1998 – אירופה יוצאת מהארון

הקדמה:
זו לא שנת מפנה קלאסית, אבל יש כאן תזוזה מעניינת שהחלה בשנה שעברה, מתחרות של שופטים לתחרות של קהל, טלווטינג. אמנם כמות הבלדות עדיין נוכחת ואפילו כמה שרידים אחרונים לתקופה האתנית מצליחים להיכנס לרשימת השירים, אבל במבט חטוף על הטופ 10 יש כאן הצבעה גורפת בעד הפופ, הקליט, הלהיטי. החל מהשנה הבאה זה הופך להיות בולט יותר כי המדינות עוברות תהליך חיברות שגורמות להן להעדיף כמו תמיד את מה שיביא להן את ההישג הטוב ביותר.
בשנים האחרונות אנו עדים לקדמים חלשים ביותר, אבל באופן מפתיע רוב המדינות מקבלות את ההחלטה ה"נכונה" ובוחרות את השיר הקופמטטיבי ביותר עבורן. בהקשר זה מעניין לראות את הניצחון הישראלי, שהוא כמו כל הצלחה ישראלית, לגמרי במקרה; שילוב של נסיבות והחלטות מקריות.
ישראל מחליטה וועדה לשלוח את שירם של צביקה פיק ויואב גינאי, שבוחרים אם אני זוכר נכון, אחרי שהשיר נבחר, בדנה אינטרנשיונל לשיר את השיר. אותה זמרת שפספסה את אירוויזיון 95' עם שיר הרבה יותר טוב אבל עם הרבה פחות סיכוי לזכות בתחרות ההיא, ואת אירוויזיון 1996 לאחר שפרשה ברגע האחרון מהקדם. הנוכחות של דנה בברמינגהם הייתה לא רק בזמן הנכון עבור ישראל, אלא גם עבור הקהילה הלהט"בית בישראל ובאירופה. נקודת המפנה היא קהילתית, היא גאוותית יותר מהכל. התחרות יוצאת מהארון והופכת להיות באופן רשמי תחרות של הקהילה, כבר לא בושה לומר זאת.

מהלך הערב:
בירמינגהם, בריטניה
. התחרות נפתחת בנופי העיר האפורה שהיא בירמינגהם, עם שוטים משעממים של אז והיום. אז מול היום יהיה הנושא הכללי של התחרות ויהיה שזור כחוט השני לאורך התחרות בגלויות. סמליל האירוויזיון נוצר לו יש מאין ואנו נכנסים לאולם עם האינטרו הדרמטי והמודרני של התזמורת. הצבעים השולטים הם כחול ואדום, סמליל התחרות הוא כוכב מוזהב כאשר 3 סימני V כחולים מסביבו במעגל על רקע כחול-אדום עמוק. הבמה רחבה ומאד פוסט מודרנית: ארבע קשתות בשני צידיה, קיר אחורי בצורת גל שעליו אורות קטנים שנדלקים וכבים. משחקי תאורה מדגישים צבעים שונים בכל הופעה והופעה והתאורה עצמה מאפשרת במה מוארת מאד או חשוכה מאד, שוב בהתאם לשיר המבוצע. התזמורת בפעם האחרונה, בצד ימין של הבמה. חצוצרנים מלכותיים מקדמים את פניו של אגדת האירוויזיון טרי ווגן, מנחה התחרות. הוא פותח בצרפתית וממשיך באנגלית. מציג את קטרינה זוכת השנה שעברה, נזכר באירוח הבריטי הראשון ב-1960 ואנו צופים בקייטי בויל הדלוחה בוידאו מאז והיום, מנופפת לקהל משל הייתה מלכת אנגליה. קרי קראולי מנחת האירוויזיון הקודם מאחלת כל טוב למנחים. טרי הוא מזמין את אולריקה, מנחת הערב. היא מפלרטטת עמו בשבדית, הוא עונה לה באירית. אולריקה ממשיכה את ההנחיה בצרפתית ובאנגלית, מציגה את כל הדוברים על גבי מסכים מפוצלים, שכן השנה לראשונה רוב המדינות מצביעות דרך טלווטינג. טרי ווגן פורש לעבודתו הרגילה שהיא ה-commentating של התחרות בעבור ה-BBC1. אולריקה מציגה בפעם האחרונה בהיסטוריה של התחרות את המנצח על התזמורת אולריקה מציגה את ה-recap ואחריהן טרי ווגן חוזר להציג את המופע האמנותי. לאחר סיומו, אולריקה מציגה את שני הפרסים: גביע מוזהב ליוצרי השיר הזוכה וקערת זכוכית למבצע הזוכה. כריסטין מרשל אורטיז מוצגת כמפקחת על התחרות, מבט חטוף על הגרין רום.

