2002 – מכורים לקרקסים

הקדמה:
זו השנה האחרונה של תקופת המשבר והיא מיוצגת על ידי שירים בינוניים, הופעות מוזרות וזוכה שנשען אך ורק על הופעה זכירה וגימיקית. המשבר שוב ניכר בכך שהשיר הזוכה לא מעניין באמת אף אחד, ואף אחד לא מכיר אותו או מזהה אותו אחרי התחרות. התחרות טובעת ב-Eurotrash וניכר שיפור קל ביותר ברמת השירים לעומת השנה שעברה, אבל לא יותר מידי.
בריטניה מצליחה להתאושש אחרי כמה שנים זוועתיות, אבל מכאן הדרך תלולה למטה והיא תשבור שיא שלילי בשנה הבאה ותתבוסס במקומות האחרונים עד ליום זה עם הצלחות מעטות בלבד. ספרד מתחילה בבחירת הנציג והשיר דרך תחרות ריאלטי-כשרונות. היא מצליחה להיכנס לטופ 10 בכל 3 השנים בהן תשתמש בהליך בחירה זה, אבל רמת ההשקעה לא ניכרת בתוצאה הסופית, לא מספיק. שבדיה ממשיכה ברצף של טופ 10, והיא היחידה שתישאר כמדינה מובילה גם אחרי שהתחרות תשתנה ללא היכר. עדיף לא להכביר מילים על טורקיה, אוטוטו אימפריית אירוויזיון, בינתיים לא ממש יודעת מה לשלוח ואיך להופיע.
מבחינת הצבעות, רוסיה, מקדוניה, בוסניה והרצגובינה, טורקיה ורומניה משתמשות בצוותי שופטים, בעוד קפריסין, יוון, ספרד, קרואטיה, פינלנד, מלטה, סלובניה וליטא משתמשות ב-50% שופטים 50% טלווטינג, וזאת מאחר וניכר ב-2001 במיוחד שהקהל נוטה לתעדף את ההופעות בחלק השני של הערב ולתגמל אותן יותר. ניתן להציע מכל מכשיר טלפון עד 3 פעמים בלבד.
הצבעות השכנים חוגגות ומגיעות לשיא נוסף: קפריסין נותנת את מירב הנקודות שלה ליוון, מלטה ורומניה, והיא מקבלת מהם פרגון בחזרה….היא גם נותנת קצת לקרואטיה ומקבלת ממנה בחזרה. רוסיה נותנת לרומניה את מירב הנקודות ומקבלת ממנה 10 נקודות בחזרה. מקדוניה ורומניה מחליפות ביניהן 12 נקודות. רומניה וטורקיה מחליפות 7 נקודות….

מהלך הערב:
טאלין, אסטוניה
. לראשונה לתחרות ניתן סלוגן, "A modern fairytale", ואכן התחרות נפתחת בתמה השנתית שהיא סיפורי אגדות, ילדה פותחת ספר, ואנחנו רואים את אסטוניה המודרנית, השיר הזוכה מהשנה שעברה מתנגן על רקע צעירים וזקנים המסתובבים בעיר. קליפ דינמי כדי להראות לאירופה, היי, אנחנו ממש כמוכם במערב אירופה. הפתיח ממש קצרצר ואחרי 1:20 דקות מופיע סמליל התחרות שהוא חלוקי נחל צבעוניות בגדלים שונים מפוזרות. אנחנו נכנסים לאולם. טאנל ודייב שרים פזמון וחצי ולבמה נכנסים המנחים. הבמה קטנה ודינמית יחסית. על הבמה שלוש במות קטנות בצורת חלוקי נחל, אחד גדולה יותר והיא המרכזית ולצידיה מאחורה יש שתי במות קטנות, בעיקר לשימוש זמרי הליווי. מהבמה יוצא Catwalk מעוקל שמתמשך נכנס אל הקהל, כך שהקרבה בין הקהל למבצע גדולה מאי פעם ויש הרבה מגע, ויזואלית לפחות בין מה שקורה על במה לבין הקהל ברגע שהמבצע עולה על ה-Catwalk. הרקע דינמי אף הוא ומציג וידאו ארט עדין יחסית ומתחלף. המשחקים הם בעיקר באור, צל וצורות גאומטריות שונות, ופחות בתמונות שאינן מופשטות. ישנן גם מספר צורות גאומטריות אסימטריות קטנות יותר שמתחלפות ומופיעות בחלק מהשירים ברקע.
המנחים פוחתים בדברים; רוב הטקסט הוא באנגלית. הם פונים לקהלים הצופים במדינות השונות: צפיית המונים באסטוניה, בריטניה, גרמניה ובספרד. לאחר 12 שירים מופע אמצע, כמו שהיה ב-1999 רק מעט פחות מביך. המנחים עולים לפלירט קצר ואז לשיר בפלייבק מלא שיר אהבה שנכתב במיוחד לערב זה, אבל נשמע כאילו יצא משנות ה-40, "A little story in the music". חותכים מידי פעם לקליפ של השניים שצולם מראש. אחרי כל ההופעות, המנחים חוזרים להציג את ה-recap שלראשונה משודר הפוך, מתחילים מהשיר האחרון של ליטא ועוברים אחורה עד השיר הקפריסאי, שהופיע ראשון. נראה שהשיטה הזו סייעה במעט ללטביה, שאך זה הופיעה וכבר מוזכרת לצופים. לעומת זאת, בריטניה וקפריסין שהופיעו ראשונות, מוצגות אחרונות ומגיעות למקומות גבוהים. האם היה לסדר ההשמעה של ה-recap השפעה על כך? אפשר רק לנחש. המנחים עומדים בגרין רום, מציגים את הגביעים ששוב הוכנו על ידי סברוסקי ואחד על ידי אמן מקומי ושיינתנו לזוכים.

