christos Callow שיישלח ב-1990.
* בקדם הנורבגי – Jahn Teigen נציג 1978, 1982 ו-1983 מגיע למקום השני. Tor Endresen מגיע בדואט למקום הרביעי ויישלח ב-1997. Lise Haavik נציגת 1986 מנסה את מזלה כמו גם Sverre Kjelsberg נציג 1980. שניהם לא מצליחים לעבור את שלב חצי הגמר.
* בקדם הפורטוגלי – Nucha מגיעה חמישית בחצי הגמר ולא עולה לגמר. היא תישלח ב-1990.
* בקדם היוגוסלבי – 8 צוותי שיפוט מ-8 רשויות שידור נפרדות ביוגוסלביה. כמו בשנה שעברה, גם הפעם על צוות שיפוט רשאי להצביע לשיר שרשות השידור שלו שלחה. שזה פתח לשחיתות, ואכן רובם מנצלים זכות זו לרעה. אלו הימים שבה הלאומיות גואה ביוגוסלביה והמתחים האתניים ניכרים. שוב שני השירים במקום הראשון שייכים לרשות השידור הקרואטית. יריבות מרה בין צוותי השיפוט של סרביה לקרואטיה, שמאפסים או נותנים ניקוד נמוך האחד לשני. Bebi Dol מגיעה שלישית ותישלח ב-1991.
* קדמים פרטיים בהולנד ובישראל.

פרטי טריוויה:
* קפריסין פורשת בלית ברירה: היא בוחרת בזמרים Yiannis Dimitrou & Scott Adams עם השיר "Thimame" שכבר התמודד בקדם הקפריסאי ב-1984. עקב כך רשות השידור הקפריסאית פוסלת את השיר בעצמה ונאלצת לפרוש אחרי שקפריסין הוגרלה שנייה בסדר ההופעות. מאחר והכל נעשה ברגע האחרון, השיר היה חלק מהאלבום "Melodi Grand Prix 1988".
* ירדנה ארזי חוזרת לייצג את ישראל בפעם השנייה אחרי שהייתה חלק מהלהקה שייצגה את ישראל ב-1976. היא גם הנחתה את התחרות ב-1979. דורה חוזרת לייצג את פורטוגל בפעם השנייה. Tommy Körberg עודה זאת עבור שבדיה ו-MFÖ עבור טורקיה.
* Hot Eyes חוזרים לייצג את דנמרק בפעם השלישית והאחרונה.
* ירדנה ארזי תהיה למנחה הראשונה שתחזור לתחרות כמתמודדת לאחר שהנחתה אותה.
* ירדנה ארזי שוחחה לאחר הגרלת סדר השירים עם המתקשרת מרים בינימיני, ועדכנה אותה שישראל הוגרלה לשיר מספר 9. היא מספרת: "היא אמרה לי 'את יודעת מה, ירדנה, אני לא רוצה להגיד כלום. זה פשוט יופי. יופי יופי יופי'. אח"כ קפריסין ביטלה את ההשתתפות שלה באירוויזיון ונהינו שיר מספר 8, אז התקשרתי אליה שוב: 'מרימית, אנחנו 8'. נהיה שקט על הקו, והיא אומרת לי 'תשמעי, זה לא כמו 9 אבל זה גם בסדר'. וסלין דיון באמת היתה שיר מספר 9 – וזכתה".
* נכון לאותה עת, הבמה בתחרות זו היא הגדולה והמורכבת ביותר בתולדות התחרות. הבמה לקחה את מרבית האולם, שמלכתחילה היה לא גדול, ולפיכך כמות הקהל לא הייתה רבה. הבמאי בכוונה החשיך את החלק שבו יושב הקהל ולא הרבה לצלם אותו בזומים רחבים כדי שזה ייראה על המסך כאילו יש יותר קהל ממה שיש בפועל.
* השיר השבדי יועד לזמר Jan Malmsjö.
* דנמרק, לוקסמבורג, שווייץ, בריטניה ויוגוסלביה מקבלות 3 פעמים 12 נקודות. הולנד מקבלת פעמיים 12 נקודות. צרפת, אירלנד, נורבגיה ושבדיה מקבלות פעם אחת 12 נקודות כל אחת.
* זו הפעם האחרונה בה זכה שיר בצרפתית בתחרות.
* השיר הזוכה היה השיר הראשון שזכה בתחרות ולא יצא כסינגל בבריטניה ואירלנד (המארחת!).
* התוצאה הסופית היא עד לאותה שנה התוצאה הצמודה ביותר (מאז שיטת הניקוד שהונהגה החל מ-1975). 0.7% נקודות הפרידו בין שוויץ לבריטניה. ב-1991 השיא הזה יישבר עם שני שירים שיסיימו בתיקו, אך רק אחד מהם יוכרז כזוכה.
* מלחינת השיר הבריטי היא בתו של Bruce Forsyth, בדרן ומגיש בריטי מפורסם, שהתלונן לאחר התחרות שהולנד לא העניקה לבריטניה נקודות למרות ש"We had done some work there" לדבריו. באמת לא הוגן.
* התסריט של ההפסד הבריטי על חודה של נקודה חוזר בפעם השנייה. הפעם הראשונה הייתה ב-1968, וגם אז הייתה זו יוגוסלביה שהצביעה אחרונה ולא ניקדה את בריטניה.

מודעות פרסומת