1991 – קקופוניה איטלקית

הקדמה:
בימים שכולם חולמים על אירוויזיון באיטליה, תנו לי להזכיר לכם איך נראתה הפעם האחרונה שהאירוויזיון התארח בארץ המגף….אחד האירוחים היותר חלטוריסטיים ומביכים. המנחים, התזמורת וההפקה הכללית נראים שכונה. השנה מתאפיינת בריבוי קלוזאפים ובאופן כללי בעבודת מצלמה איומה ונוראה. כרמז מקדים, התחרות נפתחת במסך מוחשך.

מהלך הערב:
קליפ של זמרת אמריקאית בשם שרה קרלסון שרה שיר מקורי בשם "Celebration" על רקע חורבות רומא וריקודי ברייקדנס עם רקדנים שחורים. מיד לאחר מכן המנחים עולים לבמה ומקבלים את פנינו באיטלקית, בלי אנגלית ובלי צרפתית. אופנת הבמה החשוכה ננטשת לטובת במה מוארת, אך היא תשוב בשנה הבאה. התזמורת יושבת לצד הבמה. ברקע יש תמונות בניינים לא ברורים. בצד הבמה יש שער קטן אשר לצידו שני פסלי אריות. זה נראה פומפוזי, אידיוטי וזול, כמו אתרים בלאס ווגאס שמחקים מוניומנטים היסטוריים. כעת הם שרים: טוטו קוטוניו שר את שירו הזוכה משנה שעברה וג'יליולה שרה את שירה הזוכה מ-1964, על רקע קטעי וידאו מהתחרויות בהן זכו. שרים אמרתי, התכוונתי שהיא שרה והוא עושה ליפסינקינג. כמובן בשביר שלה הוא רואה צורך לשיר בדואט, איש מתיש…ואז הם חוזרים לברבר באיטלקית, רבע שעה של אינטרו מיותר. המנחים מראים סרטון קצר מסנרמו, מקבלים פרחים ומציגים את התזמורת. אחרי ולפני כל גלויה המנחים מציגים את המבצע והשיר, עם מחזיקים קליפבורד שמוסיף לאפיל הלא מקצועני. יש איזו תקלה אחרי השיר השבדי, והמנחה שואלת את פרנק נף אם על השיר להופיע שוב ונענית בשלילה. אחרי השיר הגרמני יש נפילת חשמל בחלק של הקהל.