שלב ההצבעה:
לוח הניקוד שונה, חמוד מאד, playfull, רקע תכול, חוזרים לדגלים סוף סוף, הם בצורת אליפסה, צבעוניים ואנימטוריים מאד. הנקודות ניתנות על ידי חלוקי נחל קטנים ועליהם מספרי הנקודות. ליד על מדינה שכבר הצביעה מסומן V קטן כדי שניתן מי הצביעה, כאשר המצביעה הנוכחית מסומנת וללא דגל, שכן הוא מופיע מעל לוח הניקוד. מידי פעם מבליחים אל לוח הניקוד מיני יצורים מצוירים, שנראים כמו חזירים בעלי חזות אנושית…אין להם משמעות רבה, חוץ מלשעשע את הצופים. לאחר ההצבעה הקפריסאית, יוון ראשונה, מן הסתם. ההצבעה הבריטית שונה לחלוטין מזו הקפריסאית ומעלה את מלטה למקום הראשון, כאשר לטביה ויוון במקום השני, במרחק 10 נקודות ממנה. לאחר ההצבעה האוסטרית, שגם היא שונה מאד משתי ההצבעות הראשונות, רק 3 מדינות עם 0 נקודות: ליטא, טורקיה ודנמרק. קרואטיה, יוון ובריטניה בשוויון במקום השלישי אחרי מלטה ולטביה. לאחר ההצבעה היוונית, לטביה מצמצמת את הפער ל-4 נקודות ובריטניה במקום השלישי ואחריה קרואטיה ורומניה. אחרי ההצבעה הספרדית, הפער מצטמצם ל-2 נקודות. מלטה ולטביה הן ראש החץ של הערב והם מתרחקות מהשאר. במקום השלישי רומניה, צרפת וקפריסין עם 21 נקודות כל אחת, פחות ממחצית הנקודות שיש למלטה ולטביה כעת. ההצבעה הקרואטית מעלה את הפער ל-12 נקודות לטובת מלטה ומעלה את קפריסין למקום השלישי, את סלובניה לרביעי, כאשר רומניה וצרפת חולקות את המקום החמישי. ההצבעה הרוסית מעלה את רומניה למקום הרביעי כאשר הפער בצמרת מצטמצם ל-7. רק דנמרק כעת עם 0 נקודות. ההצבעה האסטונית מצמצמת את הפער ל-2 נקודות ומעלה את בריטניה למקום החמישי. ההצבעה המקדונית מעלה את הפער ל-5 נקודות ומעלה את רומניה למקום השלישי. ועכשיו להצבעה הישראלית, עידן מיכל זוארץ מתחיל…..והיא נושאת נאום מביך. ההצבעה הישראלית מבטלת את האפס האחרון על ידי 4 נקודות לדנמרק. הפער בין מלטה ללטביה מצטמצם ל-3 נקודות. ישראל בשפל במקום ה-22….ההצבעה השווייצרית הופכת את הקערה על פיה ומעלה את לטביה למקום הראשון שם יישארו עד לסוף ההצבעה. רק נקודה 1 בינה לבין מלטה. שווייץ גם מעלה את צרפת למקום הרביעי בשוויון עם קפריסין. ההצבעה השבדית מעלה את ספרד למקום החמישי, אבל אף אחד לא יכול כבר לתפוס את לטביה ומלטה. לטביה מגיעה כעת ל-100 נקודות כאשר רומניה שלישית עם 53 נקודות…ההצבעה הפינית מעלה את ישראל למקום ה-18, את צרפת למקום השלישי ואת בריטניה בחזרה לחמישי. מנקודה זו רומניה הולכת ומאבדת גובה ותסיים במקום התשיעי בלבד. ההצבעה הדנית מצמצמת את הפער בין לטביה למלטה לנקודה 1, מעלה את אסטוניה למקום הרביעי ומכניסה את שבדיה לטופ 10. ההצבעה הצרפתית מעלה את ישראל למקום ה-13 ואת ספרד למקום הרביעי. ההצבעה הגרמנית מעלה את ישראל למקום ה-12. הפער בין לטביה ומלטה גדל לאט לאט והוא עומד כעת על 7 נקודות. ההצבעה הטורקית מעלה את אסטוניה למקום הרביעי ונותנת את הנקודות ה-10 וה-12 נקודות שלהן לבלגיה ולאוסטריה….ההצבעה המלטית מעלה את בריטניה למקום השלישי בשוויון עם צרפת. ההצבעה הרומנית מעלה את ישראל למקום ה-11. ההצבעה הרומנית התמוהה מתעלמת לחלוטין מלטביה וממלטה. ההצבעה הסלובנית מעלה את בריטניה למקום השלישי ומורידה את ישראל למקום ה-12. היא מצמצמת את הפער שהצבעת מלטה יצרה וכעת הפער בין לטביה למלטה הוא 10 נקודות בלבד. ההצבעה הלטבית מצמצמת את הפער ל-3 נקודות בלבד, מעלה את אסטוניה למקום השלישי. לכאורה הכל פתוח, רק 3 נקודות מפרידות בין המקום הראשון לשני, אבל ליטא הבאה להצביע ואף אחד לא חושב שהיא תימנע מלתת ללטביה את ה-12 נקודות שלה. ליטא נותנת רק 3 נקודות למלטה ו-12 ללטביה. לטביה זוכה לראשונה, מלטה שנייה, אסטוניה ובריטניה חולקות את המקום השלישי, צרפת חותמת את הטופ 5. המנחים מציגים את הדירוג הסופי של השנה כאשר המדינות אשר עולות אוטומטית לשנה הבאה מסומנות בצהוב. שימו לב שמספר מדינות שלא סומנו בצהוב כן נכנסו לתחרות של השנה הבאה מסיבות שאציין בפוסט של 2003.

