2006 – מפלצות בע"מ

הקדמה:
אתונה, יוון
. בעוד רבים מנסים לכוון לאתנו-פופ ו/או להופעות עם רקדני ליווי, שהוכיחו בשלושת השנים האחרונות שהם רכיבים הכרחיים לניצחון בתחרות, מגיעה פינלנד עם שיר מטאל וטורפת את הקלפים. הופעה שמבוססת על בולטות ויזואלית ושיר שהוא שונה לגמרי ממה שהורגלנו לשמוע בתחרות. במובן זה, השנה הזו והשנה הבאה משנות רבות מתפיסות האירוויזיון שהיו לנו על התחרות. אם השנה הפופ מפנה מקום בצמרת לטובת הרוק, בשנה הבאה הקצב הגבוה מובס על ידי הבלדה. למען האמת פינלנד שולחת פופ-מטאל, מן סוג כזה של מטאל שגם סבתא שלכם וגם אחיכם הקטן יכול לאהוב. באירוויזיון גימיקים לפעמים עובדים, אבל הם צריכים לעבוד עם משהו, עם מלודיה, עם הפקה ועם שיר שלם. זה מה שעשתה פינלנד. מפלצות זה הגימיק, אבל גם פופ בניגון מטאליסטי הוא סוג של גימיק, הוא סוג של ללכת עם ולהרגיש בלי. וזהו. בזה זה נגמר, שום שיר מטאל לא זכה בתחרות מאז והניצחון הפיני לא סימן לא תחילתה של אופנה ואפילו לא עידן חדש בפתח למדינה. פינלנד עצמה דשדשה לפני ותמשיך לדשדש שנה לאחר מכן. הייתה זו הבלחה רגעית של שיר שהיה במקום הנכון ובזמן הנכון, אך לא היו ממנו הפקות לקחים לעתיד, ממש כמו במקרה של ישראל ושירי מימון.
רוסיה מגיעה שנייה ומקעקעת את מיקומה כאימפריית אירוויזיון. משנה זו היא תחווה רצף הצלחות יפה שלא נקטע עד היום וכולל גם ניצחון אחד. הרוסים ממוקדי מטרה, בניגוד לפינים, וגם כשהשיר שלהם לא תחרותי מספיק הוא תמיד נהנה מתמיכה נרחבת ממיעוטים רוסיים ברחבי היבשת. בוסניה והרצגובינה במקום השלישי בבלדה שהם שכרו מז'יילקו יוקסימוביץ, גם הם מתחילים רצף של העפלות לגמר ולרוב מיקומים יפים, החל מיני תור זהב של המדינה שיסתיים ב-2011, אבל הם לא יצליחו להתעלות על ההישג של השנה. רומניה במקום הרביעי מתגלה אף היא כמדינה שלא ניתן לעצור בדרך לגמר, למרות ששם היא לפעמים מתרסקת לה. שבדיה ויוון שולפות את התותחים הכבדים, דיוות ענק מהאייטיז. שבדיה חוזרת לשלאגר, אחד המלחיצים שבהם, ונכנסת לטופ 5. ארמניה בבכורה מוצלחת עם פופ-אתנו ומיקום טופ 10 שיהפוך לה לבית, אוקראינה מגדירה לראשונה את האוקראיניזציה. אירלנד חוזרת בבלדה טיפוסית, על מנת להיווכח שככה אירופה זוכרת ואוהבת אותה.
אנחנו עדיין עם אותן שתי בעיות שמלוות את התחרות בשנים האחרונות: הבעיה הראשונה והיותר קטנה היא שיטת חצי הרלגציה, לפיה הטופ 10 של השנה שעברה מעפילות אוטומטית לגמר ויותר מידי מדינות נאבקות על 10 כרטיסים לגמר. זה יוצר שחצי הגמר נראה חזק יותר מהגמר עצמו שמלא בשירים חלשים, שלא לדבר על 4 הגדולות שאי אפשר להיפטר מהן כל כך בקלות. לראייה, הטופ 10 ברובו מורכב משירים שהעפילו מחצי הגמר למעט רומניה ויוון. נשאלת גם השאלה האם הופעה בחצי הגמר נותנת יתרון לאותן מדינות שזוכות להופיע עם שירן פעמיים.
הבעיה השנייה והיותר גדולה נוגעת לגושי הצבעות ולהצבעות מהגרים. לא אכביר בפרטים, רק אתן דוגמה שבולטת במיוחד; מקדוניה עולה מחצי הגמר בזכות הצבעה בלקנית גורפת: היחידות שמצביעות לה הן אלבניה, סרביה ומונטנגרו, בוסניה והרצגובינה, סלובניה, קרואטיה, טורקיה, שווייץ (מהגרים), בולגריה ורומניה. ארמניה היא המדינה היחידה שאינה מהבלקן שמצביעה לה, וכך נדחפת לה מקדוניה לגמר על חשבון מדינות אחרות. גם בגמר מקדוניה וקרואטיה נהנות מניקוד של מספר מועט של מדינות, רובן שכנות שנותנות ניקודים גבוהים וכל הן עוקפות מדינות אחרות שדווקא מקבלות ניקוד ממספר רב יותר של מדינות.

חצי הגמר:
על רקע אימג' של דיסקית פייסטוס, עולה ונוצר סמליל האירוויזיון כאשר המוטיב המרכזי השנה הוא המים, כנראה בהשראת החופים היווניים או משהו. סמליל המשנה הוא 5 קווים אופקיים בצבעים שונים, שבמרכז התמונה גדלים ויוצרים מספר אלמנטים. הקו האדום אמור לסמל את החול, הכחול את הים, הצהוב את השמש ואת השאר לא קלטתי. המוטיב השנתי הוא "Feel the rhythm".
מיד נכנסים לאולם וכמה זמרים חובבניים מבצעים קלאסיקות אירוויזיוניות כאשר הם לבושים כמו דמויות מרכזיות במיתולוגיה היוונית: קופידון, זאוס, המוזות, קליאופטרה ועוד. ויזואלית זה מושקע ונחמד, אבל עדיף לפעמים להחליש את הסאונד כי הביצועים מביכים. ואז כאילו זה לא היה מספיק, סאקיס וזו שמנחה איתו עולים לבמה ושרים את בריטניה 1997 כשלהקת ילדים מאחוריהם יוצרים צורת לב. הבמה נראית כמו במת פופ איידול או אקס פקטור ובכך חולשתה, היא מחקה את מה שמקובל היום ולא מבליטה את הייחוד של האירוויזיון. היא עגולה ופשוטה כאשר סובבים אותה קירות דמויי מדרגות שאמורים ליצור מראה של אמפיתיאטרון מודרני. בתום כל גלויה דגל המדינה קופץ מתוך המים לקול פכפוך המים, מתיישב בפינה השמאלית התחתונה על הבאנר הכחול ואז נעלם. אחרי 16 שירים, המנחים מופיעים בגרין רום לעוד רגע לא מקצועי שבו הם לא בטוחים אם להציג את השיר הבא או את שיטת ההצבעה. לאחר שכל השירים בוצעו, המנחים במאמץ לסחוט את הלימון של האולימפיאדה מזמנים שני אלופים אולימפיים להפוך שעון חול שמורכב משני לבבות ואמור לספור את 10 הדקות שניתנות לקהל להצביע. Recap כרגיל של השירים המשתתפים שנדע למי להצביע ואז סאקיס מופיע עם שירו החדש "I’m in love with you". איזה שם מקורי לשיר. לפני השיר כמובן שיש דיאלוג מביך בין המנחים, שבו כביכול היא משכנעת אותו לשיר ואז הוא אומר "I’m shaking again". כל השיר בפלייבק, אז כל הדרמה מיותרת חמודה מתוקה. אחרי עוד פילר מיותר, קליפים של 14 השירים שהעפילו אוטומטית לגמר לפי סדר הופעתם בגמר. רובם הוגרלו לשיר מוקדם. שרשרת של ילדים מעבירה את המעטפה ובה 10 מעטפות בהן המדינות שהעפילו לגמר לפי הטלווטינג. המנחה מנסה בכל כוחה להפעיל את הקהל וליצור עניין…עשר המדינות המעפילות יופיעו לפי הסדר שבו המנחים מגרילים אותם על הבמה בהתאמה למקום הפנוי הבא בגמר. המעפילות הן רוסיה, מקדוניה, בוסניה והרצגובינה, ליטא, פינלנד, אוקראינה, אירלנד, שבדיה, טורקיה וארמניה. הקראת המעפילות נעשית בצורה כל כך איטית, לא יעילה ולא מקצועית, שכל המתח נעלם תוך כדי.

הגמר:
זמרת שרה איזושהו שיר לא ברור, בלדת פופ-אופרה שכנראה נקרא "The sound of life". זה שיר גרוע והוא מלווה ברקדנים, אמני במה ותפאורה המציגה את יוון כערש התרבות והציוויליזציה, כמו גם טובעת במיתולוגיה יוונית. זה נורא, היוונים כנראה חושבים שהם עדיין באולימפיאדה….המנחים סוף סוף עולים לבמה. עולים? התכוונתי מרחפים בחבלים ומונחים על הבמה משל היו שני אלים. הוא לובש חליפה לבנה עדיין מאד מרוצה מעצמו, והיא עשתה פרמננט לכבוד הגמר. מאחוריהם הרקדנים עדיין ממשיכים לעשות תנועות של גלים מאחורה. הלנה פפריצו עולה אחריהם להופיע עם השיר הזוכה של השנה שעברה בפלייבק מלא. המנחים חוזרים להציג את התחרות באופן ראוי, 24 מדינות משתתפות והן מופיעות על גבי לוח הניקוד הגנרי של השנה. אחרי 12 שירים המנחים המיותרים חוזרים להסבר על ההצבעה. לא הבנתי למה היינו צריכים את זה. הם חוזרים שוב אחרי שכל השירים בוצעו ומסבירים שוב על אופן ההצבעה מהבית. ננה מושקורי מוזמנת לבמה להפוך את שעון החול שיסמן את פתיחת הקווים ברחבי אירופה. היא קצת אוכלת את הראש ביוונית, בצרפתית ובאנגלית. סאקיס עוזר לה להפוך את שעון החול, שמתהפך בחזרה למרבה המבוכה. הדביל משאיר את ננה להחזיק את השעון בזמן שהוא עושה עיניים למצלמות. Recap של השירים מקדם את המופע האמנותי. לאחר מכן, המנחים פונים כרגיל לסבנטה לאשר כי ההצבעה נערכה כרגיל ואז מסבירים שהשנה נקודות 1-7 יופיעו אוטומטית על המסך, בעוד ה-8, ה-10 וה-12 נקודות בלבד יוכרזו על ידי הדוברים.