שלב ההצבעה:
רומא, איטליה. לוח הניקוד הוא על רקע כחול, מאד פשוט כמו בשלוש השנים האחרונות. מידי פעם חותכים לטופ 8, שזה מספר מאד מוזר לטופ…הדגל של המדינה המצביעה מתנפנף על לוח הניקוד. במהלך ההצבעה המדינות שמקבלות ניקוד צבועות בירוק. בוסף הקראת הניקוד, המדינה המובילה בולטת על רקע ירוק. יש הרבה מעברים לגרין רום. כל מי שמקבל חצי נקודה מקבל זמן מסך, גם אם זה בשוטים לא מחמיאים במיוחד. המנחה רצה ליוגוסלביה להצבעה, אבל פרנק נף עוצר אותה לרגע ומבקש לברך אותם על הערב. החלק של הניקוד עוד מביך יותר ממה שהיה עד כה. המנחים לא מבינים מה שהדוברים אומרים, דוחקים בהם, מתבלבלים בתרגום ומעכבים את הניקוד בעצמם. אחרי ההצבעה היוגוסלבית, ישראל במקום הראשון. ההצבעה האיסלנדית מעלה את שבדיה למקום השני. ההצבעה המלטית מעלה את צרפת למקום השני. ההצבעה היוונית מעניקה לקפריסין 12 נקודות אחרי שגם מלטה עשתה כך, וכך היא עולה למקום השני. צרפת יורדת למקום השלישי. ההצבעה השווייצרית נותנת בוסט למלטה, מעלה את ספרד למקום השני. בשלב זה קפריסין מתחילה להתדרדר והופכת פחות ופחות טוענת לכתר. אחרי ההצבעה האוסטרית, צרפת מובילה, שתי נקודות אחריה ספרד ו-4 נקודות אחריה ישראל. שבדיה מתגנבת מאחורה. ראש החץ מתגבש לכדי צרפת-ספרד-ישראל-שבדיה. אחרי ההצבעה הלוקסמבורגית, ספרד עולה למקום הראשון, ישראל עולה לשני, שווייץ נכנסת לטופ 5. ההצבעה השבדית מצרפת את שווייץ לראש החץ וההצבעה הצרפתית מצרפת את קפריסין בשנית. המנחים מתקשים ליצור קשר עם טורקיה וטוטו מציק לפרנק נף שידלגו למדינה הבאה. נף לא מסכים וההצבעה נמשכת נצח. הצבעה הטורקית מתעלמת מצרפת ומעלה את ישראל למקום הראשון בשיוויון עם ספרד. ההצבעה האירית מורידה את ספרד למקום השני, ונראה שישראל וספרד פותחות פער מהשאר. מלטה עולה למקום הרביעי. ההצבעה הפורטוגלית מעלה את ספרד בחזרה למקום הראשון, שבדיה עולה למקום השלישי בשיווין עם צרפת. ההצבעה הדנית מעלה את גרמניה מהמקום האחרון. ההצבעה הנורבגית מתעלמת מספרד וצרפת, מה שמחזיר את ישראל למקום הראשון. שווייץ עולה למקום הרביעי בשוויון עם צרפת. ההצבעה הישראלית מעלה את שבדיה למקום השני, 4 נקודות אחרי ישראל. 12 נקודות בפעם השנייה ברציפות לצרפת מחזקות אותה אך היא עדיין במקום הרביעי. אמינה קמה לנשק את אורנה ומשה. ההצבעה הפינית מעלה את צרפת למקום השלישי, מכניסה את איטליה לטופ 5, ומצמצמת את הפער בין ישראל לשבדיה ל-2 נקודות. ההצבעה הגרמנית מתעלמת מישראל ומעלה לראשונה את שבדיה למקום הראשון ואת צרפת למקום השני, 8 נקודות מאחוריה. ההצבעה הבלגית פותחת את הפער ל-11 נקודות. ספרד מתנתקת מראש החץ ונשארת במקום הרביעי עד סוף הערב. ההצבעה הספרדית מעלה את ישראל למקום השני, כאשר יש רק 4 נקודות בינה לבין שבדיה וצרפת שלישית 7 נקודות אחרי שבדיה. ההצבעה האיטלקית מתעלמת מישראל ומשבדיה, ונותנת את 12 הנקודות לצרפת לקול שאגות הקהל, רק כדי להעלות אותה לשיוויון במקום הראשון עם שבדיה. קרולה לא מבינה מה קורה. המנחים פונים לפרנק נף, שמסביר שלפי שיטת שובר השוויון, שבדיה זוכה כי היא וצרפת קיבלו אותו סכום של 12 נקודות, אבל שבדיה קיבלה יותר פעמים 10 נקודות. שבדיה זוכה, צרפת שנייה, ישראל שלישית, ספרד ושווייץ סוגרות את הטופ 5.

הענקת הפרס ו-reprise:
קרולה מתקשה לעלות על הבמה, בלאגן בגרין רום, מישהו מנסה להתנפל עליה, טוטו וג'יליולה לא מפסיקים לדבר על הבמה. קרולה מגיעה ואחרי ראיון מביך במיוחד עם ג'יליולה ונאום מביך לא פחות של מישהו מטעם RAI, קרולה מבצעת את השיר הזוכה חלקית באנגלית.