הענקת הפרס ו-reprise:
מריה נאומובה עולה לבמה מהגרין רום, עוברת דרך שביל המוביל מהקהל לבמה ורוצה לאורך השביל היוצא מהבמה אל הבמה המרכזית בעוד זיקוקים מופעלים לאורכו. דייב וטאנל זוכי השנה שעברה כמו גם כותבי השיר הזוכה של השנה שעברה מעניקים את הפרס למריה ולמשלחת הלטבית, בעוד השיר הזוכה מתנגן בלופים. נערות עולות לבמה להעניק לכולם פרחים. השיר הזוכה מוצג שב, הפעם ללא ההתערטלות, שכן מריה כבר בלי החליפה….

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
1. fyr_macedonia מקדוניה – בלדה בלקנית מצוינת של זמרת נהדרת. צלילים אתניים וגיטרה חשמלית באינטרו מיסתורי, קרולינה יוצאת מבעד למסך המראה את צלליתה ובהמשך תקרע מעליה את השמלה ותחשוף שריון מוזהב על הטורסו שלה. מצוין, בלדה חזקה, צלילים המראים את התרבות המקומית עם הפקה מלוטשת וביט מעט רפטטיבי, אבל שלא פוגם באיכות השיר. להקת ליווי מצוינת וסטיילינג כללי הורס

2. turkey טורקיה – הכותרת הכי הורסת של הערב. הופעת מתנ"ס טורקית של העשור הקודם. טורקיה, רגע לפני הפיכתה לאימפריית אירוויזיון אימתנית, בשיר תמים, פופ טורקי אתני קליל, פשוט וכיפי. זה מגושם, אבל מקסים בו זמנית. התמימות שבה הם מגישים את השיר עושה לי את זה. הכוראוגרפיה כל כך מטופשת וזה נראה כאילו אימא של אחד מהם גיבשה אותה

3. slovenia סלובניה – פופ מצוין של מגניפיקו, אמן סלובני מצוין. שלישיית דראג כעורות למידי מגישות פופ עם נגיעות דיסקו קצבי ורקיד. הבתים נבנים בהדרגה עד למסיבה בפזמון. השלישייה לבושה כדיילות בחצאיות אדומות מנצנצות ומלווים על ידי שלישיית זמרי ליווי הלבושים כטייסים. שיר מתוק בצורה בלתי רגילה ואחד המרעננים בתחרות הזו. זה זורם, טבעי, מחויך וראוי להערכה

4. united_kingdom בריטניה – בלדת פופ מהודקת ובנויה היטב. שדרוג רציני של השירים האחרונים ששלחה בריטניה. לא עוד שלאגרים דוחים וזמרות צווחניות בהופעה מבורדקת. הופעה מאד אפקטיבית שמשחקת על הקלף שבריטניה יכולה להצליח איתו: Class. יעני, אם את כבר ממלכה, תביאי אותה בקלאסה. ג'סיקה מזייפת פה ושם אבל לא בשביל להרוס את המיקום הסופי שהוא הגבוה ביותר של בריטניה מ-1998 ועד היום

5. romania רומניה – בלדת דיכאון דרמטית של שני זמרים מצוינים. מוניקה אנגל מגיעה לתחרות לאחר ניסיונות אינספור ומצליחה להכניס את רומניה לראשונה לטופ 10. הופעה מאד אפקטיבית, מדויקת ווקלית, הם נראים מצוין לעומת זוועות האפנה שצעדו לפניהם. אחת ההפתעות של הערב, אבל במבט לאחור אני מבין את ההצלחה היחסית של זה. רומניה של לפני השטיקים, זו רומניה שאני רוצה לראות בתחרות

6. lithuania ליטא – פופ קטן חמוד ולמלמ"י. זה מתוק במידה, אבל ההופעה זוועה. אייוואראס חסר מודעות בימתית לבוש בחוסר חן, מסיט מבטו מהמצלמה, מלווה על ידי רביעיית חובבניות ונע במגושמות מורגשת. כפי שציינתי אני די מחבב את השיר, אבל ההופעה תלושה וחלשה מידי ומסמלת את הטרגדיה בתחרות של ליטא, שתיפול עוד הרבה בהופעות מקושקשות כאלה לאורך העשור הזה והבא

7. france צרפת – לרגע המדינה הזו שהגדירה לאורך עשורים בתחרות מה הולך בה ומה אפנתי, מבינה את צו השעה ושולחת את מה שהיא חזקה בו, ואחרי השנה שעברה היא בוחרת בשיר שלום ותקווה (בכל זאת, אסון התאומים אירע זה מכבר), אבל לא מהסוג הישראלי, אלא בלדת פופ סלין דיאונית מודרנית ורלבנטית. סנדרין הצליחה להעמיד הופעה חזקה ווקלית וגם לבלוט על הבמה לעומת הרבה אחרים

8. denmark דנמרק – זה כאילו שיר ג'יימס בונדי, אבל זה לא. מה שנשמע כמו פופ עדכני וחמוד בקליפ, יוצא על הבמה כשיר נורא בינוני והופעה כללית חלשה. מלין נראית מיוזעת ודחוסה, היא כמעט מועדת על הבמה ונותנת שלל מבטים של ספק עצירות ספק מה אני עושה פה. חבל, זה שיר חמוד בהחלט, אבל כמו הרבה שירים באותה שונה נופל בהופעה הבימתית ונותר ממוצע

9. greece יוון – שיר קדמים יווני שבדרך כלל לא מגיע לתחרות. יוון לוקחת צעד אחורה אחרי השיא של השנה שעברה, אבל ייקח לה בדיוק שנתיים להבין את הקטע ולהפוך לאימפריה. פופ-אלקטרוני מוזר, ששר כנראה הזמר הלא נכון, בהופעה מוזרה שאמורה לדמות רובוטים מהלכים, אני מניח. זה לא שיר רע וזה אפילו מרענן ושונה, אבל יש כאן יותר מידי דברים שלא מתחברים. אני מאד מחבב את העיבוד