שלב ההצבעה:
לוח הניקוד מאכזב. הרקע הוא מים, כלומר לוח הניקוד הוא מתחת למים, כאשר הנקודות ניתנות בתוך בועות קטנות. שמות המדינות בלבן על רקע כחול ודגלי המדינות בתוך הלבבות הקטנים והמכוערים האהל שכבר נמאס מהם. לאחר ההצבעה הסלובנית, בוסניה והרצגובינה מובילה את הטבלה. הקהל צועק בוז בכל פעם שיוון מקבלת ניקוד נמוך או לא מקבלת בכלל. לאחר ההצבעה האנדורית, פינלנד עולה למקום הראשון ושם היא נשארת עד סוף הערב! אחרי ההצבעה הלטבית, רוסיה עולה למקום השלישי אחרי שבדיה. לאחר ההצבעה השבדית, רוסיה עולה למקום השני, ואחרי ההצבעה הפינית בפער מצטמצם ל-2 נקודות. ההצבעה הבלגית מעלה את הפער ל-7 נקודות בעוד ארמניה עולה מאחד המקומות האחרונים למקום ה-12. במהלך ההצבעה הקרואטית מריה נלחצת שחלילה טעתה בשם של המדינה המקדונית, אחרי שבטח הלחיצו אותה בהפקה לגבי המדינה הזו והסכסוך עם יוון. בוסניה והרצגובינה עולה למקום השלישי ולאחר ההצבעה של סרביה ומונטנגרו, בוסניה עולה למקום השני. מריה מנסה להקריא את הטופ 3 ולהציג אותן לקהל, אבל אנחנו אף פעם לא רואים את המסך שהיא רואה. הפער בין פינלנד לבין בוסניה עומד כעת על 10 נקודות. לאחר ההצבעה האירית, רוסיה עולה למקום השני, כאשר 21 נקודות מפרידות בינה לבין פינלנד. בעת ההצבעה הליטאית הקהל קורא בוז ממש כמו במהלך השיר, היוונים לא סלחניים במיוחד ולא אהבו את שיר הבדיחה הליטאי. הצבעת ליטא מעלה את שבדיה בחזרה למקום השלישי. הדובר הקפריסאי מזכיר שהוא מדבר מהבירה הלא מאוחדת האחרונה באירופה, אמירה פוליטית טעונה ללא ספק. מריה פורשת לגרין רום ומשאירה את סאקיס להתמודד לבדו עם הטרדה מינית מצד הדובר ההולנדי. הוא מקריא את כל הנקודות וממשיך להתגרות בסאקיס, שמחזיר לו ברוב טיפשותו, אמירות שטובלות בהומופוביה ומוכיחות את חוסר המקצועיות של סאקיס, שנשאר עצבני לאחר מכן. מריה מגיעה לגרין רום ומודיעה לסאקיס שהאוזנייה שלה התפרקה ושלא ינסה ליצור עמה קשר. מאד מקצועי. לאחר מכן היא מחליפה שתי מילים וחצי עם בריאן האירי, אנה היווניה-קפריסאית וטינה האוקראינית. אחרי ההצבעה הרוסית, בוסניה והרצגובינה עולה למקום השני. ההצבעה הפולנית מחזירה את רוסיה למקום השני ושם תישאר עד סוף הערב. בוסניה יורדת למקום השלישי ושם תישאר לסוף הערב. המנחים מציגים את ה-DVD וה-CD של השנה. ההצבעה הבריטית מעלה את ליטא למקום הרביעי, מיקום שיא אי פעם לשיר מליטא, כאשר הפער בצמרת כעת עולה על 50 נקודות. כל ניקוד שמוריד במעט את יוון בטבלה זוכה לקריאות בוז נרעשות מהקהל. ההצבעה הצרפתית מעניקה לישראל 4 נקודות של חסד ומרימה אותה מהמקום האחרון למקום ה-22. שבדיה עולה בחזרה למקום הרביעי. אחרי ההצבעה הספרדית, רומניה עולה למקום החמישי בשוויון עם ליטא. ההצבעה המולדובנית כבר מעלה את רומניה למקום הרביעי. ההצבעה האיסלנדית כבר מעלה את שבדיה בחזרה למקום הרביעי, כאשר הפער בין פינלנד לרוסיה עומד על 54 נקודות. ההצבעה המונוגסקית מעניקה נקודות לצרפת ומורידה את ישראל למקום ה-23, שם תסיים את הערב. הצבעה זו מתעלמת לחלוטין מפינלנד ומרוסיה. ההצבעה האלבנית מתעלמת מפינלנד ונותנת את הנקודה הראשונה והאחרונה של מלטה הערב. ההצבעה היוונית מעניקה את 12 הנקודות היווניות לפינלנד ובזאת חותמת את הניצחון של Lordi. פינלנד עושה היסטוריה וזוכה, רוסיה שנייה, בוסניה והרצגובינה שלישית, רומניה ושבדיה חותמים את הטופ 5.

הענקת הפרס ו-reprise:
לורדי פוסעים מהגרין רום לבמה, בעוד הצוות הבוסני מתחבקים זה עם זה ומנסים להתנחם זה בזרועות זה על ההפסד. לא הבנתי את הקטע של לצלם את המפסידים של הערב, המצלמה פשוט עוברת על פני כל מיני מתמודדים מאוכזבים וזה כזה אנטי קליימקס. לורדי עולים לבמה עם כוסעים עם דגל פינלנד עליהם, הלנה פפריצו מעניקה להם את ה-trophy והם מקבלים פרחים כמיטב המסורת. זיקוקי דינור מחוץ לאולם בעוד כולנו מחכים ל-trophy נוסף שאיזה יווני חייב להעניק לזוכים. הופעת הזכייה של פינלנד על רקע כותרות הסיום

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
1. spain ספרד – לס קטשופ, הידועות בזכות ובכן…שיר הקטשופ מנסות לשחזר את הצלחתן מלפני מספר שנים, אבל מישהו היה אמור להגיד להם שאדום זה צבע שלא לובשים בתחרות. שני רקדנים מודרניים מלווים אותן, כאשר הן עוברות מלשבת על כסאות משרדיים למיקרופונים ובחזרה. פופ באווירת ים תיכון קלילה, צלילי אמביינט וההעמדה בימתית מהמוזרות שראיתי בתחרות. זה אינדי-פופ מבלי להתכוון…

2. albania אלבניה – כתוב על זה להיט פופ בלקני-ים תיכוני. אחד הפספוסים של השנה. אני רואה את מופיע באיזה טברנה שכוחת אל בטיראנה. זה מרים, זה פורח. לואיז זמר טוב, חמוד נורא, מת עליו כשהוא רוקד. הזמרים המסורתיים שאיתו מוסיפים לאפיל האתני של השיר. המלווים נראים מתחנה מרכזית. זה כל כך אותנטי ופרובינציאלי מחד ושיר אתנו-פופ אלבני מקורי מאידך, שלא נקבל כמותו עד ליום זה

3. turkey טורקיה – אחד השירים היותר כיפיים השנה. טורקיה מגששת שוב ועוזבת את האתנו-פופ לרגע קט עבור הדיסקו-פופ הזה, שמחזיר אותך לשנות השבעים, עם ברייק פופ-אתני קצר. סיבל נראית מוגזמת, סביבה רקדנים שעושים עבודה מעולה וניכר שאינם טורקיים. היא מופיעה מעולה, מלאת ביטחון, ההופעה חזקה, היא נשמעת טוב בניגוד להרבה אחרים והשיר פשוט עשה חשק לרקוד ולצעוק "סופרסטאאאארר"

4. ba בוסניה והרצגובינה – ז'יילקו יוקסימוביץ' מלחין ללהקה את השירי, והתוצאה היא הצלחה כמצופה. השיר לא מרשים בחלקו הראשון בסטודיו, אך בלייב ההופעה מופקת מהשנייה הראשונה ומדובר באחת ההופעות המרהיבות של הערב, אם לא היפה והאסתטית מכולן. בלדה בלקנית דרמטית שמתפתחת לכל אורכה. השלב שבו להקת הליווי מצטרפת להארי אפקטיבית בצורה בלתי רגילה והשיר עצמו מקסים

5. monaco מונקו – השיר האחרון של מונקו בגלגולה השני וכנראה הטוב ביותר מכל השלושה. פופ קאריבי מטופש וזול, שבו מלוות בלבוש הוואיי ורקדנים משומנים נטולי חולצה עוגבים על גופה של סברין הזולה והגרועה. היא לא ברמת שרה, היא חצי מדברת, חצי מתנשפת, אבל זה כל כך זול שאני אוהב. בנוסף, יש פה ייצוג לא רע של תת תרבות של צרפת שמעבר ליבשת, וזה נחמד (כן, אני יודע שזה לא צרפת)