שלב ההצבעה:
לוח הניקוד מהמם בקטע אחר. האירים הכניסו משהו חדש לכל תחרות, אז עכשיו גם הבריטים רוצים ויש מספר שינויים בשלב הניקוד. לוח הניקוד אלגנטי מאד, דגלים מוצללים מצידם הימני, כיתוב לבן על רקע רקע כחול-אדום דינמי שמשדר חום. למעלה 10 כוכבים שכל אחד מהם מייצג מספר אחר של נקודות. הכוכב הרלבנטי מתלבש על כל מדינה בהתאם לניקוד והסך הכל של כל מדינה מתעדכן מיד לאחר מכן. מידי פעם עוברים מלוח ניקוד למפה דינמית של יבשת אירופה ושם הכוכבים מתעופפים על המפה ונוחתים על כל מדינה. כל מדינה שמקבלת ניקוד המפה שלה מתרוממת וככל שקיבלה יותר נקודות המפה של המדינה מתרוממת גבוה יותר. פחות התחברתי לזה כי לא רואים איפה כל מדינה עומדת בכל רגע נתון. מה שכן מידי פעם לוח הניקוד מסתדר לפי ה-ranking הנוכחי וזו הפעם הראשונה שאנו רואים את לוח הניקוד ככה. מה שעד עכשיו היה גיחה קצרה לראות איך נראה הטופ 5 עכשיו נעשה על כל לוח הניקוד ומאפשר לכל מדינה לדעת איפה היא נמצאת כעת ביחס לאחרות.
ההצבעה הקרואטית מעלה את בריטניה להובלה מוקדמת. ההצבעה היוונית מקבלת קריאות בוז אחרי 12 הנקודות לקפריסין. ההצבעה הצרפתית מעלה את הולנד למקום הראשון, כאשר בריטניה וישראל בשוויון במקום השני. אחרי ההצבעה הספרדית ישראל עולה להובלה כאשר קרובות אליה הולנד, בריטניה ומלטה. ההצבעה הסלובקית מתעלמת מישראל ומעלה את מלטה למקום הראשון. ישראל רחוקה ממנה במרחק 2 נקודות והולנד שלישית במרחק 4 נקודות מהמקום הראשון. בריטניה שהתחילה חזק מתחילה להתדרדר. ההצבעה הפולנית יוצרת שוויון בין מלטה וישראל במקום הראשון אשר אחריהן הולנד ובלגיה. ההצבעה הישראלית מציבה את מלטה לבדה במקום הראשון כאשר אחריה הולנד ואז ישראל. בריטניה מקבלת בוסט מישראל במקום הרביעי ובלגיה וקרואטיה לא רחוקות ממנה. כרגע זה נראה כמו ראש חץ של לא פחות מ-6 מדינות. ההצבעה הגרמנית מעלה את ישראל לשוויון במקום השני עם הולנד. ההצבעה המלטית מחזירה את ישראל למקום הראשון, כאשר קרובות אליה כרגע מלטה, הולנד וקרואטיה. ההצבעה ההונגרית מתעלמת מישראל ומעלה להובלה את הולנד לראשונה. בלגיה מתחילה להתרחק וראש החץ שנוצר מצטמצם ל-5: הולנד-מלטה-ישראל-בריטניה-קרואטיה. ההצבעה הסלובנית מתעלמת מהולנד ויוצרת דרמה בצמרת: הולנד וישראל מובילות עם 78 נקודות כל אחת, במקום השלישי מלטה וקרואטיה עם 77 נקודות, בריטניה חמישית עם 72. ההצבעה האירית מחזירה את מלטה למקום הראשון, נקודה אחת מעל הולנד ו-5 נקודות מעל ישראל. ההצבעה הפורטוגלית מעלה את ישראל למקום הראשון, נקודה אחת מעל הולנד ו-2 נקודות בלבד מעל מלטה! ההצבעה הרומנית מתעלמת מהולנד, קרואטיה ומלטה ומעלה את בריטניה למקום השני בשוויון עם הולנד. קרואטיה מתנתקת מראש החץ שהוא כעת ארבע ראשי: ישראל-הולנד-בריטניה-מלטה. ההצבעה הבריטית מעלה את מלטה למקום השני רק 2 נקודות אחרי ישראל. ההצבעה הקפריסאית מתעלמת מהולנד. תקרית מביכה בהצבעה ההולנדית והפירוט בפרטי הטריוויה למטה….אחרי ההצבעה ההולנדית הולנד עצמה מתנתקת מראש החץ, אך היא תחזור בהמשך. ישראל ומלטה במרחק 5 נקודות זו מזו, אך רחוקות מהשאר. בריטניה במקום השלישי במרחק 14 נקודות מישראל. ההצבעה השבדית ואז הבלגית נותנות בוסט להולנד ומחזירות אותה למרוץ. היא עולה למקום השלישי על חשבון בריטניה. ההצבעה הפינית מגדילה את הפער של ישראל, היא כעת במקום הראשון במרחק 11 נקודות ממלטה. ההצבעה הנורבגית נותנת רק 3 נקודות לישראל ופותחת את התחרות מחדש כשהיא נותנת את ה-12 נקודות למלטה רק 2 נקודות אחרי ישראל. ראש החץ הוא כעת ישראל-מלטה בלבד, אבל בריטניה עוד צפויה לפרוץ בדקה ה-90. ההצבעה האסטונית מעלה את בריטניה למקום השלישי. ההצבעה הטורקית היא לפני האחרונה ומעלה את מלטה למקום הראשון, נקודה אחת על ישראל. בריטניה עושה פריצה של הרגע האחרון. בעת ההצבעה המקדונית, החל מה-6 נקודות, כל ניקוד גורם ל-gasp מהקהל. 8 הנקודות של מקדוניה לישראל גורמות לשאגות אכזבה מהקהל, טרי ווגן מכריז לצופי ה-BBC שמלטה זכתה. 10 נקודות דוחפות את בריטניה למקום השני. המסך מתפצל ומעל לוח הניקוד אנו רואים את המשלחת הישראלית וזו המאלטית מחכות לשמוע האם מלטה קיבלה את 12 הנקודות. מקדוניה מכריזה "And finally the 12 points from Macedonia goes to Croatia". המשלחת הישראלית קופצת מהתרגשות, הקהל שואג משמחה.

הענקת הפרס ו-reprise:
קתרינה מגיעה להעניק את הפרס לזוכה, אך דנה הלכה להחליף תלבושות ואינה בנמצא….דנה סוף סוף עולה עם שמלת הנוצות שעיצב לה ז'אן-פול גוטייה ודגל ישראל. צביקה פיק עולה לרחבת המנחים ומנשק בהתלהבות את אולריקה, אחריו יואב גינאי שמקבל את הגביע ומתעלם מקטרינה שמנסה לתת לו נשיקה. צביקה חומד את גביע ואומר ליואב "יואבי, תן לי להחזיק" והם רבים על הגביע מול קהל של מליונים…..טרי, אולריקה וקטרינה מציגים את השיר הזוכה ודנה בהופעת הזכייה מרימה את הקהל ומאחלת לראות את כולם בשנה הבאה בישראל. צביקה עולה לבמה במהלך השיר ומתנפל על המיקרופון עם סיום ההופעה של דנה

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. fyr_macedonia מקדוניה – השיר המקדוני הראשון וכמה שאני אוהב את זה. וולדו קצת נראה כמו פקיד ממשל מהתקופה הסובייטית או מימי טיטו, אבל הוא זמר נפלא עם קול חרוך. השיר עצמו מהמם: כמה מלודיה, איזה עיבוד עשיר, אילו מילים חודרות. השיר עצמו מקושט במעט צלילים אתניים במעברים בין הפזמון לבית. שיר שמחזיר ל-3 דקות את הכבוד לתחרות. בלדה בלקנית אמיתית, ללא טיפת חנפנות, מעולה

02. hungary הונגריה – מקסים. בלדת ג'אז טובה מאד בהונגרית צ'ארלי עם קול צרוד ומעושן שר עם הרבה דרמה ותשוקה. הוא זז ומופיע כמו איב מונטאן ונותן תחושה של רוקר מזדקן, שאמנם ימיו הגדולים מאחוריו, אבל הוא יודע איך להעמיד שיר והופעה. הרמוניקה אחרי פזמון הראשון נותנת לצ'ארלי את האות והוא פוצח בריקוד מטריף שהמצלמות מפספסות. כבוד!