10. croatia קרואטיה – וסנה זמרת מצוינת ומלחינה טובה המתבזבזת על שיר פופ גנרי. במקור זו היה פופ דרמטי בקרואטית, אבל זה קיבל ריואמפ עם ביט פופ-אגריסיבי כאילו מודרני כדי להתכתב עם שירי הבריטני הכובשים את המצעדים. היא מנסה להיות סקסית, אבל לעיתים נראית מגושמת והגרסה האנגלית של השיר מסרסת את האפקטיביות שלו. זה לא רע, אבל זה נורא מאכזב

11. malta מלטה – אירה לוסקו מגיעה לתחרות אחרי מספר ניסיונות ותפציע לחיינו בהמשך. אינטרו מאד אפקטיבי בעת התמקדות בפנייה הנאות של הזמרת. השיר חנפני להחריד, אבל אירה מגישה בדיוק את סוג האישה העדינה ומתוקה שאירופה רוצה ואוהבת להצביע לה. אני מאמין שלולא הצבעת שכנות וגושי הצבעה, זה היה זוכה. הבום של האור לפני סיום השיר שם את הדובדבן על הקצפת
12. russia רוסיה – הופעה מביכה של להקת בנים מזרח אירופאית טיפוסית. ההרמוניה הקולית לא נמצאת שם, המלוות צורחות ברקע והכל נראה מאד מנסה להיות אמריקאי. הביט הוא אותו הביט שעדיין שולט במצעדים, של פופ אגרסיבי עם קצוות של RnB. השיר עצמו מנסה נורא, וברגעים מסוימים מצליח, למרות האנגלית השבורה של הבנים. שוב, לא שיר מעניין במיוחד
13. finland פינלנד – עוד פופ דיסקו, כאילו שהיה חסר לנו, אבל זה דווקא חביב בקטע רטרואי. בשנה של שירי פופ גנריים, גם זה הלך לאיבוד, כי חוץ מחמוד זה לא. לאורה נראתה די נורא, קצת גברית, מיוזעת, נאנחת תכופות ומלווה בלהקת ליווי לא מדהימה. מבחינת האנרגיות, הן בשמים, והיא מקפצת לה מצד לצד ורואים כמה היא מקצוענית בתור פרפורמרית
14. switzerland שווייץ – כמו לפני שנתיים, שווייץ שולחת בלדה מנותקת ומיושנת. האינטרו נשמע כאילו נלקח משנות השמונים ופרנסין, על אף שהיא חמודה, לא מצליחה לעשות עם השיר הזה. שווייץ לא קולטת את הקטע ולא תקלוט עוד הרבה זמן, שהאירוויזיון השתנה ויש להתאים עצמך לזמן ולמקום. סוג של פורטוגל מרכז אירופאית. בלדה צרפתית פרווה לחלוטין, שעבר זמנה עוד לפני שהתחילה
15. sweden שבדיה – שלושה אמזונות בפופ-דיסקו חזק שבולט על רקע הגנריות בשנה זו. הן לובשות שמלות כסופות עם פרנז'ים וזה נראה מאד לא מחמיא, בניגוד למה שאתם אמורים לחשוב. הן לא נשמעות מי יודע מה ביחד, אבל השיר מאד אגרסיבי , גם אם לא מקורי במיוחד, שכן הוא הואשם, כמו תמיד במקרה של שבדיה, בגנבה משיר אחר…"Never on a Sunday" הוא השיר המדובר
16. ba בוסניה והרצגובינה – שיר לא ברור. שאריות קדמים יוגוסלביות משנות השמונים. מיה ווקליסטית טובה וזה ניכר, והקול שלה היה יכול ללכת על שיר הרבה יותר טוב שתואם את כישוריה. זה נותן תחושות פיפטיזיות, אבל לא הולך עם זה עד הסוף. הייתי נותן את השיר לזמרת עם קול יותר פופי ופחות אגריסיבי ממיה. ההופעה חובבנית בטירוף ומזכירה מסיבת סיום ביסודי
17. spain ספרד – נורא נורא נורא. פופ גרוע, שזוכה בסטודיו לעיבוד יחסית מודרני וחמוד, אבל הלחן עצמו ילדותי וממוחזר, בעוד המילים חנפניות ודביקות. רוזה כריזמטית, אבל החמישה שעל הליווי בעלי נוכחות משל עצמם והתנועות הצ'יזיות שלהם לוקחת קצת מהפוקוס. חוץ מזה זה מאד אנרגטי, אבל רוזה זמרת מצוינת והייתי שמח לראות אותה באיזה פלמנקו קורע לב מאשר ביורו טראש המטופש הזה
18. estonia אסטוניה – שיר חתונות ששואל יותר מתו אחד מ-"I believe I can fly" של R. Kelly. סהלין, עדיף לה להישאר כזמרת ליווי. היה בלבול ונתנו לה את המיקרופון של המלוות ולמלווה את המיקרופון שלה וזה ניכר, ולמרות זאת זה לא פגם יותר מידי במיקום הסופי של השיר. זה חנפני ומציק. שיר חסר ייחוד, מלוקק וסהלין קצת מעצבנת בתנועות שלה ונראתה זוועה
19. belgium1 בלגיה – זה נורא ברמות של כלה. סרג'יו הוא יצור שמנסה לשדר את טום ג'ונס על סמי מרץ, בשיר יעני מו-טאון, שהוא ספק שיר אהבה ספק שיר על גילוי עריות. הוא דופק פליק-פלאק לאחור באיזשהו שלב וכמעט נופל, וחבל שלא נפל באמת. אחד הרגעים המיותרים של בלגיה, זה מביך להסתכל עליו, זה שיר חלש ומטופש.
20. israel ישראל – אחת הזמרות החזקות, שרה את אחד השירים המדכאים ששלחנו. ישראל נמצאת בשיאה של האינתיפאדה השנייה וממשיכה בקו הפוסט טראומטי מהשנה שעברה. זה נבחר על פני פופ-דיסקו חביב ושיר מזרחי להיטי, שוב מתוך חשיבה שהקהל האירופי לא יבין את המוזיקה הזו. התוצאה היא השיר המאד לא טבעי הזה, שהיה להיט לרגע ונעלם לחלוטין מהתודעה. הופעה קשה, קיטשית ולא יציבה.
21. cyprus קפריסין – חרא בלבן. להקות בנים כבר מזמן לא באופנה, אבל מה שהולך באירוויזיון לא תמיד תואם למה שקורה בחוץ. וכל קורה שהפופ ניינטיזי הדלוח הזה מגיע למיקום גבוה. תקלה מתרחשת במהלך ההופעה כשבתחילת השיר מתחילה להתנגן הגלויה הבאה. הבנים קופצים על הבמה כמו חבורת בבונים ושרים קלישאות חבוטות של שירי אהבה ריקים מתוכן.
22. austria אוסטריה – כואב לי לראות אותו על הבמה, נראה שהבגדים מאד לוחצים עליו. פופ דלוח ורפטטיבי, לא מעניין. שיר שלא הולך לשום מקום והוא כמו מים. הוא יכול להיתקע לך בראש כי הוא נורא חוזר על עצמו, אבל ברמת האפקטיביות אין שם כלום. באירוויזיון של ימינו שהכל נשמע אותו דבר, הכי גרוע זה להיות משעמם, כי ההגדרות של טוב ורע של פעם כבר לא עובדות.
23. latvia לטביה – זמרת בינונית לחלוטין בשיר שגונב ללא בושה מ"She bangs" של ריקי מרטין. ההופעה היא הכל! מריה מתפשטת לאורך השיר והופעת מגבר מחויט לאישה בשמלת ערב. יש משחק במיניות ופלרטוט עם רקדני הליווי. טריק מיושן, שעוד לא נוסה בתחרות ואיכשהו זה עובד. המבשר הגדול של ה"הופעות" מבוססות תלבושות ושטיקים. אני לא סובל את זה בגלל זה וגם סתם כי זה שיר גרוע וחלש.
24. germany גרמניה – ראלף זיגל חוזר שוב וייקח לנו עוד הרבה זמן להיפטר ממנו אם בכלל. הפעם הקרבן שלו היא אישה עיוורת, בשיר פופ ניינטיזי קצבי קיטשי ודוחה. ההופעה גרועה ברמות אחרות, וזה נראה שקוף שהם לקחו זמרת עיוורת בשביל הצבעות סימפטיה, שכן השיר לא יושב עליה טוב בכלל. להקת ליווי צ'יזית של בנות המנופפות ידיים ומנסות לגנוב לה את ההופעה. קלוקל ובטעם רע.