6. bulgaria בולגריה – אינטרו אפקטיבי, אבל שירה חלשה של מריאנה שמצליחה להרים רק בגבוהים. זה נשמע הרבה יותר טוב בסטודיו. הארט הכללי הוא של מוזות יווניות שנעות בחושניות על הבמה, כאשר הדובדבן על הקצפת הוא המלווה אזיס, שגונב את ההצגה בדמותו האנדרוגינית. זה באמת שיר חמוד, אבל הוא סובל מהופעה ווקלית חלשה ומגנרוית וויזואלית

7. iceland איסלנד – קריאות בוז בפתיחת וסיום השיר. סילבייה נייט, דמות אקצנטרית ושונה, מהווה סוג של אלטר אגו לכל הקרולות ושאר הדיוות בשקל. בניגוד להרבה שירי בדיחה אחרים, זה אשכרה נשמע טוב, בנוי ומופק כמו פופ רגיל. ההופעה עמוסה ומלאה בדברים למביני עניין בלבד. בניגוד למסר המיינסטרימי של הליטאים, סילביה לא מצליחה ליצור לעצמה אהדה מעבר למעריצי אירוויזיון להוטים

8. croatia קרואטיה – אלילת פופ קרואטית נבחרת לייצג את המדינה, במה שהיה אמור להביא למדינה מקום מכובד, אם לא יותר מזה. פופ-אתנו בלקני מעשה ידיו של בוריס נובקוביץ' שייצג את המדינה בשנה שעברה. זה שמח, כיפי, סקסי, מעביר את האווירה הבלקנית האהובה כל כך, אבל יש בו משהו נורא מודע לעצמו, מתאמץ וכאילו תפור לפני נוסחה. סברינה היפהפייה נראתה רע עם איפור כבד ושיער פחוס

9. romania רומניה – המדינה לא מחליפה נוסחה כמעט מנצחת ושולחת עוד להיט דאנס. ההופעה הבימתית יחסית פשוטה ונטולת אפקטים. 4 רקדנים אורבניים-מודרניים שבאיזהו שלב מסיחים את הדעת בזכות כוריאוגרפיה טיפה מוגזמת. מיהאי נראה נורא עם אייליינר בולט וקו שיער לא ברור, לבוש בחליפה פשוטה ונעלי ספורט. פופ-דאנס עדכני, הגיע בדיוק בזמן

10. finland פינלנד – זו בעיקר מוזיקה נורא קליטה, שבמקרה מנוגנת בסגנון מטאליסטי. התלבושות של המפלצות נתנו את הטאץ' הסופי, שכן לא בטוח בכלל שהם היו זוכים בלי זה. אז, כן, זה הרבה גימיקים והתלהבות כללית שמדובר בשיר מטאל הראשון והאחרון שזכה בתחרות, אך רוקרים אחרים שהיו טובים בהרבה ממשיכים להתבוסס במקומות נמוכים. זו הכנסה של מטאל בדלת האחורית של השלאגר