03. france צרפת – צרפת ממשיכה במסורת החדשה שלה שהיא לשלוח מוזיקה אורבנית. מארי לין מההמת בשמלה שחורה עם עיטורים מזהב וקישוטים שבטיים בתחתית, קלאסית, אלגנטית, אמיתית. מוזיקת רחוב שחורה עם השפעות אפרו-קריביות, המון ביט. מארי לין מופיעה עם להקה של 3 נגנים ושתי זמרות ליווי גם הן בשמלות עם עיטורים שבטיים יצירה שלא מוערכת מספיק ולא מוערכת בכלל!

04. estonia אסטוניה – כשהייתי בן 15 השיר הזה כווצ'ץ' לי את הלב ובמידה מסוימת הוא עדיין עושה זאת. בלדת פופ רומנטית. קויט (הסופר מוכשר) מנגן על פסנתר לבוש בז'ט לבן וחולצה שחורה. מנגינה עגולה ופריכה ושיר שבנוי בצורה קצת כמו "Your song" של אלטון ג'ון. ה-C part, הנהמה של קויט ואז הכניסה של התזמורת ממיס אותי בכל פעם מחדש

05. cyprus קפריסין – בלדת פופ דרמטית עם אלמנטים יוונים יפים שמקשטים אותם. האינטרו יפהפה ופולקלוריסטי עם חליל צד, הפזמון דרמטי. קשה להסיר את המבט ממיכאליס, הוא באמת נותן את הנשמה ומביא לבמה המון כריזמה, הוא מתאבד על השיר. מנגינה עגולה ופריכה למאזין הממוצע ואני ביניהם

06. netherlands הולנד – מוזיקלית לשיר יש את אחד האינטרואים החזקים אי פעם בתחרות. לאדסיליה יש קול ענק ונוכחות בימתית אדירה, בטח שבייחוד לשאר המשתתפים בתחרות. שיר פופ מהודק שמצליח להשתלב בצורה מרשימה מאד עם התזמורת, בימוי בימתי ועבודת מצלמות מצוינות. השיר עצמו הוא פופ קצבי עדכני עם השפעות מוזיקת נשמה. השיר מתפוצץ על הבמה!

07. finland פינלנד – המדינה מתעוררת מאוחר מידי, אחרי שהגל האתני הראשון של האירוויזיון כבר עבר. עכשיו הפינים נזכרים לשלוח בלדת ניו-אייג'. השיר מכיל 7 מילים בלבד שאדיאה משחקת איתן. הצבע הסגול והבז' שולטים בבמה והאווירה כולה מאד אתנית, אבל לא פינית. כל הסט נראה כאילו יצא מטרגדיה יוונית. אדיאה מעולה ומיוחדת מבחינה ווקלית והשיר עצמו לא רע, גם אם טיפה רפטטיבי

08. portugal פורטוגל – בניסיון לשחזר את הצלחתה מ-1996, פורטוגל חוזרת עם שיר פולקלוריסטי וניחוחות דרום אירופאים. אינש שרה על הדיאספורה הפורטוגלית ונראית חמודה בשמלה אדומה אופנתית עם קצוות של מסורת פורטוגלית. להקת נגנים יושבים מאחוריה פרושים לאורך הבמה, אבל ההפקה הבימתית של השיר לוקה בחסר, כמו גם עבודת המצלמות המחרידה. השיר עצמו חנפני, אך שובה לב

09. slovenia סלובניה – וילי הוא זמר מאד טוב, אבל סובל מעודף מניירות בהופעה שנראית לא אטרקטיבית במיוחד בשל כך. בלדה מזרח אירופאית עם שאריות יוגוסלביות. המילים דרמטיות ועצובות והמלודיה בהתאם. וילי מזכיר את דורון מזר רק עם קול צרוד. שיר טוב, גם אם לשלוח שיר כזה דכאוני זה משאלת מוות בתחרות כמו האירוויזיון. הוא שר את המילים, אבל אם אתם לא מבינים אותן זה לא עובר בשום צורה

10. sweden שבדיה – בלדת פופ רומנטית על הנסיכה דיאנה. קצת התחנפות למארחת לא הזיקה. יל נראית כמו אמזונה מדהימה עם קול עמוק ויכולת הגשה מרשימה. השיר חנפני, בלדה שבדית טיפוסית, אבל בנויה היטב. עבודת המלווים מקשטת יפה את השיר והתזמורת נותנת לשיר את העיבוד הדרמטי שהוא צריך. לטעמי זה מעט דרמטי מידי, גם אם נעים מאד מלודית