המנחים:
Annely Peebo ו-Marko Matvere – היא זמרת אופרה עם קול גבוה, גבוה מידי. חיה היום עם בעלה האוסטרי באוסטריה. הוא שחקן שייקספירי עם שארם סובייטי בולט. אם ה-EBU רוצה להפוך את התחרות לנגישה יותר לצעירים היא לא הצליחה לעשות זאת עם שני אלה. הקול שלה עולה על העצבים והוא משדר משהו נורא מבוגר

הגלויות:
סרטונים משעשעים שלוקחים אגדות ילדים מפורסמות ומציגים טייק מודרני עליהם. כל סרטון שונה מקודמו ומסתיים בסיטואציה מהחיים באסטוניה. חמוד, משעשע, קליל

Interval act:
Dance performance directed and choreographed by Teet Kask – סרטון המציג מטאור הנוחת על כדור הארץ ואז עובדים לבמה. נערה צעירה שרה ניגון אסטוני מסורתי ואז מתחיל הריקוד. זה יפה, מודרני מאד, חובב מחול סביר שיעריך את זה. המוזיקה שמלווה את הריקוד טובה מאד, פולקלור אסטוני מעניין

מעניקי ניקוד בולטים:
פינלנד – Marion Rung נציגת 1962 ו-1973
דנמרק – Signe Svendsen נציגת 2001 כחלק מהרכב
צרפת – Marie Myriam נציגת 1977
סלובניה – Nuša Derenda נציגת 2001