11. russia רוסיה – דימה בילאן הבלתי נסבל בפופ בהפקה מהוקצעת ומהודקת. חייב לציין שהחומרים שלו לא רעים בכלל והוא שם בכיס הקטן זמרים כמו סרגיי מהבחינה הזו, אבל ויזואלית הוא בלתי נסבל עם המבט המטורף בעיניים, תסרוקת האלי אוחנה והגופייה הקטנה מידי. ההופעה עמוסה על הבמה, כמו שהרוסים אוהבים, בלי טיפת עידון. והשיר? להיט. יש המון פופ השנה, אבל המון שירים גנריים בעוד זה נשמע ווינר
12. ireland אירלנד – לאחר התבזות של כמה שנים, אירלנד חוזרת למה שהיא טובה בו, בלדת פופ adult contemporary. אחרי שכבר הופיע במופע האומנותי של 1995, ביראן קנדי חוזר עם בלדה קלאסית, פשוטה, מושרת כהלכה, ואחרי שבע שירים היסטריים ואגרסיביים זה עובד. זה לא נשמע מושלם בכל רגע, אבל המלודיה מוכרת, בטוחה מאד ואפקטיבית ללא צל של ספק
13. armenia ארמניה – בכורה לאחת המדינות היותר מפונקות בתחרות. זמר מצוין עם רפרטואר נפלא בשיר פופ-אתנו יחסית מודרני, אבל שהזדקן בחוסר חן בעשור שחלף מאד. הוא נראה סובל וגם שר במאמץ ניכר. הוא והמלוות לבושים בווסטים, גי'נסים ורצועות שבשלב מסוים נקשרות סביבו במה שמזכיר במעט את ההופעה של טורקיה ב-2004. אם צריך לתת הופעה ושיר שאופייניים לעשור, אז זה
14. lithuania ליטא – באיזשהו מקום חתרני חיבבתי את זה בזמנו, היום זה נראה קצת סחי וסתם, חלטוריסטי ולא מעניין מוזיקלית, אבל אפשר להבין מדוע קהל רחב שמואס בשטיקים הקבועים באותה עת מתחבר לזה. במרחק הזמן זה מאבד מהקסם שלו ומתגלה שגם לשיר ולהופעה עצמה יש את השטיקים שלה, שחוזרים בשירי בדיחה כאלה או אחרים. שיר שמנסה לעבוד בשיטת שטיפת המוח, הצביעו לנו וכאלה
15. latvia לטביה – זה בטח היה רעיון על הנייר. השיר חמוד וגם הרעיון של להקת אקפלה עם ביטים אנושיים. הבעיה היא שזה נורא ני-יורק בשנות ה-90 המוקדמות ולא אירופה במאה ה-21. הופעה מוזרה שבו השישייה לבושה בחליפות לבנות ומרקדת עם רובוט חסר תכלית. זה לא חורג מגבולות הסביר ומריח ממאמץ יתר מגימיקיאדה
16. france צרפת – ללחן של השיר הזה אחראי אמן קנדי מוערך ומצליח, אך בעיבוד החלש והרפה שהשיר זכה לו והופעה בידי זמרת חסרת אישיות וכריזמה במיל. ההופעה מינימליסטית, וירג'יון לובשת שמלה לבנה פשוטה שקצת מחכה שמלות טוגה יווניות. מלווה אותה נגן צ'לו בודד ועצוב. השיר לא מתפתח לשום מקום, לא מעניין, למלמ"י וכצפוי מתרסק. שיר מעליות
17. portugal פורטוגל – הופעה לא רעה ללהקת הבנות עם שיר בעל בתים חביבים והפזמון הטיפשי והמאד לא מורכב מבחינה מוזקלית. גם העיבוד של השיר נשמע חובבני, ומזכיר יותר מכל את אירוויזיון 2002. פורטוגל כמו פורטוגל, לא יודעת לקרוא את רוח הזמן ומה לשלוח. זה חביב לפרקים, אבל אי אפשר להשתחרר מהבגדים האיומים והנוראיים של הבנות ומהרפטטיביות של העיבוד
18. fyr_macedonia מקדוניה – לא מבין את ההצלחה היחסית של השיר הזה. המקדונים מחליטים לזנוח את הפופ האתני השלט ולעבור למשהו שנשמע כמו B-side של זמרת היפ הופ אמריקאית עם קישוטים אתניים ממש בקצוות. את לא ביונסה, ולא שאקירה אז אל תנסי בבקשה. זה מאכזב בעיקר, זה קליט, אבל זה נורא חלש יחסית לז'אנר, זה לא מקורי ובעיקר לא סקסי. ההפקה מעפילה על השיר עצמו
19. netherlands הולנד – שלישיית בנות זורמות בשיר היפי מודרני. זה בעיקר מזכיר לי מסיבת טבע או פסטיבל שנטיפי. שילכו לחבק עץ או משהו. יש פה ניסיון להחצין את המיניות שלהן כדי לקבל קצת ניקוד וזה לא מתאים בשיר היפי. השיר עצמו בינוני, ההופעה הווקלית חלשה ביותר ואחת או יותר מתנשפות בכבדות תוך כדי ולא מצליחות לשיר כמו שצריך. השיר לא הולך לשום מקום והכל נראה כמו חלטורה
20. moldova מולדובה – אני תמיד מופתע מלראות אקטים של היפ-הופ ממזרח אירופה, לא יודע למה, אבל זה תמיד נראה כל כך מלאכותי. פופ-היפ-הופ באווירה לטינית. עם גלשן ענק ברקע שתפקידו הוא להסתיר את נטליה בזמן שהיא מחליפה בגדים. הפזמון נורא פשוט מבחינה מלודית, אבל תמיד זה נראה שאנחנו מקבלים את הראפרים הכי גרועים בעולם לאירוויזיון
21. united_kingdom בריטניה – צלילי סירנות משטרה וסקרצ'ינג ברקע כשזמרות הליווי, הלבושות כמו תלמידות בית ספר, שרות במבטא בריטי כבד. שיר ראפ חלש מבחור לבן למדי שמנסה בכל כוחו להיות שחור או לפחות לאמץ את התרבות השחורה. אני עדיין לא מבין על מה הוא שר או כנגד מה הוא מוחה? כנגד הילדים? ההורים? המורים? כנגד זה שקוגניטיבית הוא נשאר בן 14, אבל נראה כמו חוליגן אנגלי טיפוסי?
22. ukraine אוקראינה – אחד השירים היותר מוזגמים, עמוסים ומרגיזים, עם זמרת שנראית שיצאה מפס ייצור לזמרים ממפעל במזרח אירופה. ההופעה מגוכחת ומוגזמת וטינה מתנחמדת נורא ונראית מאד לא טבעית. מישהו אמר פעם שזה מייצג בעיניו את האירוויזיון: זמרת מזרח אירופאית עם שיער מחומצן, איפור כבד, שמלה קצרצרה ומבטא כבד ששרה שיר חסר משמעות עם קישוטים אתניים
23. greece יוון – המדינה מחליטה לשלוף את התותחית הכי גדולה עבור האירוח. טבלאות ההימורים חזו לזה ניצחון או לפחות קרוב לזה. האמת שלא ברור לי למה. מהרגע הראשון זה נשמע לי כמו בלדת-פופ בינונית, ניסיון לסרס את המוזיקה המצוינת של אנה ויסי באמצעות לקיחת בלדות אייטיזיות שלה וניקוי כל גורם יווני מתוכו. היא לבושה כמו מוסקיטר וה-Wind machine עובד שעות נוספות. מהומה רבה על לא מאומה
24. belarus בלרוס – המדינה שוברת שיאי גיחוך עם זמרת בעלת מבטא בלתי אפשרי שאין סיכוי שמבינה על מה היא שרה ומספר טעויות באנגלית בסיסית. פופ-היפ הופ שמנסה להיות מודרני ובו זמנית טוען שהוא מושפע ממ.ג'קסון. ההפקה כבדה ואגרסיבית. השיר דבילי. הכל נורא מסורבל ומגושם. הכוריאוגרפיה עצבנית, פולינה עסוקה בלרוץ כל הזמן ואולי אם הייתה עובדת על המבטא, היינו מסיימים עם הופעה סבירה
25. belgium1 בלגיה – שוב פלנדריה עושה קדם מטורף אל-לה-מלודי, ושוב נופלת עם פופ מיושן ומטומטם. כמו שיר שקיילי מינוג לא הסכימה בשנות השמונים, קייט ריאן עולה על הבמה, כאשר היא נראית מבוגרת בעשור וחצי ממה שהיא. הופעה נפלאה עם זאת שלה ושל הרקדנים, למרות נפילות ווקליות בתחילת הפזמון וחצי שני של השיר שנשמע כמו קריוקי. העיבוד נשמע מוזר ונעלם בהופעה וקשה להבחין במלודיה
26. andorra אנדורה – אלוהים, כמה זיופים עוד נצטרך לסבול במהלך הערב הזה. ג'ני לבושה בכותונת לילה שחורה מתנועעת עם גופה הלא קטן בביטחון מעורר קנאה. אליה מתלוות ארבע רקדניות בביריות וחותלות, במה שמזכיר יותר מכל מועדון חשפנות. זמרת ליווי אחת מופקדת על השירה והיא מזייפת עם ג'ני. בלדת פופ קברטית שמבוצעת בחובבנות. אולי עם מבצע אחר זה היה יכול להישמע סביר
27. estonia אסטוניה – בניסיון לשחזר הצלחות עבר, מדינות כושלות נוטות לברוח לנוסחות מיושנות ובטוחות, וכך האסטונים הולכים על שיר של כותבי אסטוניה 2000 ו-2002 בביצוע זמרת שבדית. אבל אין סיבה שמה שעבד פעם יעבוד היום, והאמת שהשיר הזה הרבה פחות חזק ותחרותי. המילים לא עושות שכל, המוזיקה לא מעניינת וההופעה הווקלית נורא מתאמצת ולא זורמת וסנדרה מפשלת וצורחת בלייב
28. germany גרמניה – המדינה לא מצליחה להבין מה לשלוח כדי להצליח בתחרות. הפעם הם שולחים להקה עם סולנית אוסטרלית בשיר קאנטרי מיושן וריאקציונרי. זה כל כך מוזר בקטע רע. נדמה לכם ששמעתם את השיר אלפי פעמים? אתם כנראה לא טועים. מדובר בחיקוי גרוע וחיוור של המון שירים אחרים. את הבמה מאתרים קקטוסים, הלהקה לבושה כבוקרים בעוד הסולנית בשמלה וורודה כאילו מפעם
29. slovenia סלובניה – נורא. שמענו כבר שני שירים כאלה בקדם הסלובני של השנים האחרונות שנשמעו בדיוק אותה דבר. פופ ABBA פינת נושה דרנדה, רק בהרבה יותר זול. אנדז'יי בז'קט לבן וג'ינס מלווה על ידי חמש מלוות/דוגמניות הלבושות בלבוש חושפני ושוב במראה המוזה החושנית שבגדיה הדקים מתנופפים ברוח. הופעה ווקלית חלשה של שיר שמתאמץ להיות שלאגר בכל כוחו
30. norway נורבגיה – המדינה מנסה לשחזר ימיה כקדם ולחזור לימים הזוהרים של שנות ה-90. לשם כך גויסה המוזיקה הקלטית לבלדת פופ-ניו-אייג'. אני מצטער אבל לי זה מריח מקיטש סקנדינבי טיפוסי. השיר לא מעניין וקריסטין לא מצליחה למלא את הבמה. אני מבין שזה היה אמור ליצור איזשהו קסם, אבל זה שמרני ולבן בטירוף במסווה של עלאק איכות. הלאה
31. sweden שבדיה – שיר שנשמע והופעה שנראית כמו פרודיה על שלאגרים בפרט ועל אירוויזיונים בכלל. קרולה בהופעתה השלישית והאחרונה עד כה, לבושה בזהב עם שובלי בד סגולים ומכונת רוח להוסיף לדרמה, כמו גם המלווים המנופפים בדגלים. שיר לעוס וממוחזר, הופעה בעלת אסתטיקה פשיסטית ומילים שנשמעות כמו פופ-נוצרי ריאקציונרי ומוגזם, קיטשי ומופק יתר על המידה. הקאתי קצת בפה
32. poland פולין – לא שוב בבקשה. לא סבלתי אותם ב-2003 ובוודאי שאני לא מחבב אותם כעת. כשהם שרים זה נשמע כמו "I follow my hard" שזה נורא משעשע. ההופעה מגוכחת ועמוסה באמצעים ויזואלים, זה קיטש, הראפ לבן ומביך, מיכל פתטי. השיר עצמו בעל מבנה ומלודיה נורא פשוטה, כמעט ילדותי. המילים שמאלציות, חרא בלבן
33. israel ישראל – אחרי ההצלחה של שירי, קדם 2006 אמור היה להוציא את הלהיט הבא. זה לא קרה. במקום זה קיבלנו את אדי בטלר החתיך בבלדת פופ-שמאלץ אייטיזית עם אלמנטים רפים של גוספל. הוא זמר לא רע וזה מצוין ששלחנו ייצוג של קהילת העבריים, אבל השיר רע. הפסנתרנית הקטנה שצורחת היא אלילה, מבחינתי לשלוח אותה לבד כל שנה. טרי ווגן: "They didn’t sound all that together to me…"
34. denmark דנמרק – כאילו לא קצנו בסגנונות פופ מיושנים מגיעה דנמרק עם שיר שרחוק שנות אור מזכייה. פופ-טוויסט עם סאונד פיפטיזי שזוכה בפריוויוז לקליפ מאד מרשים, אבל על הבמה נחשף במערומיו. שיר חובבני, עם מילים מטופשות, שבהיעדר שירים סבירים בקדם זוכה וטס לייצג את המדינה. סיסדל מופיעה בצורה מוזרה ונבלעת בין רקדניות וזמרות הליווי. חסרת כל פאסון או יכולת לרקוד, מביכה
35. malta מלטה – מעולם לא סבלתי את השיר הזה. פבריציו המלוקק עם גבות הזהב לבוש כמו לוחם שוורים ספרדי, מאופר בכבדות, מלווה על ידי 4 רקדניות נלהבות מידי, בשיר שנשמע ובכן…כמו שבדיה 2003. עוד ב-2003 השיר השבדי היה גרוע, אז זה נשמע כמו שעתוק של שעתוק. ההופעה איומה ונוראה, עם כוריאוגרפיה מהגיהינום והופעה ווקלית חלשה ומתנשפת
36. cyprus קפריסין – מהגרת אמריקאית שבילתה יותר מידי זמן במכוני שיזוף ובחדרי המתנה של מנצחים פלסטיים בלוס אנג'לס בבלדה שמריה קארי כבר הקליטה כמה פעמים, זה משעמם, זה לא מקורי. היא משדרת יותר מאיה בוסקילה למרות שהיא נורא רוצה להיות מאריה. יש לה מניירות בלי סוף כמו לבוסקילה וממש כמוה היא מתנפלת על השיר באגרסיביות יתרה. מזויף נורא ובלתי נסבל
37. switzerland שווייץ – מה זה החרא הזה? בלדת ראלף זיגל הבלתי נלאה. ערבוביה של קיטש במילים ובאווירה הכללית. מוזיקה עבשה ומיושנת, שישיית זמרים שהובאו מכל קצוות היבשת כדי למצוץ נקודות מישראל, שבדיה, מלטה, בוסניה וגרמניה. זה דוחה, זול, מזויף בכל צורה ומבוים על הבמה בצורה המטופשת ביותר עם הנפות ידיים. לליאל קולט עדיין אין קריירה אגב

המנחים:
Maria Menounos ו-Sakis Rouvas – כאילו כל שנה יש תחרות מי יביא את המנחים הגרועים ביותר. הצמד הזה הוא פשוט שיא חדש של חוסר נסבלות. אותו אתם מכירים, זמר פופ יווני, של מוזיקה גרועה בעיקר, מאוהב בעצמו, מחצין מיניות בצורה אגרסיבית מידי, מחצין את הגבריות שלו, מתנשא על הקהל, מאצ'ואיסט ים תיכוני טיפוסי, חולה על תשומת הלב ועל זה שהוא במרכז, פרובינציאלי. לו שדכו איזו אמריקאית ממוצא יווני, שעוסקת בהנחייה והיאבקות. אין לה מושג מה זה אירוויזיון, היא חושבת שהיא מנחה הפנינג, טיפשה, מאולצת, מזויפת וחסרת טיפה של אותנטיות, נראית ונשמעת כמו מיליוני דוגמגישות, הכי כלום ושום דבר. הכימיה ביניהם זה הדבר הכי גרוע ובכן, מאז הכימיה בין המנחים של השנה שעברה. לא יזיק לו לכפתר חולצה מידי פעם