11. croatia קרואטיה – בלדה דרמטית, מופקת בכבדות, מתחילה כמשהו קודר. הדרמה מתגברת עד שבפזמון השני השיר מתפוצץ על הבמה ודניאלה נפטרת מהגלימה השחורה כדי לחשוף שמלת ערב לבנה. אם קוראים את המילים זה נשמע ונראה מגוחך; היא שרה שיר מאד עצוב על כך שהיא מקווה לא לקום בבוקר, אבל מחייכת לאורך החלק האחרון של השיר. זה דרמטי נורא על גבול הוולגרי
12. israel ישראל – כנראה האינטרו הדרמטי, האנרגטי והאפקטיבי ביותר שראיתי עד כה בתחרות. דנה והמשלחת עשו הכל בדיוק כמו שצריך: הופעה אפקטיבית, עבודת מצלמות מצוינת, שמלה אפנתית שלא גונבת יותר מידי תשומת לב, מלוות מצוינות ושיר פופ-דיסקו קצבי שמגיע בדיוק כשהטלווטינג מתחיל. השיר עצמו? בינוני להחריד, לחן עלוב שיושב על הפקה מדהימה של עופר ניסים. הכבוד לדנה על ההופעה המרשימה ועל הקסם שהיא הביאה לבמה. בביצוע של כל זמרת אחרת זה היה נגמר בדמעות
13. slovakia סלובקיה – קטרינה הנאה בשמלה שחורה די גנרית אך מחמיאה. הבתים נשמעים בהתחלה קצת לקוחים מ-"Kiss from a rose" של Seal. הפזמון המנוני, אך לא מופק כדי לתת את האפקט הזה. לצערי הקול שלה בצירוף השפה הסלובקית הלא זורמת גורם לשירה שלה להישמע מאד צורמני. היא לא מצליחה להחזיק את השיר ונראה שהיא מנסה לעשות יותר ממה שיש ליכולות הקוליות שלה להציע
14. germany גרמניה – גילדו בשיר פופ-שלאגר שהוא בעצם פרודיה על הז'אנר ועל גרמניה באירוויזיון, שכתב שטפאן ראאב. זה חביב, מרענן, מטופש במידה, קליט, לא מרשים עד כדי כך, אבל לא ניתן להסיר את העיניים מההופעה. זו בהחלט חציית קו מבחינת האירוויזיון: הוא יורד לקהל, מלטף אנשים שונים כולל את קייטי בויל הידועה. הוכחה שבעידן הטלווטינג כל דבר עובד אם תעשו מספיק פרובוקציה
15. romania רומניה – פאוור בלאד ברומנית. זה מאד דרמטי, וזה גם מיושן מאד. בשנות השבעים זה היה אולי יכול לעבוד, וגם אז זה היה נחשב מיושן. מלינה יפהפייה, אך לובשת שמלה מוזהבת איומה וענק זהב שמתוכו משתלשל לב מוזהב. זה פשוט השיר הלא נכון בזמן הלא נכון. אני מחבב את התמימות שיש בשיר ובהופעה, אבל זה נורא מנותק ואני מודע לזה….
16. united_kingdom בריטניה – אני זוכר שאז שה היה נחשב נורא מודרני ומגניב. אימאני לבושה לפי צו האפנה עם חולצת בטן כסופה, ז'קט עור אדום ארוך ולהקת ליווי מיומנת ומלוטשת. בלדת RnB-פופ חזקה מאד שהזדקנה מאד רע ולא עומדת במבחן השנים לטעמי. המילים נורא יומרניות, המוזיקה רפטטיבית מידי לטעמי, ההופעה חזקה, אבל אימאני לא מושלמת מבחינה ווקלית
17. ireland אירלנד – בלדת adult contemporary שבשנות התשעים תמיד עבדה לאירים. היא פחות קומפטטיבית מהזוכים האירים של תחילת העשור, אבל מספיק אטרקטיבית וגנרית כדי להתחבב על הקהל. השפה האנגלית עושה את שלה והשיר מצליח להשתחל לטופ 10. דון זמרת טובה, אבל קצת דודה. השיר מקבל בוסט מהתזמורת בפזמון האחרון ויש מודולציה שעושה את העבודה
18. norway נורבגיה – פופ אפ טמפו שנשמע כמו להקת בנים שמנסה להוציא שיר רוק. זה חלבי כמו שזה נשמע. הזמר לבוש בסריג בז' שקוף ורופס ומתחתיו חולצה כחולה (?). זה בולט כי זה נורא שונה וכי זה נשמע מודרני וההופעה מלאת אנרגיה, אבל השיר נורא לא מרשים ואפילו די גרוע. יש גם קצת אווירת רטרו לסיקסטיז ומשהו שהזכיר לי את הביץ' בויז
19. malta מלטה – בלדת קיטש, שיר דיסני חצי-קלאצ'. כיארה נראית נורא עם איפור עיניים כבד ולא מחמיא ושמלת שק אפורה שאמורה להיות קלאסית, אבל נראית כמו שק. זה אפקטיבי מאד במיוחד בזכות השפה האנגלית והאווירה הרומנטית שהשיר משרה. המנגינה מלודית להחריד והעלייה של החצי טון בפזמון האחרון נותן לשיר את הפיינל טאץ'. עם ג'וריז זה היה לוקח, ועדיין זה קיטש
20. poland פולין – פופ-רוק קצבי וקליט מפולין. שיר אמצע הדרך שהיה יכול להיות חביב אלמלא הפזמון שלו היה נשמע בדיוק כמו איסלנד 1994…שיר נטול דרמה, קטן, להיט רדיו מתחנף וחסר ייחוד. מאד ניינטיז, בגרסה הנקייה והמינימליסטית. הסלונית יפהפייה ומזכירה קצת את ווינונה ריידר. יש C part של כינורות ואווירה קלטית, בניינטיז כמו בניינטיז. שיר חסר כריזמה, חיוור
21. turkey טורקיה – טוזמאן לובש מה שנראה כמו חליפה של חייל בצבא העותמני ומבט של עצירות…בלדה טורקית מאד מאד כבדה, שלא נראה לי ששמענו מעולם בתחרות. זה נורא מיושן וזה עומד בניגוד גמור למה שטורקיה שלחה מ-1995. אולי התפלק להם. הטורקית לא זורמת כמו אצל שבנם והכל נורא כבד ודרמטי, כמו שיר סיום של מחזמר כושל. מצליח להיות קיטשי ולא אטרקטיבי בו זמנית
22. belgium1 בלגיה – בלדה פרנקופונית קטנה ומרגיזה. זה נורא מתנחמד ומתקתק ומלאני נותנת לקהל האירופאי את מה שהוא רוצה: ליליטה עם קול עדין שרה שיר בלתי מזיק. זה אייטיזי, שיר של פראנס גל אחרי סירוס או וונסה פרדיז מינוס הסקסיות. היא גם חנטה בחליפת בז' מזעזעת שלא תורמת יותר מידי. הכי רדיו פרנדלי, לא מיוחד בשום צורה, חמוד מידי ומלא סוכר
23. spain ספרד – בלדת קיטש דרמטית, מאד ספרדית, הרבה כמו שירים מתוך פסקול של טלנובלה; הרגש מתפרץ ואונס את המאזין להרגיש ולהתרגש. הזמר נטול כריזמה, נראה מבוגר מכפי גילו, מיושן מאד בהגשה. ווקלית השיר נשמע מצוין ולהקת הליווי המכילה 5 זמרים עושה עבודה מצוינת
24. greece יוון – בלדת רוק של להקת ת'לסה שהוקמה במיוחד לכבוד התחרות והתפרקה מיד לאחר מכן. הבתים והפזמון נשמעים שהולחמו זה לזה בצורה מגושמת ולא אלגנטית. הסולנית מוגבלת מאד מבחינה ווקלית. הבתים הם הדבר החיובי היחיד בשיר, בעוד הפיזמון נשמע כמו שלאגר גרמני מהאייטיז. היא לובשת שמלה שחורה עם שאריות בד שמתנופפת בצד וזה נראה מאד רע
25. switzerland שוויץ – הדבר היחיד שטוב בשיר הזה זה נגינת הכינור של אגון, על אף שאיני ממעריציו. ההופעה הבימתית כל כך גרועה. החל מגונבור עצמה, השירה הדרמטית, השמלה באדום בורדו כולל חזייה ורודה, שיער מקורזל ורביעיית מלווים המסיחה את הדעת. למען האמת נראה שאין כל קשר בין השיר עצמו לבין החלקים של הכינור. זה שיר קדמים טיפוסי שנשלח באין אלטרנטיבה. קיטש לא מעניין