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. portugal פורטוגל – מאסטרפיס ושיר האירוויזיון האהוב עליי מכל הזמנים. זה קלאסי, ניצחי, אלגנטי, מלודי, פורט לי על נימי הרגש. דולסה היא לטעמי הזמרת הטובה ביותר שדרכה על בימת האירוויזיון. מגישה את השיר בצורה מעוררת השתאות וכבוד. בלדת פופ מודרנית עם שרידי פאדו בקצוות. המילים קסומות וההופעה כולה מלאת קסם וחן

02. france צרפת – מאסטרפיס! אמינה מהממת, אלגנטית, יפהפייה וסקסית, בשיר עם אווירה אפריקאית-ערבית-צוענית, אנו מקבלים בשנה השנייה ברציפות את החוויה האורבנית של פריז. השיר עצמו הוא בלדה פוסט-מודרנית מסוגת מוזיקת העולם המוחה בו זמנית על אלימות נגד נשים בעולם הערבי ועל התנהלות מעצמות המערב למדינות ערב במלחמת המפרץ

03. yugoslavia יוגוסלביה – בייבידול הסרבית היא אחת הזמרות היותר טובות שיצאו ממדינה זו. אחד מרגעי הקאלט הגדולים של התחרות. שנות ה-90 המוקדמות במלוא עוצמתן הפופית והקאמפית, כולל הרקדנים והאופנה של האקט כולו, זה כיפי, מרענן, נצחי, קלאסיקה ענקית. על רקע המתיחות והאלימות ביוגוסלביה זה מתפקד כ-3 דקות של אסקפיזם

04. italy איטליה – פפינו שר עם עיניים סגורות, כמעט בהתרסה לעשה ואל תעשה באירוויזיון. האיטלקים נוטים לשלוח שירים מבלי לחשוב יותר מידי על איך הם ייראו בתחרות וזה ניכר כאן. בלדה ים תיכונית, איטלקית מאד, נפוליטנית, אותנטית, מוזיקה מתוקה ומילים פואטיות. אני אוהב את זה, זה שונה אבל נגיש מאד

05. finland פינלנד – בלדת רוק בפינית, מאד פינית באופי שלה, בדרמטיות. טובה יותר משאר היציאות הפיניות באייטיז שכולם משפריצים עליהם, שיר עם הרבה אגרסיות, גיטרות חשמליות ומלווים עצבניים, כולם בלבוש שחור-בורדו כועס. קאיה הייתה יכולה להתאמץ קצת יותר לטעמי כדי למכור את השיר

06. spain ספרד – בלדה ספרדית דרמטית, מלודית מאד, מודרנית, עם הרבה נשמה ספרדית וסרחיו שמצליח בהמון כריזמה להתאבד על השיר ולהפוך את הקיטש לרלבנטי. עשוי בקפידה, מופק יפה ומודרני

07. greece יוון – זה היה אמור לעבוד, זה עבד בסטודיו. התזמורת האיטלקית פשוט חירבה להם את השיר. בלדת רוק בבתים, פופ קצבי יווני בפזמון, שלמרות שהוא נעדר אלמנטים אתניים מכניס את יוון לתקופה חדשה, תקופה שבה יוון תנסה פחות להתחנף ויותר לשדר צלילים יוונים אותנטיים. הסקסופון בהופעה החיה הוא אחד הדברים היותר כואבים שנשמעו על בימת התחרות

08. israel ישראל – פופ-פולק ישראלי שמצליח להיות רלבנטי הודות לתחילת העידן האתני באירוויזיון, אבל בעיקר בזכות ההופעה האנרגטית והביצוע המרשים. אני מודה שהצמד הזה בלתי נסבל, מלוקק וביצ'י

09. iceland איסלנד – בלדת פופ עשויה היטב. דואט שמזכיר בסגנון את איטליה 1987, אבל מה שעובר באיטלקית לאו דווקא עובר באיסלנדית. מאד מלודי, מודרני, זמרים עם יכולת ווקלית שמשלימים זה את זה. היה אמור להצליח לפי כל מדד, אבל השפה עמדה לשיר הזה לרועץ. Stefán עושה תנועות מרגיזות עם היד