הגלויות:
דוגמנית מקומית פורסת ידיה, בדומה לגולויות של 2004. אני מניח שהן אמורות להוות סוג של מוזות מודרניות כאשר מאחוריהן סרט תכול. זה נראה מודרניסטי וארכאי. הגלויות עצמן הן קליפים קצרים ששוב נראים שנוצרו על ידי משרד התיירות המקומי. הגלויות מבליטות את חשיבותה ההיסטורית של יוון כמו גם את היותה יעד מודרני לתיירות. אובר אתסטיקה וחוסר ייחודיות בולט, נופים, הישגים, גאוות מקומיות, צעירים חטובים, ילדים רצים על החוף. אין חדש תחת השמש

Interval act:
בחצי הגמר – סאקיס שר "I'm in love with you", סינגלו החדש והמשמים
בגמר – הלנה שרה את להיטה האחרון "Mambo" ואז 4000 Years of Greek Song – מוזיקה יוונית לאורך השנים. אין לי מושג מי מופיע, אבל הם שרים וממחיזים את התפתחות המוזיקה היוונית ממוזיקה שורשית של מדינה שהיא ערש התרבות, דרך העושר המוזיקלי של המאה העשרים ועד לזבל הפופי של המדינה שעתידה להתמוטט כלכלית תוך שנתיים

מעניקי ניקוד בולטים:
לטביה – Mārtiņš Freimanis ז"ל. נציג 2003 כחלק מהרכב
סרביה ומונטנגרו – Jovana Janković מנחת 2008 העתידית
אסטוניה – Evelin Samuel נציגת 1999
אירלנד – Eimear Quinn נציגת וזוכת 1996
קפריסין – Constantinos Christoforou נציג 1996, 2002 כחלק מהרכב ו-2005
מקדוניה – Martin Vučić נציג 2005

שירים במצעדים:
פינלנד – מקום 2 באוסטריה ובבלגיה, מקום 4 במצעד האירופאי, מקום 5 בגרמניה ובשווייץ, מקום 6 ביוון, מקום 8 בשבדיה, מקום 9 בנורבגיה, מקום 14 בטורקיה, מקום 25 בבריטניה, מקום 27 בהולנד
בוסניה – מקום 1 בקרואטיה
רומניה – מקום 8 בפינלנד, מקום 21 בשבדיה
שבדיה – מקום 8 בדנמרק ובנורבגיה, מקום 33 בטורקיה
ליטא – מקום 14 בפינלנד
יוון – מקום 26 בשבדיה
גרמניה – מקום 4 באוסטריה, מקום 6 בשווייץ
ספרד – מקום 8 בפינלנד, מקום 10 בהונגריה, מקום 38 בשבדיה
בלגיה – מקום 1 בפולין, מקום 16 ביוון, מקום 21 בצ'כיה, בשבדיה ובהולנד, מקום 26 בגרמניה, מקום 38 באוסטריה