המנחים:
Ulrika Jonsson ו-Terry Wogan – לטעמי המנחים הטובים ביותר בהיסטוריה של התחרות. הוא שנון בצורה בלתי רגילה, בריטי אמיתי, שילוב של ציניות ומכובדות, לא לוקח את עצמו ברצינות, אבל משדר משהו נורא פורמאלי. היה אגדה בחייו ובמותו ואהב את התחרות מאד. היה שדר רדיו וטלוויזיה ונתן את הפרשנות לתחרות מטעם הטלוויזיה של ה-BBC מ-1980 ועד 2008. לאחר מכן פרש תוך ביקורת על מה שנהייה מהתחרות. במהלך שנות ה-70 נתן את הפרשנות לתחרות ברדיו של ה-BBC ומאז הנחה פעמים רבות את הקדמים במדינה כמו גם את תכניות ה-previews לאירוויזיון. הלך לעולמו מסרטן בתחילת 2016, הוא הוספד על ידי ראש ממשלת בריטניה ועל ידי נשיא אירלנד.
היא שנונה ומקסימה גם כן, זורמת, טבעית, קלילה ומקצוענית. ניהול שלב ההצבעות על ידה הוא לדעתי הטוב ביותר, כולל הקראות הניקוד הטובות ביותר אי פעם בתחרות. התחילה את הקריירה הטלוויזיות שלה כחזאית ולאחר מכן כמנחת תכניות טלוויזיות קלילות ושעשועונים. ילידת שבדיה ואף החליטה לחזור לגור במדינה לפני מספר שנים. מאז האירווזיון הספיקה להרחיב את הקריירה לתחומים נוספים וב-2011 הוציאה את ספרה הראשון. ב-2009 זכתה בגרסה הבריטית של "האח הגדול VIP"

הגלויות:
בתחילה רואים תמונת סטודיו של המבצע בשחור לבן ובתחתית שם המדינה, ואז סרטונים על אלמנטים שונים המאפיינים את בריטניה ואת החיים בבריטניה מימים עברו וקישורם לימינו אנו. בסיום כל סרטון דגל המדינה נוצר באמצעים אלטרנטיביים: לדוגמה דגל פולין נוצר על ידי אורות קדמיים לעומת אורות אחוריים של מכוניות הממלאות כביש ראשי, הדגל הספרדי נוצר על ידי נקניקייה עם חרדל משני צדדיה, דגל קפריסין נוצר על ידי שניצל ועוד. הדגל עושה פייד אאוט בסיום הגלויה. את הגלויות מלווים נעימות של שירים בריטים מפורסמים

Interval act:
Jupiter, the Bringer of Joviality – קצת פחות מ-7 דקות של מופע המציג את השלל התרבותי שיש לבריטניה להציע. החל ממקהלת גברים, להקת רקדנים הודית, מוזיקה קלטית, להקה אפריקאית, הכנרת וונסה מאי, זמרת אופרה ועוד. זה נורא מבורדק ועושה תחושה של תרבות להמונים, מן בוא נדחוף להם כל מיני סגנונות בפחות מ-7 דקות ונגרום להם להרגיש שהם צרכו תרבות….

מעניקי ניקוד בולטים:
צרפת – מארי מרים נציגת 1977
ישראל – יגאל רביד מנחה אירוויזיון 1999
גרמניה – ננה, כוכבת הפופ מהאייטיז עם הלהיט "99 Luftballons"
פורטוגל – לוסיה מוניז נציגת 1996
הולנד – קוני ונדנבוס נציגת 1965

שירים במצעדים:
ישראל – מקום 1 בספרד, מקום 2 בפלנדריה, מקום 3 בשבדיה, מקום 4 בוולוניה, מקום 7 בפינלנד, מקום 10 באירלנד, מקום 11 בבריטניה ובהולנד, מקום 12 בנורבגיה, מקום 15 בשוויץ
בריטניה – מקום 12 בפלנדריה, מקום 14 בהולנד