שירים במצעדים:
לטביה – מקום 15 בפלנדריה
אסטוניה – מקום 20 בשבדיה

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* אוסטריה – "Supadupa" של Hartmann מגיע למקום השמיני והאחרון עם 0 נקודות, רטרו פיפטיזי חמוד מאד. "SMS4Love" של i:levenless7 כמשתמע משמו כבר הרבה יותר מודרני, מקום שביעי. פופ-באבלגם. "Güle güle" של Kubilay Bas הוא להיט פופ-אתני בטורקית שיכל להקדים את כל הלהיטים הפופ-אתנו של טורקיה וחבל שלא. גם כן מקום שמיני ואחרון עם 0 נקודות
* בלגיה – "The sun shines" של הכוכבת הצעירה Kim 'Kay מגיע למקום השלישי בחצי הגמר הראשון ולא עולה לגמר. פופ צרפתי קליל עם ניחוח אייטיזי חזק. "All my love" של VandaVanda מגיע למקום הרביעי בחצי הגמר הרביעי ולא עולה לגמר. בלדת פופ-שלאגר שמזכירה מאד את ווטסלייף
* בוסניה והרצגובינה – "Sanjam bolji svijet" של Al' Dino היא בלדה אתנית בלקנית שכל כך חסרה בתחרות! מקום שלישי. "Nemoj danas" של Mija Martina Barbaric הוא פופ-שלאגר טיפוסי. מקום שני. "Primabalerina" של Romeo & Biljana מגיע למקום ה-12, בלדה בלקנית יותר מיושנת, אבל מכובדת ונעימה מאד
* קרואטיה – "Carolija" של Zeljko Houdek-Jacques מגיע למקום ה-12, פופ-דיסקו אירוטראשי שהיה הולך לאיבוד בתחרות, אבל חמוד. "Ave Maria Laudata" של Grupa 4' 33 מגיע למקום ה-13, ניו-אייג' עם הפקת טראנס, מעניין מאד ומדבק
* דנמרק – "Mon du falder ned" של U.F.O הוא פופ אגרסיבי בסגנון הבקסטריט בויז, שהיה אפנתי בסוף הניינטיז
* פינלנד – "Who cares about a broken heart" של Johanna מגיע למקום החמישי. פופ-שלאגר ממכר בסגנון ABBA
* יוון – "To be together" של Maria-Louiza & Not 4 Sale הוא פופ-דיסקו אירוטראשי שלא יצא לנו לשמוע מיוון…עדיין. מקום שני
* ישראל – "מיסטר דיג'יי סופרמן" של שרית חדד מגיע למקום השני בוועדה הפנימית, להיט פופ-דיסקו להיטי וחמוד מאד. "יאסו יאסו" שהגיע למקום הרביעי והאחרון הוא להיט מזרחי קצבי שהיה צריך לקחת את הועידה Damn it! השיר יצא באלבום של שרית מ-2003, שינה את שמו ל"רק אהבה תביא אהבה" ו
* מקדוניה – "Lice i opacina" של Lidija Kocovska הוא עוד פופ-שלאגר יורוטראשי מרהיב. מקום שביעי. "Kazi mi, kazi" של Marjan Nikolovski & Lozena מסיים במקום ה-11, שיר פולקלור אתני בליווי טנור…."Nema veke pesni tazni" של Risto Samardjiev מגיע למקום השלישי, שיר פולקלוריסטי למהדרין, ניחוח בלקני חזק ביותר. "Izgrev" של Tijana מגיע למקום הרביעי, בלדת פופ מצוינת עם קישוטים אתניים בפיזמון, ככה אני אוהב את האירוויזיון שלי
* מלטה – "One step closer" של אירה לוסקו, הוא פופ עדכני יחסית (רק יחסית), מתכתב עם מוזיקה בעיקר של סוף הניינטיז. לא רע. מקום שלישי
* רומניה – "Spune-mi" של Candy & Gaz pe Foc הוא בקסטריט בויז 1996 רילנס. מקום שביעי. "I do" של Nicola הוא פופ-רוק חביב וקליט, שמגיע למקום החמישי. המבשר של המוזיקה הרומנית הפופית של השנים הקרובות. "Daca vrei, poti" של Sfinx Experience מגיע למקום העשירי, רוק פרוגרסיב עם קצת אתנו. אין סיכוי שנשמע משהו כזה מרומניה בזמן הקרוב
* סלובניה – "Shangri-la" של Deja Mušic הוא פופ אוונגרד שמסיים 18 ואחרון בחצי הגמר…."Se in se" של Karmen Stavec הוא פופ דיסקו שיכל אולי להשיג לסלובניה מיקום שיא…מקום שלישי
* ספרד – "Corazón latino" של David Bisbal מגיע למקום השני, להיט פופ-לטיני של זמר מצוין
* שבדיה – "Världen utanför" של Barbados מסיים במקום הרביעי. פופ-שלאגר אפקטיבי במיוחד. "The one that you need" של Friends מסיים במקום השמיני. פופ שבדי חזק ויותר טוב מהזבל שלהם מהשנה שעברה. "Son of a liar" של Kina Jaarnek מסיים רביעי בחצי הגמר הרביעי ושוב רביעי בשלב ההזדמנות השנייה. פופ עדכני מופק לעילא. "Adrenaline" של Mendez הוא פופ-לטיני א-לה ריקי מרטין. שיר שיכל היה לחסום את מארי אן מזכייה לטעמי. מקום שני בגמר
* שוויץ – "Cosa" של A-Live מגיע למקום השני. פופ-בלוז אקפלה מרשים
* טורקיה – "Saril bana" של Ayça Dönmez היא פאוור בלאד קצת אייטיזית, אבל קומוטטיבית, שלא ראינו כמותה מטורקיה