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* אלבניה – "Dumbade" של Eri הוא קטע דאנס עם ביטים אפריקאיים, משהו מוזר ומעניין. "Për ty" של Erti Hizmo & Flaka Krelani הוא אתנו-פופ טוב מאד. "E dua këngën" של Evis Mula מגיע למקום השלישי, פופ אורבני עדכני, יחסית לאלבניה. "S'mjafton një jetë" של S'mjafton një jetë מזכיר קצת את אלבניה 2005 וכולל את כל השטיקים של האתנו-פופ שאנחנו מכירים מהאירוויזיון. "Vjeshtë me ty" של Sonila Mara היא בלדה עצובה ודרמטית
* בלרוס – "Baby-sitter" של Lesya Kodush במקום התשיעי מכיל את המילים המטופשות ביותר ששמעתי, ורק בשל כך הוא זוכה לאזכור
* בלגיה – "P.O.W.E.R." של Brahim במקום הרביעי, הוא קטע היפ הופ קליט ומגניב. "Watch me move" של Katerine מגיע למקום השישי בחצי הגמר הראשון ולא עולה לגמר, פופ-RnB ממכר. "Profile" של Kaye Styles מגיע למקום השישי בגמר, עוד קטע סול-היפ הופ לא רע. "I'll be there for you" של Sonny O'Brien מגיעה למקום השישי בחצי הגמר השני, בלדת פופ ניינטיז חביבה. "Gek" של Woest הוא יופי של גארג'-רוק, מקום רביעי ברבע הגמר הרביעי, שלא מעפיל לשלב הבא
* בולגריה – "A matter of time" של Geppi הוא קטע אינדי-רוק מפתיע. מקום שביעי. "With you" של Ralitsa Grudeva הוא אתנו-פופ חושני וחמוד, לא עולה לגמר
* קרואטיה – "Kad se sklope kazaljke" של Ivana Banfic במקום החמישי הוא שיר פופ בלקני-צועני טוב מאד. "Ne zovi me Marija" של Jelena Rozga במקום השישי, פופ בלקני אגרסיבי. " Pusti da te vodi ritam" של Karma הוא פופ-דאנס קליט ורקיד. מקום 11
* דנמרק – "Make this night forever" של Kristine Blond היא בלדת שמאלץ אפקטיבית
* פינלנד – "Shanghain valot" של Annika Eklund הוא שלאגר חסר בושה בסגנון שירי ג'יימס בונד. מקום שלישי. "Sivuoireita" של Jane לא מעפיל לגמר, אבל הוא פופ טוב ועדכני עם צלילי אלקטרו. "V.I.P" של Jane הוא פופ יותר אורבני עם ביט היפ הופ בולט וקישוטי אתנו עדינים. "Take me higher" של Jennie מגיע למקום הרביעי, אירופופ טיפוסי אך עשוי היטב. "Toinen minä" של Kilpi לא עולה לגמר מחצי הגמר השלישי, מטאל אמיתי! "Bringing back the balls to rock" של לורדי לא עולה לגמר מחצי הגמר הראשון, עוד מטאל, פחות קליט מהשיר הזוכה, אך יותר טוב ומקורי
* איסלנד – ”Andvaka" של Guðrún Árný Karlsdóttir מגיע למקום השישי, חביב החובבים, בלדת שלאגר סקנדינבית טיפוסית מלאת צעקות ודרמה
* ישראל – "חלום אוריינטלי" של סטלוס ואורן חן הוא יופי של קטע מזרחי, כיפי ומרים
* לטביה – "Heaven in your eyes" של Ella הוא שלאגר לטבי חביב
* מקדוניה – "Silna" של Kaliopi מגיע למקום השישי, בלדה מצוינת ודרמטית
* מולדובה – איזה קדם מקסים היה להם. כמה חבל על התוצאה. "Singur in noapte" של מקסים היא בלדה מצוינת שלא עולה לגמר וחבל, מלודי ובנוי יפה. "Cred in steaua mea" של Millenium מגיע למקום הרביעי, אתנו-פופ בסגנון רוסלנה, איזה wild. "Sing your song" של Alexa & MoldStar הוא אחד הזוכים של הגמר הראשון שפורש לפני הגמר השני, פופ עם קישוטי היפ-הופ, קליט וחמוד מאד. "Spiritul lui Stefan cel Mare" של Muzica-1 מגיע למקום ה-20 בחצי הגמר. כנראה שאני היחיד שאוהב את זה, פופ מוזר וייחודי עם צלילי מריאצ'י. "Iubirea mea" של Olga Tira במקום השמיני הוא יופי של קטע פופ-היפ-הופ, מקפיץ ופאנקי. "Soarele si dimineata" של Studio One במקום ה-11 הוא עוד פופ אלקטרו חביב וקטן. "Aprinde iubirea" של Valeriu Motovilnic מגיע בחצי הגמר למקום ה-21 ולא עולה לגמר, קטע פופ-ניו-אייג'-תזמורתי שונה ומעניין
* הולנד – "Maybe tomorrow" של Beehave לא עולה לסיבוב השני, רוק-פופ שטיפה היה חסר באותה שנה באירוויזיון, עשוי טוב וראוי. "One more try" של Maud גם הוא לא עולה לסיבוב השני, פופ של סוף הניינטיז, קצת מיושן, אבל ממכר
* נורבגיה – "Saturday" של Birgitte Einarsen הוא פופ-דיסקו חמוד שמגיע לגמר. "Lost and found" של Jorun Erdal & Geir Rönning במקום הרביעי הוא פופ-שלאגר בסגנון להקת Steps. " Absolutely fabulous" של Queentastic הוא פופ-שלאגר קצת מתאמץ מידי, אך עדיין בולט. מקום שלישי
* פולין – "W nas cieplo wiosen" של Brathanki מגיע למקום השמיני, פופ קלטי ופולני בה בעת, מקסים. "Good girl" של Dezire מגיע למקום הרביעי, קטע פופ-היפ-הופ אורבני ועדכני. "Za kare" של Maciej Silski במקום העשירי הוא פשוט רוק טוב. "Jezeli jestes wolam cie" של Mosqitoo הוא פופ אמביינט עם ביט אורבני, מקום 13 ואחרון
* פורטוגל – " Sei quem sou (Portugal)" של Vânia de Oliveira הוא פופ-שלאגר בסגנון פורטוגלי, חביב, מקום שני
*רומניה – "Jokero" של Akcent & Nico הוא דאנס רומני מצוין, מופק כהלכה. מקום שני. " Gandesti prea high" של Delia במקום העשירי הוא עוד קטע פופ-רומני-צועני באווירת היפ-הופ, מצוין ומודרני. "Lumea asta nu-i a me'" של Gasca de Acasa מסיים במקום ה-11 והאחרון בחצי הגמר השני, קטע פולקלור רומני משובב נפש
* סרביה ומונטנגרו – "Živa sam" של Milena Vucic מסיים במקום ה-19, פופ פאנק חמוד. "Da ti se dlanovi zalede" של Mari Mari היא בלדה בלקנית-ניו אייג'ית חביבה, מקום עשירי. "Cipele" של Stevan Faddy הוא פופ-רוק חמוד מאד שמסיים במקום השלישי. "Konak" של Ana Bekuta הוא טורבו-פולק טראשי, אני מת על זה, מקום 12. "Ludi letnji ples" של Flamingosi feat. Luis מגיע למקום השני והיה אמור לייצג את המדינה אם מונטנגרו לא היו מרמים…שמעתי חובב שהגדיר את זה כשילוב של ישראל 1987 וישראל 2003…."Moja ljubavi" של No Name במקום הראשון לפני ניקוי רמאויות. בלדת פופ בלקנית מציקה ומזויפת. "Jednom pokidano" של Blizanci מגיע למקום ה-22, פופ-בלקני טיפוסי וכיפי. "Kapija" של Biber הוא אחד הפספוסים, בלדה אתנית של להקת הליווי של ז'יילקו מ-2004. יופי של דבר, מקום 12 בלבד. "Romale romali" של Ana Nikolic הוא להיט פופ-טורבו פולק שהיה עושה שמות באירוויזיון אם היה נוסע. מקום חמישי. "Greh" של Tijana Dapcevic מגיע למקום השמיני, עוד אתנו-פופ כיפי הפעם עם נגיעות RnB, חמוד מאד. "Sve ili ništa" של Marko Jeftic מגיע למקום ה-22 והאחרון בחצי הגמר הסרבי, פולק סרבי עם ביטים של היפ-הופ
* סלובניה – "Polkaholik" של Atomik Harmonik מגיע למקום השלישי, פופ מרכז אירופאי של הרי האלפים, משעשע כמו כל השירים של הלהקה הזו. "SOS" של Natalija Verboten הוא שלאגר קלאסי. מקום שישי. "Mandoline" של Saša Lendero הוא יורוטראש-שלאגר מיושן אך אפקטיבי. מקום שני
* שבדיה – "When love's comin' back again" של Jessica Folcker מגיע למקום השביעי בחצי הגמר השלישי ולא ממשיך הלאה, זה מתחיל כמו אירלנד 2003, אבל הוא ממש לא, סתם פופ טוב. "Innan natten är över" של Kayo מקום שישי מאותו חצי הגמר, יורוטראש-שלאגר חצי אפוי, אבל קליט. "Jag ljuger så bra" של Linda Bengtzing מגיע למקום השביעי בגמר, ופה מדובר כבר בשלאגר רותח. "Lev livet!" של Magnus Carlsson במקום השמיני בגמר הוא פופ-קברט עשוי כהלכה שמושר על ידי זמר ופרופורמה מצוין. "La chica de la copa" של Pablo Cepeda מגיע למקום השביעי בחצי הגמר השני פופ-לטיני שכבר יצא מהאופנה, אבל מרקיד ומרים. "Silverland" של Roger Pontare מגיע למקום הרביעי בחצי הגמר הרביעי ובשלב ההזדמנות השנייה מסיים שוב במקום הרביעי ולא מעפיל לגמר. המנוני וחזק. "Mi amore" של Velvet מגיע למקום הרביעי בחצי הגמר השני ובשלב ההזדמנות השנייה מסיים שביעי ולא ממשיך לגמר. פופ מצוין ולהיט רדיו, שזוכה להופעה חלשה
* בקדם הבולגרי – להקת Melody Traffic מגיעה למקום הרביעי. אחת מחברות ההרכב היא Poli Genova, שתישלח לבדה ב-2011 וב-2016