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* בלגיה – "Ils sont là" של Les Mas שיר מגניב ומרגיע באווירה קריבית-אפריקאית. מקום שני
* קפריסין – "Oneiro" של Kyriakos Zymboulakis מגיע למקום החמישי, יופי של שיר יווני-אתני באווירת טברנה
* אסטוניה – "Unistus igavesest päevast" של Evelin Samuel מגיע למקום השני, מתחיל עדין, קטן, קסום, ממשיך במארש ומתפתח עם הרבה דרמה. "Tulepuuhuulte luule" של Kate במקום השלישי, פולק-קאנטרי חמוד מאד עם אווירה לאפית
* פינלנד – "Umm ma ma" של Nylon Beat הוא פופ-דאנס סופר מודרני שצועד עם הזמן. "Mielessäni" של Sari Kaasinen הוא פולק לאפי מגניב ואינדי. שני השירים מסיימים במקום השלישי בשוויון
* גרמניה – "Gel-Song (Kleine melodie)" של Fokker הוא פופ-דאנס באווירה מיוחדת, הבתים נשמעים קצת כמו משהו בין spoken word לשירה. מקום רביעי
* יוון – שני השירים של Marianna Efstratiou בשבילי בבקשה! "Ekleges gia mena" הוא לייקה באווירת טברנה. מעולה. "Opos i vrochi" הוא עוד שיר יווני-אתני אותנטי באווירת ניו-אייג'. "Ta hili pou filouses" הוא כבר יותר בלדת בלוז. שלושת השירים מסיימים במקום השני בחצאי גמר
* אירלנד – "Overload" של Jo Collins הוא בלדת פולק אמריקאית. מקסים ומקום שלישי. "Seol" של The Vard Sisters מגיע למקום השני והוא המשך טבעי לאימר קווין. בלדת פופ קלטית להמונים
* מקדוניה – הקדם המצטיין של השנה. "Samovilska svadba" של Sašo Gigov-Giš היא בלדה אתנית-מקדונית. יצירת מופת מרגשת ומיוחדת. מקום שני. "Opomena" של Suzana Spasovska מגיע למקום השישי, עוד בלדה אתנית טובה מאד. "Preku moreto" של Tanja Carovska מגיע למקום ה-12. שוב בלדת פולק מצוינת הפעם עם זמרי ליווי השרים מוזיקה בגוון מסורתי-אלבני. "Daj mi pricina da se razbudam" של Tanja, Lidija ו-Zorica Pancic היא בלדת פופ דרמטית עשויה היטב
* הולנד – "Alsof je bij me bent" של Nurlaila מגיע למקום השני הרחק מאדסיליה, פאוור באלאד חזקה
* נורבגיה – "En ny mårrån" של Malin Holberg היא בלדת פופ-ניו-אייג' קטנה ועדינה. מקום חמישי
* סלובניה – "Glas gora" של Regina הוא ניסיון סלובני לבלדת ניו-אייג'. לא רע. מקום שלישי. "Zakaj odsel si" של Sound Attack מגיע למקום השמיני, וזה כבר פופ-האוס לפנים שלך!
* שבדיה – "Ta dej tid" של Elisabeth Melander היא בלדת פופ-פולק מודרנית, אקוסטית וחמודה מאד. "Långsamma timmar" של Fredrik Karlsson היא בלדת ג'אז עשירה בעיבוד, בפזמון זה משודרג בדרמה ונשמע מלא מאד, מצוין. "Kärleken finns överallt" של Helena Eriksson הוא פופ-פאנק RnB סקסי עם רטרו סבנטיז כיאה לשנות ה-90. "Julia" של Myrra Malmberg הוא בלדת פופ קטנה ומינימליסטית, סוג של שיר ערש. מקום שלישי. "Avundsjuk" של Nanne Grönvall הוא פופ אקספרימנטלי מעולה, אגרסיבי, מהפנט, סופר מיוחד ועדכני. מקום רביעי
* טורקיה – "Çal" של Sebnem Paker הוא פולו-אפ מצוין לשיר שלה מהשנה שעברה, חפלה טורקית מגניבה ומרימה! מקום רביעי. "Dertli saz" של Kubat הוא שיר פופ-רוק-אתני מצוין שהיה יכול להצעיד את טורקיה קדימה ולתת לה שוב מקום גבוה, קרוב למושלם ומקום שני. "Onya" של Tugrul Arsever מגיע גם למקום שני: שיר דרמטי, אנרגטי על גבול הקקפוני, נוסטלגי וכיפי. מזכיר את שירי טורקיה של שנות ה-80 וה-90
* בקדם הקרואטי – Goran Karan מגיע בדואט למקום השני ויישלח ב-2000. Magazin נציגי 1995 מגיעים למקום השישי. Novi Fosili נציגי יוגוסלביה 1987 מגיעים למקום התשיעי. Ivan Mikulic מגיע למקום ה-11 ויישלח ב-2004
* בקדם היווני – למקום השמיני והאחרון בקדם מגיעה Hara Constantinou נציגת קפריסין 1997. הקדם כולל 8 חצאי גמר בהם רק המנצח עולה לגמר. Marianna Efstratiou נציגת יוון 1989 ו-1996 מגיעה לא פחות מ-3 פעמים למקום השני ב-3 חצאי גמר שונים. Robert Williams נציג יוון 1977 כחלק מהרכב מנסה את מזלו כאן כחלק מהרכב אחר, גם הוא לא עולה לגמר
* בקדם הישראלי – אין קדם, יש בחירה פנימית של וועדה שמחליטה על שיר. משהו שלא היה מאז 1977. לשלב הסופי מגיעים שני שירים: ארקדי דוכין והלימונים עם "שיר תקווה" הגיע למקום השני, את הזוכה כולנו מכירים. בין המנסים גם הזמרת יוספה, היי פייב ואופירה יוספי
* בקדם הגרמני – גילדו הורן זוכה עם 62% מהקולות! המקום השני מקבל פחות מ-11% מהקולות. Wind נציגת 1985, 1987 ו-1992 מגיעה בהרכב אחר למקום החמישי
* בקדם המלטי – Fabrizio Faniello מגיע למקום השני ויישלח ב-2001. Claudette Pace מגיעה למקום השלישי ותישלח ב-2000. Miriam Christine Borg נציגת 1996 מגיעה למקום החמישי. Georgina נציגת 1991 מגיעה למקום ה-12. Olivia Lewis מגיעה למקום ה-15 ותישלח ב-2007. Enzo Gusman הנון נציג של 1976 מגיע למקום ה-17
* בקדם הסלובני – Regina נציגת 1996 מגיעה למקום השלישי. Darja Svajger נציגת 1995 מגיעה למקום השישי ותישלח שוב ב-1999. Karmen Stavec מגיעה בדואט למקום השביעי ותישלח לבדה ב-2003
* בקדם הרומני – למקום השני מגיעה Monica Anghel הנון-נציגה של 1996. היא זוכה בהצבעת הקהל בעוד Malina Olinescu מגיעה רק שנייה בהצבעת הקהל. היא תישלח ב-2002 בדואט. למקום השלישי מגיע הרכב הכולל את Sanda Ladosi, שתישלח לבדה ב-2004. למקום הרביעי מגיעה Paula Seling שתישלח כחלק מצמד ב-2010 וב-2014. למקום השישי מגיע הרכב הכולל את Nicoleta Nicola שתישלח לבדה ב-2003 ואת Luminita Anghelשתישלח לבדה ב-2005. למקום התשיעי מגיע הרכב הכולל את Marcel Pavel שיישלח ב-2002 בדואט
* בקדם הקפריסאי – Alexandros Panayi נציג 1995 ו-Marlain Angelidou מגיעים בדואט למקום השני. היא תישלח ב-1999 והוא יישלח כחלק מצמד ב-2000. Kyriakos Zymboulakisנציג 1993 מגיע למקום החמישי
* בקדם השבדי – למקום הרביעי מגיעה Nanne Grönvall שייצגה את המדינה ב-1996 כחלק מהרכב
* בקדם הפיני – Jari Sillanpää מגיע למקום השני ויישלח ב-2004. Kaija נציגת 1991 מגיעה בדואט למקום השביעי
* בקדם הנורבגי – השיר הזוכה מבוצע בקדם בשפה האנגלית ומתורגם לאחר מכן לנורבגית עקב חוק השפה. Elisabeth Andreassen שייצגה את שבדיה כחלק מצמד ב-1982, את נורבגיה כחלק מצמד ב-1985, כחלק מצמד אחר ב-1994 ולבדה ב-1996, מגיעה למקום השני
* בקדם האסטוני – ההצבעה וקויט טומה לא מוביל בשום שלב עד לצוות השיפוט האחרון. הוא זוכה בהפרש של 3 נקודות מהמקום שני. Evelin Samuel מגיעה שנייה ותישלח ב-1999. Janika Sillamaa הנון-נציגה של 1993 מגיעה למקום הרביעי. Ivo Linna שהיה הנציג ב-1996 בדואט מגיע למקום השישי בדואט עם Evelin Samuel
* בקדם הטורקי – Sebnem Paker נציגת 1996 ו-1997 מגיעה למקום הרביעי
* בקדם המקדוני – Karolina Goceva מגיעה למקום הרביעי ותישלח ב-2002 וב-2007. Toše Proeski מגיע למקום השמיני ויישלח ב-2004. Kaliopi Gril הנון-נציגה של 1996 מגיעה למקום התשיעי ותישלח ב-2012 וב-2016.