10. belgium1 בלגיה – אני מחבב את זה. קלוזו הם להקה מאד מצליחה בבלגיה עד היום. הם פספסו את התחרות ב-1989 עם שיר שסיים במקום השני בקדם, אך הפך ללהיט גדול במדינתם. השיר הזה הוא רוק רך עדכני בקושי, אך מלודי מאד, משדר משהו אמיתי ואותנטי, חביב, מחויך ודינמי. השפה הפלמית שוב מתקשה לעבור

11. united_kingdom בריטניה – עוד שיר פסטיבלים טיפוסי. התמה כמו בשנה שעברה, היא סוציאליסטית, בוא נתרום לעניים, נציל את אפריקה והרעבים. יש קונטרסט מאד גדול בין מראה הבובה של סמנת'ה והמלוות, עם כל התכשיטים, האיפור והביגוד היקר לבין המסר של השיר. אני מבין לאן הבמאים של ההופעה הבריטית הלכו עם זה, אבל זה נראה מגוחך וגרום לי להתנועע באי נוחות. כשיר, זה שיר פופ חביב, טוב בהרבה מהזבל ששמענו עד כה, אבל רחוק מלהיות מדהים
12. cyprus קפריסין – אלנה לבושה עמו אפרודיטה מודרנית עם עוד שיר בתמת איכות הסביבה. פאוור בלאד דרמטית עם הרבה חצוצרות ותזמורת שרק מעצימה את הדרמה. זה קצת דרמטי לטעמי, אבל זה מבוצע בצורה מופלאה, כמעט תאטרלית וזה עובר מאד טוב בלייב
13. denmark דנמרק – בלדת פופ אייטיזית חביבה ולמל"מית. זה לא מעניין במיוחד, זה לא תחרותי ממש ואני מניח למה השופטים השתעממו מזה. הדנית נשמעת טוב, אבל יש גבול לכמה אפשר לשמוע בלדות רגילות, אמצע הדרך, ועוד בשפה שאינה אנגלית רחמא ליצלן
14. sweden שבדיה – אי אפשר להתעלם מהעובדה שקרולה הגיעה אחרי 3 בלדות מיושנות ומשמימות וזה היווה אפקט מאד חזק. אי אפשר להתעלם גם מהקול הגדול שלה, מהכריזמה ומהיכולת הבימתית שלה. השיר? שלאגר טיפוסי, על כל המשתמע מכך, ברייק להעצמת הדרמה, מודולציה וסיום בתו גדול. מאד אנרגטי. צמד רקדנים חתיכים לבושים בחליפות מוסיפים לכריזמה של ההופעה, והם מעלים את הרף של איך ריקודי רקע אמורים להיות באירווזיון
15. switzerland שווייץ – פשוט לא. בלדת אירוויזיון טיפוסית משנות ה-80, עם מודולציה ודרמה, קיטש, פרחים ופרפרים. הכי safe, שמרני, לא מתקדם, חנפני. מה שכן, סנדרה היא אחת הבחורות היותר יפות והיא מוכרת את השיר בצורה מושלמת ולא מתאמצת
16. austria אוסטריה – אוסטריה בטח חשבה שזה הימור בטוח לשלוח את תומס, אחרי שהביא לה את המקום החמישי שנתיים לפני כן. הוא הרבה יותר מתלהב מעצמו, רואים את זה, וזה אפילו מסיח את הדעת. הוא לבוש מחריד בחולצה סגולה חנוקה עם ווסט בכסף וסגול, מכנסיים רחבים בגזרה גבוהה, גם הם בסגול ותספורת שהיה ראוי להשאיר באייטיז. גם את השיר, בלדת שלאגר קיטשית וחסרת כריזמה. גם פה התזמורת הורסת את מה שנותר מההופעה הגרועה הזו
17. turkey טורקיה – המדינה מאחרת את הרכבת, שכן סגנון הפיפטיז המטופש הזה כבר יצא מהאפנה, ותודה לאל שכך. בזכות כמה שופטים חסרי טעם הם מגיעים למקום ה-12, אבל ברור לגמרי שזה כבר לא מה שהולך באירוויזיון. זה מביך לצפייה, מיושן, ילדותי וזקן בו זמנית
18. ireland אירלנד – לאור קדם חלש באופן בלתי רגיל, אירלנד מסיימת עם הבלדה המאד גנרית והלא קופמטטיבית. אני מנחש שאם זה היה בגרמנית, זה היה מסיים בבוטום 3. היא חסרת נוכחות. השיר ממצה את עצמו מהר מאד ולא הולך לשום מקום. הפסקה קלה בתור הזהב של אירלנד
19. luxembourg לוקסמבורג – היא נראתה מבטיחה בגלויה, מה מרה הייתה האכזבה כששמעתי את השיר שלה….במידה רבה פרפורי הגסיסה של לוקסמבורג בתחרות. זה שיר שאי אפשר לזכור. היא נראית מבוגרת מכפי גילה. שיר לזקנים שעדיין מתגעגעים לשאנסונים, אבל זה אפילו לא מגרד את השאנסונים של פעם, לא בכריזמה, לא במלודיה ולא בדרמה, זו סתם בלדת פופ ארכאית שבמקרה מושרת בצרפתית
20. norway נורבגיה – בטוויסט לא ברור, נורבגיה החליטה לבחור לראשונה בשיר ללא קדם…זה לא השתלם. זה נראה כמו כמה חבר'ה מהמשרד שהולכים לשתות ולשיר קריוקי ביחד. זה מיושן, משהו מהסבנטיז, שפעם היה נחשב מגניב, והיום רק אנשים מעל גיל מסוים חושבים שהוא כזה
21. malta מלטה – טעימה מרה ממה שמלטה מכינה לנו לשנים לבוא. Contemporary adult קיטש, שיר דיסני, זה אחד הדברים הכי לבנים שראיתי. זה גנרי, דביק. עוד דואט. מלטה משתמשת בפעם הראשונה בשפה האנגלית, שהיא השפה הרשמית במדינה לצד מלטית, מה שנותן לה יתרון גדול, גדול מידי על שאר המדינות
22. germany גרמניה – האם ב"חלום שאסור שימות" הם מדברים על איחוד הרייך? הגרמנים נורא שבעי רצון מנפילת החומה וממשיכים לשלוח שירי קיטש ושלום. זה שיר כל כך גרמני, בלדת שלאגר מתקתקה ומנותקת. אני שמח שזה סיים נמוך, זה רע בכל כך הרבה רמות, מגוחך, פח אשפה של שיר