* בקדם היווני – Kostas Bigalis נציג 1994 מגיע למקום הרביעי בדואט. Elina Konstantopoulou נציגת 1995, מנסה את מזלה, גם היא בדואט
* בקדם הספרדי – הטלוויזיה הספרדית משתמשת בפורמט הריאלטי-שירה "Operacion triunfo". התחרות נערכת מאוקטובר 2001 ועד מרץ 2002 אז נבחרת הזוכה רוזה. לאחר מכן מתמודדים הטופ 3, כשלכל אחד יש 3 שירים מקוריים עבור האירוויזיון. גם בשלב הזה רוזה זוכה. התכנית גרמה לעלייה חדה בפופולריות של התחרות בספרד ורבים במדינה ציפו לזכייה של רוזה בתחרות. Gisela מנסה את מזלה ומגיעה למקום השמיני. היא תישלח מטעם אנדורה ב-2008
* בקדם הקרואטי – Goran Karan נציג 2000 מגיע למקום השני. Boris Novkovic מגיע למקום השלישי ויישלח ב-2005. Ivan Mikulic מגיע למקום התשיעי ויישלח ב-2004
* בקדם האסטוני – למקום השני מגיעה להקת Nightlight Duo & Cowboys. חלק מהצמד Nightlight Duo היא Tanja, שתישלח ב-2014 לבדה. Gerli Padar מגיעה שלישית ותישלח ב-2007. Ivo Linna נציג 1996 בדואט מגיע למקום העשירי והאחרון בהרכב
* בקדם המקדוני – Tijana מגיעה למקום הרביעי ותישלח ב-2014. G'oko Taneski מגיע למקום ה-12 בדואט ויישלח לבדו ב-2010
* בקדם השבדי – המלודיפסטיבלן עובר שינוי משמעותי כאשר במקום 8-10 שירים בגמר ישנם 32 שירים המתפרשים על פני 4 חצאי גמר ושלב גלגל הצלה נוסף, כאשר בכל סיבוב עולים 2 שירים לשלב הבא ואנו מסיימים בגמר עם 10 שירים. לראשונה יש למשתתפים בתחרות חופש לשיר באיזו שפה שהם רוצים ולאו דווקא בשבדית. משלב זה ואילך המלודיפסטיבלן הופך לקדם הגדול, המפורסם והמפואר ביותר ביבשת, עם כמות הצלחות מוכחות, השקעה ורצינות שאין לה תקדים בתחרות. Kikki, Bettan & Lotta מגיעות למקום השלישי, כאשר קיקי היא נציגת 1985, בטאן היא נציגת 1982 בצמד ונציגת נורבגיה ב-1985 (כצמד, אז גם זכתה), ב-1994 בצמד וב-1996 בסולו ולוטה היא נציגת 1987. למקום השביעי מגיע Jan Johansen נציג 1995. למקום השמיני מגיעה להקת Friends נציגי 2001. Arvingarna נציגי 1993 מגיעים למקום השישי בחצי הגמר השלישי, ולא עולים לגמר. Afro-dite מקבלות דוז פואה מ-7 מתוך 11 נקודות השיפוט, וגם את הניקוד הגבוה ביותר בטלווטינג (17.5% מכלל המצביעים בטלווטינג)
* בקדם הפיני – Geir Rönning מגיע למקום השלישי ויישלח ב-2005
* בקדם הבוסני – Mija Martina Barbaric מגיעה למקום השני ותישלח בשנה הבאה. Karney שהייתה חלק מלקהת Mekado שייצגה את גרמניה ב-1994, מגיעה למקום הרביעי בדואט. Tinka Milinovic מגיעה למקום ה-14 ותישלח ב-2006 כחלק מהרכב עבור שוויץ
* בקדם הגרמני – Joy Fleming נציגת 1975 מגיעה כחלק מהרכב למקום השני. Ireen Sheer נציגת 1978 ונציגת לוקסמבורג ב-1974 ו-1985 כחלק מהרכב מגיעה בדואט למקום השביעי. Nino de Angelo נציג 1989 מגיע למקום התשיעי. Corinna May זוכה אחרי שהייתה נון-נציגה ב-1999, לאחר שזכתה בקדם, אך שירה נפסל
* בקדם המלטי – Olivia Lewis מגיעה למקום ה-11 ותישלח ב-2007
* בקדם הרומני – Valahia מגיעים למקום הרביעי. אחד מחברי הלהקה הוא Mihai Traistariu שיישלח ב-2006. Nicola מגיעה למקום החמישי ותישלח בשנה הבאה. היא נמצאת בשוויון עם Luminita Anghel שתישלח ב-2005. Voltaj מגיעים למקום התשיעי ויישלחו ב-2015
* בקדם הסלובני – Karmen Stavec זוכה בחצי הגמר בעוד Sestre מגיעות רק למקום השלישי. בגמר קרמן זוכה שוב בטלווטינג, אך מגיעה רק למקום השני, עקב הצבעת שופטים לטובת Sestre. היא פורצת בבכי עם היודע התוצאות. היא תישלח בשנה הבאה. Regina נציגת 1996 לא עוברת את חצי הגמר
* בקדם הלטבי – השיר הזוכה נכתב במקור "I Wonna", אך כיתוב זה משתנה לקראת האירוויזיון. להקת Tumsa מגיעה למקום השלישי. אחד מחברי הלהקה הוא Mārtiņš Freimanis שייצג את המדינה בשנה הבאה כחלק מהרכב אחר. Lauris Reiniks מגיע למקום החמישי, וגם הוא יהיה חלק מההרכב שייצג את המדינה בשנה הבאה. למקום הרביעי מגיע Andris Abelite והוא יישלח ביחד עם הרכב לייצג את המדינה ב-2007
* בקדם הליטאי – B’Avarija זוכים, אך שירם נפסל מאחר והוא שוחרר בגרסתו הליטאית באלבומם מהשנה שעברה. עקב כך נשלח המקום השני. למקום התשיעי מגיע Adoms ועוד במנסים נמצאת Simona. שניהם ייצגו את המדינה ביחד ב-2004