פרטי טריוויה:
* מקדוניה בהופעת הבכורה!
* בהתאם לחוק הרלגציה, בלגיה, פינלנד, ישראל, רומניה וסלובקיה מורשות לחזור לתחרות
* בהתאם לחוק הרלגציה, אוסטריה, בוסניה והרצגובינה, דנמרק, איסלנד ורוסיה מורחקות מהתחרות
* איטליה מחליטה על פרישה ותחזור רק בעוד 13 שנים
* Danijela Martinović חוזרת לייצג את קרואטיה בפעם השנייה. José Cid חוזר בפעם השנייה עבור פורטוגל, הפעם כחלק מהרכב.
* השמועה אומרת שרשות השידור הרוסית נטתה לבחור ב-Tatyana Ovsienko בשיר "Solntse moyo" בבחירה פנימית לפני שהבינו כי הם מורחקים מהתחרות בהתאם לרלגציה….רשות השידור הרוסית בחרה שלא לשדר את התחרות בשל כך או שציפתה מערוץ אחר שיעשה זאת. מסיבה זו רוסיה לא הורשתה לחזור גם ב-1999
* השיר הגרמני נכתב והולחן ע"י שטפאן ראאב, שמשתמש בשם העט Alf Igel שהוא רפרנס לראלף זיגל…
* השיר הפיני מחזיק בשיא שיר האירוויזיון עם הכי מעט מילים עד ליום זה – רק 7 מילים יש בשיר הזה
* בריטניה שברה שיא של אירוחים – היה זה האירוח השמיני של המדינה את התחרות
* החל מהשנה שעברה אושר למשתתפים להשתמש בפלייבק: גרמניה, סלובניה, שוויץ, מלטה, ישראל ובלגיה בחרו להשתמש בפלייבק מלא, בעוד יוון וצרפת בחרו בשימוש חלקי בתזמורת
* המלחין של השיר היווני, Yiannis Valvis, לא היה מרוצה מאופן הבימוי של השיר היווני על ידי הבמאי הבריטי. הדבר גרם למריבות, התפרצויות זעם מצידו ולשורה של מחאות מצידו, כולל עמידה על הבמה בזמן החזרה הגנרלית ודרישה שייתנו לו לנגן בגיטרת בס. הדבר הוביל לגירושו של המלחין מהאולם ואיסור על כניסתו לשם. רשות השידור היוונית ה-ERT איימה לפרוש מהתחרות, אך התחרטה כעבור כמה דקות. Valvis צפה בתחרות נעול בחדרו במלון כאשר שני שומרים עומדים בפתח הדלת. ולוויס גם טען שיש העדפה ברורה של ההפקה הבריטית לשיר הישראלי
* בזמן החזרה הראשונה של השיר הטורקי המנצח ניצח על התזמורת וגרם לה לנגן את השיר בגרסה איטית מידי שהאריכה את זמן השיר ועבר את ה-3 דקות ב-3 שניות. בחזרה השנייה השיר השיר נוגן באופן איטי אף יותר. המנצח אודה שהוא מתקשה ליצור גרסה עם באורך מותאם לתחרות, ובחזרה השלישית השיר ארך 3:07, מה שאמר שטורקיה עומדת בפני פסילה. איכשהו בתחרות עצמה השיר ארך 2:59 וטורקיה נמענה מפסילה
* הבחירה בישראל בטרנסג'נדרית לנציגת המדינה גרמה למספר גורמים פוליטיים חרדיים במדינה למחות ולדרוש לפסול את הבחירה
* השיר המקדוני הוא השיר האחרון שהופיע על בימת האירוויזיון בליווי תזמורת
* מלטה ובריטניה מקבלות הכי הרבה פעמים 12 נקודות – 4 פעמים 12 נקודות לכל אחת. ישראל וגרמניה מקבלות 3 פעמים 12 נקודות, קרואטיה והולנד מקבלות פעמיים 12 נקודות. בלגיה, קפריסין, אסטוניה, יוון, נורבגיה, שבדיה וטורקיה מקבלות פעם אחת 12 נקודות כל אחת
* הניקוד הספרדי שניתן בעת השידור היה מוטעה, מעניקת הנקודות נתנה את הניקוד ללא גרמניה שקיבלה מהם 12 נקודות, וכך נוצר הרושם שישראל קיבלה את 12 הנקודות מספרד. אחרי התחרות הטעות תוקנה. כתוצאה מכך גרמניה עולה למקום השביעי ואסטוניה ופורטוגל יורדות למקום ה-12
* 22 מדינות השתמשו בטלווטינג כשיטה לקביעת הניקוד, כאשר רק טורקיה, רומניה והונגריה משתמשות בצוות שיפוט מסורתי. צוותי שיפוט היו מוכנים בכל המדינות כגיבוי להצבעה הטלפונית, וכך אכן נעשה במקרה ההונגרי עקב בעיות טכניות בקווים