המנחים:
Gigliola Cinquetti ו-Toto Cutugno – שני הזוכים האיטלקים היחידים עד כה. היא ב-1964, הוא ב-1990. היא חביבה, אך לא מרשימה, ולא מחזיקה מסך בשום צורה. הוא כבר מביך, פלרטטן, מטריד מינית, נוגע בכל בחורה ולא טומן ידו בצלחת. המנחה הגרוע בהיסטוריה של התחרות עד כה. שניהם עושים בושות בשלב הניקוד ומציקים לפרנק נף עד שלגמרי נמאס לו מהם

הגלויות:
הטלוויזיה האיטלקית מבינה את המילה גלויות באופן מאד מילולי. הזמרים המתחרים מופיעים בחלון קטן, מבצעים שיר פופ איטלקי בסטודיו על רקע עננים. בשאר הגלויה אייקונים איטלקיים או נופים/אתרים. דגל קטן של המדינה מתנופף, שמות המבצעים ושם המדינה מופיעים בפונטים חדשניים שונים

Interval act:
Arturo Brachetti – אלוהים, במה צפיתי הרגע? מופע דראג פנטומימה. הוא משנה תחפושות במהירות שיא לנשים שונות המציגות למיטב הבנתי כל אחת תקופה אחרת. באיזשהו שלב הוא מתחיל ללבוש תחפושות של גברים, וזה כבר היה יותר מידי בשבילי. אני די סגור על זה שהתחפושת של הגבר הסיני היא בגדר אופנסיב….