* בקדם הסלובני – Saša Lendero זוכה בטלווטינג וב-SMS, בעוד Anžej Dežan זוכה בצוות השיפוט. Rebeka Dremelj מגיעה בדואט למקום הרביעי. היא תישלח ב-2008. הפער בין הצבעת הקהל לשופטים והעובדה שתמיד השופטים משנים את זהות הזוכה, היא מקרה שחזר על עצמו בשנים האחרונות בסלובניה, והשנה אין הבדל. וכמו תמיד, הכרעות צוות השופטים בסלובניה לא הביאו הצלחות למדינה בתחרות, מה שיביא לשינוי בקדם הסלובני בשנה הבאה. בנוסף, עלתה הטענה שהשיר הזוכה הוא פלגיאט של " Santa Maria" של סימון האוסטרית. ה-EBU פסק כי השיר מקורי והוא אושר להשתתף באירוויזיון
* בקדם הבלרוסי – Litesound מגיעים למקום השישי ויישלחו ב-2012. למקום השמיני Dmitry Koldun והוא יישלח בשנה הבאה
* בקדם האלבני – Anjeza Shahini נציגת 2004 מנסה את מזלה
* בקדם הבלגי – Barbara Dex נציגת 1993 הידועה לשמצה מגיעה למקום החמישי. Vanessa Chinitor נציגת 1999 מגיעה למקום השביעי והאחרון ברבע הגמר הראשון ולא מעפילה לחצי הגמר
* בקדם הקפריסאי – Eleftheria Eleftheriou מגיעה בדואט למקום השביעי. היא תישלח ב-2012
* בקדם המקדוני – Adrijan & Esma מגיעים למקום השני. הוא יישלח כחלק משלישיה ב-2008, היא תישלח בדואט עם מישהו אחר ב-2013. Kaliopi, הנון נציגה של 1996, מגיעה למקום השישי. היא תישלח ב-2012 וב-2016
* בקדם הפולני – The Jet Set מגיעים למקום השלישי ויישלחו בשנה הבאה
* בקדם הרוסי – נערכה בחירה פנימית ואמנים נקראו להגיש את מועמדותם. דימה בילאן הגיש את "Never let you go" ואת "Lady flame". הוועדה בחרה בדימה, החליטה לזנוח את השיר השני ולהשתמש ב-"Never let you go" כשיר גיבוי, כאשר הם מבקשים מדימה לעבוד על שיר שלישי. מאחר והכל נעשה קרוב לדדליין של הגשת השירים ל-EBU, הם החליטו לבסוף ללכת על "Never let you go"
* בקדם האוקראיני – ריאליטי שירה נערך במדינה על מנת לבחור את הנציג ואת השיר
* בקדם ההולנדי – שלושה אמנים שרו שלושה שירים כל אחד. צוות שופטים החליט על שיר אחד של כל אמן שיעלה לסיבוב השני. אחד השופטים סירב להצביע לשירים של Maud, כי לדבריו אף אחד מהם לא היה טוב מספיק לאירוויזיון
* בקדם הליטאי – למקום השני מגיעים InCulto. הם יישלחו ב-2010. B'Avarija, הנון נציגים של 2002, מגיעים למקום ה-15. 4 Fun מגיעים למקום התשיעי והאחרון בחצי הגמר הראשון. הם יישלחו בשנה הבאה
* בקדם הפורטוגלי – שוויון במקום הראשון בין NonStop לבין Vânia de Oliveira. עקב כך, ההצבעה של צוות השיפוט קיבלה העדפה והניצחון הלך ל- NonStop
* בקדם השבדי – הופעתה של קרולה בקדם זוכה לביקורת, שכן נטען שיש לה בייס של מעריצים שיצביעו לה לא משנה מה תשיר, היא זוכה לביקורת על הערותיה ההומופוביות ועל כך שיש לה צוות יועצים שמחליט על כל מילה שיוצאת לה מהפה. בחצי הגמר של הקדם בזמן ה-recap שירה שודר במשך 30 שניות לעומת 10-12 שניות שניתנו לשירים האחרים. בזמן ההצבעה בגמר המלודי, חלק מהמצביעים טענו כי ניסו ללא הצלחה להצביע ל- Andreas Johnson ו-BWO, שהגיעו למקומות השני והשלישי. בזמן ה-recap שודרה הופעתה של קרולה מחצי הגמר וזה ניכר מכיוון שהיא סבלה מדלקת גרון במהלך הופעתה בגמר. עקב דלקת הגרון, קרולה נאלצה לשיר מעט נמוך יותר באירוויזיון עצמו. קרולה זוכה בטלווטינג, בעוד Andreas Johnson זוכה בהצבעת השופטים ומסיים במקום השלישי. למקום החמישי מגיע Magnus Bäcklund נציג 2003 כחלק מצמד. למקום העשירי והאחרון מגיעה Kikki Danielsson נציגת 1982 בצמד ו-1985 בסולו. Anna Sahlene נציגת אסטוניה 2000 מגיעה למקום החמישי בחצי הגמר הראשון ולא עוברת שלב. Jessica Andersson נציגת 2003 כחלק מצמד מגיעה למקום החמישי בחצי הגמר השלישי ואל עוברת שלב. Kayo שהייתה חלק מהלהקה שייצגה את המדינה ב-2002 מגיעה למקום השישי באותו חצי גמר. Roger Pontare מגיע למקום הרביעי בחצי הגמר הרביעי ועולה לשלב ההזדמנות השנייה, שם מסיים במקום הרביעי ולא ממשיך לגמר
* בקדם האסטוני – Ines נציגת 2000 מגיעה למקום השני
* בקדם האיסלנדי – למקום השני מגיעה Regína Ósk. למקום השלישי מגיע Friðrik Ómar. שניהם יישלחו כצמד ב-2008. Birgitta Haukdal, נציגת 2003, מגיעה למקום הרביעי. בחצי הגמר השני משתתף Gunnar Ólason שייצג את המדינה ב-2001 כחלק מצמד. בחצי הגמר השני משתתף Eyjólfur Kristjánsson כחלק מצמד. הוא ייצג את המדינה ב-1986 כחלק מהרכב ויישלח בשנה הבאה לבדו. מאחר והשיר של Silvía Nótt דלף זמן קצר לפני חצי הגמר השלישי, הוחלט לעלות חמישה שירים מחצי הגמר לגמר במקום ארבעה, וזאת במקום העלאה אחת של Wildcard כפי שנעשה בחצי הגמר הראשון והשני
* בקדם המולדבי – בשלב חצי הגמר צוות שיפוט מכריז על 13 שירים מתוך 25 השירים המשתתפים כעולם לגמר. הגמר עצמו מסתיים בתיקו משולש. לפי חוקי הקדם, במקרה של תיקו חבר צוות השיפוט הצעיר ביותר צריך לבחור את השיר הזוכה על ידי הצבעה מחדש, אך הוא מסרב לעות זאת, וכך הקדם מסתיים ללא הכרעה. אחת מהזוכות בתיקו היא Geta Burlacu שתישלח ב-2008. למקום השמיני בגמר הראשון מגיעה Olga Tira, שתישלח כחלק מהרכב ב-2010. הטלוויזיה המולדבית מחליטה לערוך קדם נוסף וקוראת לשליחת שירים מחדש. היא מזמנת את שלושת הזוכים של הגמר הראשון, אך Geta Burlacu ו- Moldstar & Alexa מסרבים להשתתף. הזוכה השלישי של הגמר הראשון, Serj Cuzencoff, מגיע בגמר השני למקום השני, למרות שהוא היה הפייבוריט של הקהל הן בגמר הראשון והןם בגמר השני
* בקדם הנורבגי – תופעת הכותבים השבדים תופסת תאוצה, כאשר 13 מתוך 18 השירים המתחרים בקדם נכתבו על ידי שבדים…ולמרות זאת, השירים שסיימו במקום הראשון והשני נכתבו על ידי נורבגים. Geir Rönning, נציג פינלנד 2005, מגיע למקום הרביעי כחלק מצמד. Tor Endresen, נציג 1997, מנסה את מזלו גם כן. Hanne Haugsand, שהייתה חלק מההרכב שייצג את המדינה ב-2000, מנסה את מזלה בחצי הגמר השלישי, אך לא מעפילה לשלב הבא
* בקדם המלטי – במהלך ההופעה של פרביציו המיקרופון שלו נכבה מספר פעמים. בזמן ההופעה של Ali & Lis המיקרופון של אחד מהם כבה והשני נאלץ לחפות עליו בשירה. ניתנת להם הזדמנות להופיע שוב בשל כך. למקום השני מגיעה שוב Olivia Lewis והיא תישלח בשנה הבאה. למקום התשיעי מגיעים בדואטPaul Giordimaina ו-Moren. הוא היה נציג 1991 כחלק מדואט, היא תישלח ב-2008
* בקדם הגרמני – למקום השלישי והאחרון מגיעה Vicky Leandros, נציגת לוקסמבורג 1967 ו-1972, אז גם זכתה באירוויזיון
* בקדם הדני – למקום השלישי מגיע בדואט Søren Poppe נציג 2001 כחלק מהרכב. עוד מנסה את מזלה Trine Jepsen, נציגת 1999 כחלק מצמד. גם הפעם היא בדואט, אך עם מישהו אחר
* בקדם הרומני – Nico ביחד עם הרכב מגיעה למקום השני אחרי שזכתה בטלווטינג. היא תישלח ב-2008 בדואט
* בקדם הבריטי – Antony Costa מגיע למקום השני. הוא יישלח ב-2001 כחלק מלהקת Blue. הייתה ביקורת לאחר הקדם מצד מבקרים שהדגישו כי המלוות בשיר הזוכה עשו miming וזה לא יתאפשר בתחרות עצמה. בתחרות עצמה כמובן שהמלוות שרו בעצמן בלייב
* בקדם היווני – לפני שנבחרה אנה ויסי, ERT מציעה לסאקיס רובאס להיות שוב הנציג שלה. הוא מסרב, בין היתר, כי מחליט שהסיכויים שלו לזכות שנה אחרי שיוון כבר זכתה בתחרות נמוכים. הוא מקבל במקום זאת את תפקיד המנחה
* בקדם הקרואטי – למקום השני מגיעה להקת Kraljevi Ulice, שתישלח ב-2008. למקום השמיני מגיעה נציגת 1995 Magazin. Danijela Martinovic, נציגת 1995 כחלק מהרכב ו-1998 בסולו, מגיעה למקום ה-14. Claudia Beni, נציגת 2003, מגיעה למקום ה-14 בחצי הגמר השני ולא עולה לגמר
* בקדם הסרבי-מונטנגרי – במקום הראשון זוכה להקת No Name, נציגי השנה שעברה. למקום השלישי מגיע Stevan Faddy, שיישלח בשנה הבאה מטעם מונטנגרו העצמאית. בשוויון עמו במקום השלישי מגיע גם Stefan Filipovic שיישלח מטעם מונטנגרו ב-2008. Tijana Dapcevic מגיעה למקום השמיני, ותישלח מטעם מקדוניה ב-2014. Nina Žižic מגיעה למקום ה-17 בחצי הגמר המונטנגרי ולא עולה לגמר. היא תישלח כחלק מהרכב ב-2013.
* קדמים פרטיים באירלנד וביוון