* בריטניה היא המדינה היחידה שמקבלת נקודות מכל המדינות המשתתפות. אחריה עם 22 הצבעות נמצאת קרואטיה ומלטה, כאשר קרואטיה מקבלת ניקוד מכל מדינות הטלווטינג + טורקיה
* דנה אינטרנשיונל היא עד ליום זה הטרנסג'נדרית היחידה שהופיעה ואף זכתה באירוויזיון
* גילדו הורן התקבל בתחילה בבוז בגרמניה, אך עד מהרה המדינה לקתה ב-"Guildo Fever" ולרבים במדינה זכורה לו החייאת הפופולאריות של התחרות במדינה. המקום השביעי בו סיים היה אכזבה לגרמנים רבים
* אולריקה ג'ונסון גרמה לסערה בעת הענקת הניקוד מטעם הולנד. קוני ונדנבוס ציינה כי השתתפה בתחרות לפני זמן רב, אך הערתה לא נשמעה עקב מחיאות הכפיים מהקהל. מה שהקהל כן שמע זה את התגובה של אולריקה – "Long time ago, was it?" והקהל השיב בבוז לנוכח ההערה האייג'יסטית לכאורה
* רומניה מקבלת נקודות רק מישראל ולא סתם נקודות – 6 נקודות, כלומר מקום 5 בקבל הישראלי! ישנן מספר השערות לאיך ומדוע קיבלה רומניה יחסית הרבה נקודות מישראל באותה שנה בעוד קיבלה 0 משאר המדינות. ההשערה הסבירה ביותר נוגעת לעובדה שהערוץ הראשון הציג לראשונה את הטלווטינג לצופיו ואת מספר הטלפון אליו היה אפשר לחייג כדי להצביע בעודו משתמש בשיר מספר 15 הלא הוא השיר הרומני כדוגמה למספר טלפון אפשרי להצבעה. המספר הוצג על רקע תמונה של דנה אינטרנשיונל בתכנית המקדימה בערב האירוויזיון עצמו. ייתכן שצופים חשבו שזה המספר הכללי להצבעה וייתכן גם שאנשים ניסו להצביע כשהמספר הופיע והערוץ הראשון ספר את התוצאות טרם נפתחו הקווים באופן רשמי
* בריטניה מסיימת במקום השני בפעם ה-15 והאחרונה. היא עד ליום זה שיאנית המקומות השניים
* מלטה מסיימת במקום השלישי, משחזרת את הישגה מ-1992, אך למעשה קובעת שיא, שכן היא מקבלת בשנה זו 57% מהקולות לעומת 46% מהקולות ב-1992. שיר זה יישבר ב-2002, אז תגיע מלטה למקום השני
* הולנד מסיימת רביעית וזה לה המיקום הכי גבוה מאד הניצחון ב-1975.
* בלגיה מסיימת שישית וזה לא המיקום הכי גבוה מאז הניצחון ב-1986.
* שבדיה מגיעה למקום ה-10 אחרי בשנה שעברה סיימה מחוץ לטופ 10. שבדיה תתחיל רצף של מיקומים בטופ 10 משנה זו ואילך שיישבר רק ב-2005
* יוון מסיימת במקום ה-20, המקום הנמוך בתולדותיה אליו תגיע שוב רק ב-2014. אך בעוד ב-2014 יוון מקבלת 8% מהקולות, ב-1998 היא מקבלת רק 4% מהקולות, מכך שמדובר בהישגה הנמוך ביותר של יוון עד ליום זה
* סלובקיה מסיימת במקום ה-21 המקום הנמוך בתולדותיה עד ליום זה
* רומניה מסיימת במקום ה-22 וזה לא רק המיקום הנמוך בתולדותיה עד ליום זה, אלא גם הכי מעט נקודות שהמדינה אי פעם קיבלה בתחרות עד ליום זה
* הונגריה מגיעה למקום ה-23 שזה לה המיקום הנמוך ביותר עד עכשיו, שיא שלילי זה יישבר ב-2012
* צרפת מגיעה למקום ה-24 שזה לא המיקום הנמוך ביותר עד עכשיו, שיא שלילי זה יישבר ב-2014
* שוויץ מסיימת עם 0 נקודות ומצטרפת לליטא 1994, פורטוגל 1997 ונורבגיה 1997 כמדינות עם התוצאה הגרועה ביותר עד כה – 24 מנקדים פוטנציאלים לכל אחד ואף לא נקודה אחת לאף אחד מהם. עבור שוויץ מבחינה סטטיסטית זו התוצאה הגרועה ביותר עד לימינו אנו, וזאת למרות שכבר סיימה בעבר במקום האחרון עם 0 נקודות ועוד תסיים בעתיד במקום ה-25 אך עם נקודות
* ב-2009 קבעה ועדת בוררות של אקו"ם שהמוזיקאי אלון לוין היה המעבד המוזיקלי של לחן השיר "דיווה" (יחד עם פיק שעיבד את הקולות בשיר) והורתה לפיק לשלם לו תמלוגים שקיבל בשל ההפקה.

מודעות פרסומת