שירים במצעדים:
שבדיה – מקום 6 בנורבגיה
צרפת – מקום 19 בשבדיה, 22 באוסטריה
בלגיה – מקום 13 בהולנד

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* בלגיה – "Hilda" של Clouseau הוא בלדה מקסימה
* דנמרק – "Afrodite af i dag" של Helle Børgesen היא בלדת ניו אייג' עדינה וקסומה
* פינלנד – "Viimeinen tie" של Riki Sorsa הוא שיר אקוסטי קליל, מקום שלישי. "Peggy" של Samuli Edelmann הוא פופ-רגאיי מגניב, מקום שני. "Taivas ja maa" של Kirka הוא כבר יותר פופי שלאגר חמוד. מקום רביעי
* גרמניה – "Hautnah ist nicht nah genug" של Barbara Cassy מגיע למקום הרביעי, הוא פופ עדכני, חושני וסקסי
* יוון – "Mia melodia" של Louisa Konne מגיע למקום השלישי, מזכיר שלאגר של Abba. מגניב
* איסלנד – "Í dag" של Helga Möller, Erna Þórarinsdóttir, Kristján, Gíslason ו-Arnar Freyr Gunnarsson מגיע למקום השני ומזכיר מאד את השיר שלהם מהשנה שעברה
* ישראל – הקדם המצטיין של השנה! "צעירה" של אלינור אהרון וצעירי תל-אביב הוא פופ ישראלי טיפוסי של תקופה זו, מקום רביעי. "מכאן" של שלומי שבת הפך לקלאסיקה מאוחרת, לחן של יגאל בשן, מקום חמישי. "עולם" של אופירה יוספי היא פאוור בלאד לראשונה מישראל, מקום שביעי. "הבה נגילה גילה" של אורי פיינמן, הוא השטיק הקבוע של אבי טולדנו ושיר קדם אחרון עבור מלחין זה, מקום חמישי
* מלטה – "Ritratti" של Greenfields הוא בלדת פולק בואכה סיקסטיז. מקסים
* שבדיה – "Ett liv med dej" של Towe Jaarnek היא בלדת שלאגר סוחפת. מקום שני הרחק מקרולה. "Kommer du ihåg mej" של Jim Jidhed הוא יותר פופי עדכני, מקום שלישי
* שווייץ – "La nave va" של Marco, Daria & Mattia Zappa הוא שונה, פולק סינג אלונג. מקום חמישי, מיוחד. "Come finira" של Daniela Simons היא פאור באלאד, מעט יותר טוב ממה שזכה לטעמי
* טורקיה – "Turkish Delight" של Rüya Ersavci & Grup Turkish Delight זה אחד הדברים המגניבים ששמעתי משנה זו. ראפ טורקי, מוזיקת ברייקדאנס. מקום שלישי. "Gülbeyaz sökagi" של Fatih Erkoç היא פאוור בלאד שמגיעה רק למקום התשיעי. "Hamburger" של Adnan Göyken הוא פופ-ראפ מצוין, עם גיטרה חשמלית וכינורות טורקיים, דרמטי, עדכני, מיוחד ועם כותרת מצחיקה. ענק, רק מקום שמיני
* יוגוסלביה – "Ritam ljubavi" של Zorana Pavic הסרבית הוא פופ בלקני עם נגיעות של צלילים אלקטרוניים