פרטי טריוויה:
* ארמניה בהופעת בכורה!
* אוסטריה פורשת ככל הנראה לאור כישלונות העבר. הונגריה פורשת עקב בעיות כלכליות. סרביה ומונטנגרו פורשת עקב הסקנדל בקדם המקומי, שהותיר אותם ללא זוכה שמוסכם על סרביה וגם על מונטנגרו
* את מקומה של סרביה ומונטנגרו האוטומטי בגמר תפסה קרואטיה, שסיימה במקום ה-11 ב-2004
* אננה וישי חוזרת בפעם השלישית לאחר שייצגה את קפריסין פעם אחת ואת יוון פעם אחת. הפעם היא מייצגת שוב את יוון. גם קרולה חוזרת בשלישית עבור שבדיה
* אדי בטלר חוזר בפעם השנייה עבור ישראל, Viktoras Diawara שהיה חלק מההרכב הליטאי ב-2001 חוזר עכשיו עבור ליטא עם הרכב אחר. פבריציו פניילו חוזר בשנית עבור מלטה ו-Ich Troje עבור פולין
* לראשונה בתחרות יש שימוש בטכנולוגיית ה- Spidercam
* הקדם הצרפתי בוחר רק את הנציגה. השיר המיועד לה הוא "Nous, c'est vous", אך מאחר והוא לא מתאים לה לדעת כתב השיר Corneille, שלדבריו השיר מתאים יותר לגבר, הוא כותב לה שיר אחר שיתאים לה יותר לדבריו
* הליך בחירת השיר האירי לוותה בביקורת כלפי ביראן קנדי שדחף שיר שלו לקדם אחרי שעבר מועד הגשת השירים. השיר אכן זכה בקדם
* השיר הקפריסאי נכתב בהשראת אירועי 9/11
* השיר המונגסקי מושר לא רק בצרפתית, אלא גם בשפה הטהיטית. זו הפעם הראשונה שהשפה משמשת שיר בתחרות
* בשפת המקור, השיר המקדוני הכיל מילים משעשעות, שבו הלנה שרה לבן זוגה שנמאס לה מטורבו-פולק שהוא מאזין לו עם כל ה"ני נה נה ניי" ושהיא רוצה להאזין במקום לאמינם, מדונה ושקירה. באנגלית המילים הופכות להיות גנריות ובהן היא מציינת שהיא מוכנה לעשות הכל עבורו
* השיר הפולני כולל בפעם הרביעית ברצף מספר שפות. הפעם השיר כולל שורות בפולנית, רוסית, גרמנית, אנגלית וספרדית
* השיר ההולנדי הושר באנגלית ובשפה דמיונית
* לראשונה השיר האלבני הושר באלבנית
* הלהקה הליטאית הקליטה את שירה מחדש לכבוד מונדיאל 2006. רובי וויליאמס שר את פזמון השיר בהופעתו בבריסל באותה שנה. השיר הליטאי הופך לסינגל הפלטינה הראשון במדינה מזה 4 שנים
* השיר השבדי משומש על ידי ה-BBC מאוחר יותר באותה שנה, כאשר הם לוקחים את הגרסה האינסטרומנטלית עבור ליווי הסיקור שלהם לאליפות אירופה באתלטיקה
* השיר האיסלנדי כולל בסטודיו את המילה 'fucking' וסבנטה סטוקסליוס, הסופרבייזר של התחרות, דרש מאיסלנד לא לשיר את המילה במהלך ההופעה, מאחר ושימוש בקללות נוגד את כללי התחרות. הדמות של סילביה נייט סירבה והופיעה בחזרות עם הנ"ל, אך בהופעה החיה עם המילה freaking במקום. ה-CD הרשמי של התחרות כולל את את המילה fucking
* במהלך החזרה, סילביה קראה למנהל הבמה "fucking retard", היוונים שמעו "fucking Greek" מה שהוביל לקריאות בוז נגשה במהלך ההופעה
* סילביה טענה שהיא דמות פיקטיבית וכי כל הנ"ל הוא חלק מהאקט הבידורי. היא המליצה במסיבת העיתונאים למי שרוצה ללכת לאירוויזיון עם שיר בדיחה, לא לעשות זאת
* לראשונה כותרת השיר הישראלי לא כוללת מילה אחת בעברית. עדיין, על פי כללי הערוץ הראשון, לפחות מחצית השיר חייבת להיות בעברית
* השיר הגרמני נשמע כמו שיר אהבה רומנטי, אך סולנית הלהקה טענה שכתבה אותו לאחייניתה כדי לנחם אותה על מות אביה
* השיר הדני הוא השיר הדני הראשון לאירוויזיון שלא הייתה לו גרסה בדנית
* קלטו ת'הזייה. עקב הסיפור שהוצג בוידאו-קליפ של השיר היווני, שבו אנה נבגדת על ידי בן זוגה, נשדדת על ידי אופנוען ומוטרדת מינית על ידי נהג משאית, הפוליטיקאי היווני Georgios Karatzaferis מתח ביקורת על הקליפ וטען שהוא משמיץ את יוון. הוא נאם על כך בפרלמנט האירופי, טען כי הקליפ פוגע בשם של יוון בעיני תיירים פוטנציאליים ודרש מהפרלמנט האירופי לפתוח בחקירה עקב כך. זה לא קרה. יצוין שפוליטיקאי זה הוא אנטישמי לא קטן שרמז למעורבות יהודית בפיגועי 9/11 וטען שהשואה היא מיתוס
* שר התרבות הפלמי סבסד מסע יחצנות על סך 60,000 אירו עבור קידום השיר הבלגי ברחבי היבשת
* מיכל, אחד מחברי הלהקה הפולנית, הופיע על הבמה עם שיער ירוק, במקום שיער אדום כפי שהוא עושה בדרך כלל. הסיבה נעוצה בחוזה מסע פרסום שהוא חתם מוקדם יותר עם חברת טלפון סלולרית פולנית, שצבע המותג שלה הוא ירוק
* למרות שהייתה אחת הפייבורטיות לזכייה, אנה ויסי מסיימת במקום התשיעי. בראיון שנותנת לאחר התחרות לטלוויזיה המקומית היא בוכה ומאוכזבת. בעוד הקריירה והפופולריות שלה החלו לצנוח בתחילת המאה, אנה חשבה שהתחרות תהווה סוג של מקפצה בחזרה לפופולריות ואולי אף להצלחה ברחבי היבשת. משזה לא קורה, נדמה כי היא איבדה את אהדת הקהל המקומי ואלבומה הבא שיוצא 3 שנים לאחר מכן סובל ממכירות מועטות יחסית.
* פרסי Marcel Bezençon Awards השנתיים: שבדיה זוכה בפרס האמנים (הצבעות זוכי עבר), בוסניה והרצגובינה זוכה בפרס ההלחנה, פינלנד זוכה בפרס העיתונות
* בתקדים חד פעמי, למרות שפרשה אחרי הדדליין ואף שילמה קנס, לסרביה ומונטנגרו ניתנה הזכות להצביע בתחרות. יצוין שלולא ההצבעה שלה, פולין הייתה עולה לגמר ומקדוניה הייתה נשארת בחצי הגמר. בגמר לעומת זאת, לולא ההצבעה שלה, שבדיה הייתה מסיימת רביעית, רומניה חמישית, קרואטיה במקום ה-13
* לפני שהיא מקריאה את הנקודות, מציינת יובנה, הדוברת הסרבית, שאמנם השנה אין להם שיר בתחרות, אך בשנה הבאה יביאו את השיר הטוב ביותר. בשנה הבאה סרביה מביאה את השיר הזוכה ויובנה זוכה להנחות את התחרות ב-2008
* השיר הנורבגי הוא היחיד עד היום שהושר בנורבגית מאז שחוק השפה בוטל
* השיר הבריטי עמד בסכנת פסילה מאחר והיה זמין לרכישה כבר במרץ 2004, אך מאחר והוא היה זמין רק ב-White label, סוג של תקליט ויניל, הפצתו המוקדמת לא פגמה בלגיטימיות שלו להשתתף בתחרות
* בחצי הגמר אלבניה ומונקו משתמשות בצוות השיפוט מכיוון שלא מתקבלות מספיק הצבעות במדינה. בגמר לאלבניה היו בעיות טכניות עם הטלווטינג. מונקו לא מצפה לקבל מספיק הצבעות, ולכן כלל לא פותחת את הקו להצבעות ומשתמשת בראש בצוות השיפוט. במפתיע או שלא, שתי המדינות היו מהיחידות מאותה השנה שלא הצביעו לפינלנד
* פינלנד זוכה בפעם הראשונה והאחרונה בתחרות וזה לה ההישג הטוב ביותר בתחרות. עד אז ההישג הטוב ביותר שלה היה המקום השישי ב-1973. יצוין גם כי עד 2006 פינלנד קיבלה רק 3 פעמים 12 נקודות, האחרון ב-1977….
* למרות מה שאמרתי לעיל, זו גם הפעם הראשונה והאחרונה שזוכה שיר רוק-מטאל בתחרות
* יצוין כי בצירוף מקרים סטטיסטי, פינלנד מגיעה למקום הראשון עם 292 נקודות, גם בחצי הגמר וגם בגמר. גם טורקיה מסיימת עם אותו מספר נקודות בחצי הגמר ובגמר – 91 – אך מגיעה למיקומים שונים
* זו גם הפעם הראשונה מאז שהחלה שיטת חצאי הגמר, שהזוכה בחצי הגמר זוכה גם בגמר
* בוסניה והרצגובינה מגיעה למקום השני בחצי הגמר ולמקום השלישי בגמר. רוסיה מגיעה שלישית בחצי הגמר ושנייה בגמר. שבדיה מסיימת רביעית בחצי הגמר וחמישית בגמר. ליטא שמגיעה למקום החמישי בחצי הגמר, מסיימת שישית בגמר. ארמניה מסיימת שישית בחצי הגמר ושמינית בגמר. אוקראינה מסיימת במקום השביעי הן בחצי הגמר והן בגמר. טורקיה מסיימת שמינית בחצי הגמר ובמקום ה-11 בגמר. אירלנד מסיימת תשיעית בחצי הגמר ועשירית בגמר. מקדוניה מסיימת במקום העשירי בחצי הגמר ובגמר מגיעה למקום ה-12
* ולבסוף, 292 הן מספר הנקודות הרב ביותר ששיר זוכה בו עד לנקודה זו בתחרות. השיא יישבר על ידי אלכסנדר ריבאק ב-2009
* רוסיה משחזרת את ההישג הטוב ביותר שלה, מקום שני. אך מאחר ואלסו ב-2000 קיבלה 53% מהקולות בעוד דימה בילאן השנה קיבל 54% מהקולות, השיא של 2000 נשבר, והשיר הרוסי של דימה מחזיק בשיא ההישג הרוסי הטוב ביותר. זאת עד 2008, אז יישבר על ידי דימה בילאן עצמו שניצח בתחרות
* בוסניה והרצגובינה מגיעה למקום השלישי, המקום הגבוה בתולדותיה עד ליום זה
* ליטא מסיימת במקום השישי, שהוא לא המקום הגבוה בתולדותיה עד ליום זה. זו גם התחרות הראשונה בה היא מקבלת 12 נקודות
* בגמר מקבלות פינלנד ובוסניה הרצגובינה 12 נקודות מ-8 מדינות, רוסיה מקבלת מ-7 מדינות, טורקיה מ-3 מדינות, ארמניה, יוון ורומניה מ-2 מדינות, קרואטיה, ליטא, מולדובה, ספרד, שווייץ ואוקראינה מקבלות 12 נקודות פעם אחת כל אחת. בחצי הגמר בוסניה והרצגובינה מקבלת 9 פעמים 12 נקודות, רוסיה מקבלת 8 פעמים, פינלנד וארמניה מקבלות 6 פעמים, שבדיה מקבלת 3 פעמים, אלבניה, קפריסין, ליטא, מקדוניה, פורטוגל וטורקיה מקבלות פעם אחת 12 נקודות כל אחת
* בגמר רוסיה ורומניה מקבלות נקודות מהכי הרבה מדינות – 35 מדינות הצביעו להן. אחריהן פינלנד עם 34 מדינות מצביעות ובוסניה והרצגובינה עם 32 מדינות שהצביעו עבורה. בחצי הגמר הייתה זו בוסניה והרצגובינה שגרפה הכי הרבה הצבעות – 37 מדינות, כלומר כל המדינות המצביעות העניקו לה ניקוד! אחריה פינלנד ושבדיה עם 34 מדינות מצביעות ורוסיה עם 31 מדינות מצביעות
* החל משנה זו יוצא לאור ספר מעריצים עם מידע מפורט על כל מדינה משתתפת
* הופעת השיר האירי החצי הגמר הפכה את השיר לשיר ה-1000 שמושר על בימת האירוויזיון
* במסיבת העיתונאים שאחרי הניצחון, הלהקה הפינית נכנסה לאולם ושרה את השיר הליטאי דווקא "We are the winners"
* פרס ה-Barbara Dex למתלבש הגרוע של הערב הולך לארבעת בנות NonStop הפורטוגליות
* בעיות בשלב הניקוד: ניסיונות להציג את הטופ 5 של הערב לא צלחו. בכל פעם שמריה מנסה להעביר לאימג' של המובילות כרגע ולדבר עליהן, הגרפיקה הממוחשבת מעבירה לנקודת ההצבעה הבאה ואין זמן בשידור חי לתקן את הדברים האלה. חלק מלוחות הניקוד נטענו באטיות יחסית. הדובר ההולנדי מנסה להתבדח על חשבון המנחים, מטריד מינית את סאקיס ומעכב את שלב ניקוד עוד קצת. הדובר הקפריסאי, קונסטנטינוס כריסטפורו, מכריז שהוא מדבר מניקוסיה, "The last divided capitak in Europe". בזמן שהוא נותן את הניקוד מופיע שמה של שווייץ במקום שמה של קפריסין, באופן אירוני למדי. נמתחה ביקורת על כך שהקראת הניקוד קוצרה וכל דובר הכריז רק על הטופ 3. לראשונה מוצגת מקדוניה לא בתור FYR Macedonia, אלא בשם המלא, שאותו מקדוניה מתעבת, Former Yugoslav Republic of Macedonia. לא צריך להיות גאון כדי להבין שזה מהלך של היוונים, שמתנגדים לשם "מקדוניה" כמדינה המציגה עצמה ככזו
* השיר הפיני שבר שיא גינס של ביצוע קריוקי, כאשר 80,000 פינים שרו ביחד את השיר בכיכר העיר ב-2009, לכבוד חגיגות 3 שנים לניצחון הפיני