פרטי טריוויה:
* במסגרת שיטת הרלגציה אמורות להיכנס לתחרות הטופ 15 של השנה שעברה, לא כולל הביג 4. מאחר וכל הביג 4 סיימו בטופ 15 של השנה שעברה, ה-EBU מסכים להכניס לתחרות גם את ישראל ופורטוגל שסיימו במקומות ה-16 וה-17 בשנה שעברה. פורטוגל מחליטה לפרוש עקב בעיות פנימיות, וכך מתפנה מקום נוסף ללטביה, שמסיימת כזוכה הגדולה
* אוסטריה, בלגיה, קפריסין, פינלנד, מקדוניה, רומניה ושויויץ חוזרות לאחר שהורחקו בשנה הקודמת במסגרת הרלגציה
* איסלנד, אירלנד, הולנד, נורבגיה ופולין מורחקות במסגרת הרלגציה, בעוד פורטוגל פורשת כפי שמפורט לעיל
* Constantinos Christoforou חוזר לייצג את קפריסין בפעם השנייה, בעוד מוניקה אנגל חוזרת לייצג את רומניה לאחר שלא עברה את הסיבוב המקדים ב-1996
* כותב השיר הבריטי, אז טייס אזרחי, סיפר כי ניסה כל שנה לשלוח שיר לתחרות, והיה מנסה בכל כוחו להתאים שיר בפורמולה של התחרות. בכל פעם הוא נכשל. דווקא כשלא היה לא איכפת, הוא שלח שיר שנכתב בטבעיות מוחלטת, התקבל לתחרות המקדימה וזכה
* השיר האסטוני, שנכתב על ידי אותם כותבים של אסטוניה 2000, הוקלט במקור ע"י אינס, שייצגה את המדינה ב-2000. השיר הוצע אז למספר זמרים אסטונים, ביניהם קויט טומה, אך כולם סירבו. הכותבים אז פנו לשלוחה השבדית של Virgin Records, ואלו הציעו להם את Sahlene
* כריסטר ביורקמן, נציג שבדיה 1992 וראש המשלחת השבדית באותה שונה, וריצ'רד הארי מלהקת ה-Herreys זוכי 1984 מטעם שבדיה, מייסדים את פרסי ה- Marcel Bezençon על שם מייסד תחרות האירוויזיון. הפרסים מתחלקים ל-3 וניתנים במהלך שבוע החזרות, כאשר פרס אחד הולך לחביב המשתתפים, אחד לחביב האוהדים ואחד לחביב התקשורת. הזוכים השנה הם שבדיה (משתתפים), פינלנד (אוהדים=OGAE) וצרפת (תקשורת)
* סרביה ומונטנגרו מעוניינת לחזור לתחרות, אך עקב שינוי של ה-EBU בדבר חוקי הרלגציה הדבר נמנע ממנה
* השיר הפיני נכתב במקור לזמרת-דוגמנית Janina Fry עבור אלבומה "Impossible love". לבסוף הוחלט לשלוח אותו לקדם המקומי, אך רצו זמרת מפורסמת יותר שתבצע אותו וכך השיר הלך ללורה. יאנינה מעולם לא הקליטה את השיר
* זכייתה של הלהקה הסלובנית בקדם המקומי, הצית תגובות הומופוביות לרבות הפגנות ונאומים בפרלמנט הסלובני הקוראים לא לתמוך בשיר. המחאה הגיעה עד לפרלמנט האירופאי, שם נטען כי אין לתת לסלובניה מקום באיחוד האירופאי עקב יחסה להומוסקסואליות
* ב-2007 נערכה תחרות פארודית של דראג קווינס בנורבגיה. אחת המשתתפות בשם Berit Bislett הופיעה עם גרסה נורבגית של השיר הישראלי, "Light a candle". תחזיקו חזק, שם השיר בגרסתו הנורבגית הוא "(Ja til livet (selv om du er lesbisk", שתרגומו הוא "כן לחיים (אפילו אם את לסבית)"…
* שוודים שצפו בשידור ב-TV1 סיפרו, שהמגישים באולפן – המנחה קלס אוקסון והזמר כריסטר ביורקמן – סיפרו לפני הופעתה של שרית חדד שישראל כלל לא הייתה אמורה להשתתף בתחרות "בגלל מה שהיא עושה לפלשתינאים". אחרי שידור השיר אמר אחד המגישים שהשיר אינו ראוי לנקודות, "אבל ממילא לא הייתי מצביע בשבילו בגלל שזה ישראל". צופים מבלגיה התלוננו גם הם על כי בשידור הומלץ לצופים שלא להצביע לישראל, בגלל העימות עם הפלשתינאים
* לטביה מקבלת 5 פעמים 12 נקודות. מלטה וספרד מקבלות 3 פעמים 12 נקודות. קפריסין, אסטוניה ורומניה מקבלות פעמיים 12 נקודות. אוסטריה, קרואטיה, צרפת, מקדוניה, יוון, שבדיה ובריטניה מקבלת פעם אחת 12 נקודות כל אחת
* לטביה ומלטה מקבלות נקודות מהכי הרבה מדינות – 22 מדינות בסך הכל. אחריהן בריטניה ואסטוניה המקבלות נקודות מ-18 מדינות
* לטביה לא רק זוכה בפעם הראשונה, אלא גם קובעת שיא של זכייה בזמן הקצר ביותר מאז הופעת הבכורה שלהם (ב-2000). שיר זה יישבר עם זכייתה של אוקראינה ב-2004
* מלטה מגיעה למיקום הגבוה ביותר בהיסטוריה שלה בתחרות – המקום השני. שיר זה הושווה ב-2005, אך מאחר וב-2005 קיבלה מלטה 42% מהקולות בעוד שב-2002 קיבלה 59% מהקולות, זה נחשב להישג הגבוה בתולדותיה עד ליום זה
* רומניה נכנסת לראשונה לטופ 10. המקום התשיעי יהיה השיר הרומני עד 2005, אז תגיע למקום השלישי
* מקדוניה משחזרת את הישגה הנמוך ביותר מ-1998, המקום ה-19, אך ב-1998 קיבלה רק 5.5% וכעת קיבלה 9% מהקולות
* דנמרק מגיעה להישג הנמוך ביותר בתולדותיה והיא לראשונה מוצבת במקום האחרון. שיא שלילי זה נשמר לה עד היום
* בפינלנד תלו תקוות גבוהות בלורה ורבים היו בטוחים שהיא תזכה. לאחר שהגיעה למקום העשרים היא התראיינה לטלוויזיה המקומית ובכתה במהלך הראיון בעודה אומרת: "כולם חשבו שהייתי צריכה לזכות….אני לא מבינה מה יכול היה להיעשות טוב יותר…האם פינלנד יכולה אי פעם לזכות בתחרות, לאחר שהשנה הכל הלך בדיוק כפי שהיה צריך להיות?" מיותר לציין שכעבור 4 שנים פינלנד זכתה בתחרות
* השיר הלטבי זכה לכבוד המפוקפק להיות הזוכה היחיד שלא יצא כסינגל מחוץ למדינתו. יתרה מכך, השיר אפילו לא הגיע לטופ 30 בלטביה עצמה
* לאחר התחרות, העיתון הנורבגי Dagbladet דיווח כי 6 מדינות מואשמות לכאורה בהחלפת ניקוד. לדברי העיתון תכתובת פנימית ב-EBU העלתה את האפשרות שתיאום ההצבעות בין המדינות היא "סבירה בהחלט". ההאשמה מופנית לצוותי השיפוט של קפריסין, יוון, רוסיה, מקדוניה, מלטה ורומניה. אחד ממקורות הידיעה הוא נשיא OGAE נורבגיה ששמע מראש המשלחת הצרפתית על כך שבזמן פגישת ה-EBU הציעו חברים במשלחת הקפריסאית להחליף נקודות עם מדינות אחרות