* בקדם היוגוסלבי – בשנה זו המתחים האתניים במדינה הופכים לאלימות של ממש, כולל הפגנות בבלגרד נגד מילושוביץ', שנערכו ביום הקדם עצמו. משטרו של מילושוביץ' דיכא את המפגינים באמצעות טנקים. בקרואטיה כבר עלה לאומן מקומי לשלטון ובדצמבר נערך משאל עם שבו הצביע הרוב הקרואטי על היפרדות מיוגוסלביה. מאוחר יותר תערוך סלובניה משאל עם דומה. דניאל נשלח מטעם הטלוויזיה הקרואטית והיה הפייבוריט לזכייה. עם הפסדו לבייבידול ב-2 נקודות, האשימה הטלוויזיה הקרואטית את רשות השידור בסרביה ואת בנות בריתה, רשויות השידור במונטנגרו, וויוודינה וקוסובו, אשר בכולן היו ממשלות שעדיין נאמנות למילושוביץ', שהם איחדו כוחות למנוע את זכייתו של דניאל. Daniel המונטנגרי נציג 1983 מגיע למקום השני. Toni Cetinski הקרואטי מגיע למקום השמיני ויישלח מטעם קרואטיה העצמאית ב-1994
* בקדם האיסלנדי – השיר הזוכה נקרא "Draumur um Ninu", אך שמו שונה ל-"Nina" עבור האירוויזיון. Helga Möller שהייתה חלק מהלהקה שנשלחה ב-1986 מגיעה למקום השני כחלק מהרכב אחר
* בקדם המלטי – השירים מבוצעים במלטית ובאנגלית. Renato נציג 1975 מגיע למקום השלישי בדואט. Helen Micallef נציגת 1972 מנסה את מזלה בדואט נוסף. Mike Spiteri מנסה את מזלו ויישלח לבסוף ב-1995
* בקדם היווני – Lia Vissi נציגת קפריסין 1985 מגיעה למקום השני. Takis Biniaris נציג 1985 המהרס מנסה אף הוא את מזלו
* בקדם השווייצרי – Daniela Simons נציגת 1986 מגיעה למקום השני. Carol Rich נציגת 1987 מגיעה למקום הרביעי
* בקדם האוסטרי – Tony Wegas מגיע למקום השני ויישלח בשנה הבאה וב-1993. Erwin Bros שהיה חלק מהלהקה שנשלחה ב-1978 מגיע למקום הרביעי. Anita נציגת 1984 מגיעה למקום השביעי. למקום התשיעי מגיעה להקת Three Girl Madhouse. אחת מחברות הלהקה היא Bettina Soriat שתישלח ב-1997 לבדה
* בקדם השבדי – קרולה מקבלת את מרב הנקודות מ-8 צוותי שיפוט מתוך 11
* בקדם הטורקי – למקום השני מגיעה Arzu Ece, שייצגה את המדינה כחלק מלהקת Pan ב-1989. היא תישלח לבדה ב-1995. למקום הרביעי מגיעה להקת Grup 4 x 1, שאחת מחבריה היא Candan Erçetin, שהייתה מחברי הלהקה שייצגה את המדינה ב-1986. Melis Sökmen מגיעה למקום החמישי, לאחר שכבר ייצגה את המדינה כחלק מהלהקה שנשלחה ב-1987
* בקדם האירי – קים ג'קסון מגיעה למקום הראשון בשוויון עם Jane Hennessy. צוות שיפוט מיוחד נותן את הניצחון לקים
* בקדם הדני – Birthe Kjær מגיעה למקום השלישי אחרי שכבר ייצגה את המדינה ב-1991
* בקדם הפיני – למקום השלישי מגיע Riki Sorsa נציג 1981. למקום הרביעי מגיע Kirka נציג 1984
*בקדם הגרמני – למקום השביעי מגיעה Cindy Berger נציגת 1974
* בקדם הבריטי – Malcolm Roberts מגיע למקום השמיני והאחרון לאחר שייצג את לוקסמבורג ב-1985 כחלק מהרכב
* בקדם הקפריסאי – Evridiki שוב מגיעה למקום השני ותישלח בשנה הבאה וב-1994.
* קדם פרטי בבלגיה

פרטי טריוויה:
* הולנד פורשת מאחר והתחרות נערכת ביום הזיכרון הלאומי לחללי מלחמת העולם השנייה
* מלטה חוזרת לאחר 16 שנות היעדרות, וזה מתאפשר לה בעקבות פרישתה של הולנד
* Thomas Forstner מייצג את אוסטריה בפעם השנייה, כמו גם Stefán Hilmarsson עבור איסלנד, Eiríkur Hauksson שייצג את איסלנד בעבר עושה זאת כעת כחלק מהלהקה הנורבגית. קרולה עושה זאת בשנית עבור שבדיה
* Hanne Krogh גם היא חלק מהלהקה הנורבגית והיא מייצגת את נורבגיה בפעם השלישית אחרי שהייתה נציגת 1971 ו-1985, שנה שבה גם זכתה
* זו השנה האחרונה שבה יוגוסלביה משתתפת כמדינה קומוניסטית. היא תשתתף בשנה הבאה כרפובליקה היוגוסלבית
* זו השנה הראשונה שבה גרמניה המאוחדת משתתפת, לאחר שגרמניה המערבית שהשתתפה עד כה (תחת השם "גרמניה") מאוחדת כבר עם מזרח גרמניה
* השיר האיטלקי מבוצע לראשונה בשפה הנפוליטנית. זו גם הפעם הראשונה שבה מדינה מארחת שולחת שיר בשפת מיעוט
* התחרות הייתה אמורה להתקיים בסנרמו, אך עקב המתיחות האתנית הגואה בשכנה יוגוסלביה ועקב מלחמת המפרץ RAI מחליטה להעביר את התחרות לרומא
* התחרות מתארכת ואנו חוזים בתחרות הארוכה ביותר עד כה: 3:12 שעות. סיוט בחסות חוסר היעילות האיטלקית
* מבין השירים שהזמרים שרו בגלויות ניתן להבחין ב-3 שירים של ארוס רמזוטי, 2 שירים של דומיניקו מודוניו שאיתם הוא הלך לאירוויזיונים 1958 ו-1966 ושיר אחד של טוטו קוטוניו. פפינו דה קפרי שר בגלויה שיר שלו עצמו
* לראשונה מאז 1969 התחרות מסתיימת בשוויון, אבל בניגוד לאז יש כלל שובר שוויון שאומר שמי שקיבל הכי הרבה 12 נקודות הוא הזוכה. אם יש שוויון בכמות, אז מי שקיבל הכי הרבה 10 נקודות זוכה, וכן האלה. ככה זוכה שבדיה, אך אם היה נערך שובר שוויון לפי החוק הנוכחי (שהוחל מ-2002) שאומר שמי שקיבל נקודות מהכי הרבה מדינות זוכה, צרפת הייתה זוכה…
* צרפת ושבדיה מקבלות 4 פעמים 12 נקודות כל אחת. ישראל וקפריסין מקבלות 3 פעמים 12 נקודות. איטליה, מלטה, ספרד ושווייץ מקבלות פעמיים 12 נקודות כל אחת
* מלטה מסיימת במקום השישי, שזה המיקום הגבוה ביותר של מלטה עד כה
* זו הפעם הראשונה ש-6 מדינות עוברות את רף ה-100 נקודות בתחרות. זה יקרה שוב ב-1998 ואז ב-2003. החל מ-2004 כבר יהיה קל הרבה יותר לעבור רף זה, עקב עלייה ניכרת במספר המשתתפות
* למרות שהיו אלו שבדיה וצרפת שקיבלו את מספר הנקודות הרב ביותר, דווקא ספרד ושווייץ היו אלו שקיבלו נקודות מהכי הרבה מדינות: 19 מדינות בסך הכל הצביעו להם
* בצוות השיפוט הספרדי ניתן למצוא את סלומה, זוכת 1969
* עבור יוגוסלביה נשלחו שני commentators: אחד מטעם הסרבים, אשר שידר לסרביה, מונטנגרו, וויוודינה וקוסובו, ואחד מטעם הקרואטים אשר שידר לקרואטיה, בוסניה והרצגובינה, סלובניה ומקדוניה
* השיר "כאן" הוצע לירדנה ארזי במסגרת הקדם הפרטי שלה ב-1988, אך זו דחתה אותו
* סמנת'ה ג'אנוס הייתה שבורה מכך שהגיעה למקום העשירי בלבד. היא מספרת שחשבה אז שזה יגמור לה את הקריירה. היא חשבה שההופעה הייתה מגוכחת בכך שלבשה שמלת מיני ורודה ושרה על ילדים רעבים. לדבריה מילות השיר צרובות בה לנצח